MuscleMeat

Coronavirus

Met een beetje pech zijn we met de huidige maatregelen zoet tot maart/april :( damned

Refereert aan dit filmpje:

Ook hierover:

Denk dat die avondklok er wel komt.

Refereert aan dit filmpje:

Ook hierover:

Wil bij een artikel wat opmerken:

De meerderheid van de besmettingen met het coronavirus verloopt inderdaad asymptomatisch, dus zonder dat er symptomen optreden. Maar dat maakt je nog niet immuun: het virus zit na zo’n asymptomatische besmetting wel degelijk in je lichaam. Er is dus ook geen garantie dat je niet besmettelijk zou zijn voor anderen, die wél (al dan niet ernstige) symptomen zouden kunnen ontwikkelen.

Hoeveel mensen er dan wel immuun zijn voor het coronavirus? Zo’n 14% van alle Belgen, volgens een recente schatting van Sciensano.
De immuniteit van die 14% geld natuurlijk ook voor de mensen die het asymptomatisch hebben gehad. Die zijn net zo goed 'immuun' ofwel deze 'immune' 14% kan het virus ook in hun lichaam krijgen en hebben geen garantie dat ze daarmee niet besmettelijk zijn voor anderen.

Bovendien is die 14% denk ik (referentie is down, overbelast - geloof dat het bloedbankonderzoek is) gebaseerd op antilichamen en niet T-cel herkenning. En met een gewoon gezond afweersysteem is er ook nog weerstand tegen onbekende virussen. Weerstand is dus veel hoger. Niet voor niks dat 95+% asymptomatisch blijft.

Wat noem je immuun... is nogal een domme term.

Wil bij een artikel wat opmerken:

De immuniteit van die 14% geld natuurlijk ook voor de mensen die het asymptomatisch hebben gehad. Die zijn net zo goed 'immuun' ofwel deze 'immune' 14% kan het virus ook in hun lichaam krijgen en hebben geen garantie dat ze daarmee niet besmettelijk zijn voor anderen.

Bovendien is die 14% denk ik (referentie is down, overbelast - geloof dat het bloedbankonderzoek is) gebaseerd op antilichamen en niet T-cel herkenning. En met een gewoon gezond afweersysteem is er ook nog weerstand tegen onbekende virussen. Weerstand is dus veel hoger. Niet voor niks dat 95+% asymptomatisch blijft.

Wat noem je immuun... is nogal een domme term.
Adaptieve immuniteit dan. De situatie waarin eerdere blootstelling aan de ziektemaker (of vaccinatie) ervoor heeft gezorgd dat het verworven immuunsysteem de infectie kan tegengaan waardoor ziekte uitblijft.

Adaptieve immuniteit dan. De situatie waarin eerdere blootstelling aan de ziektemaker (of vaccinatie) ervoor heeft gezorgd dat het verworven immuunsysteem de infectie kan tegengaan waardoor ziekte uitblijft.
Wel ook als je die blootstelling hebt gehad kan je immuunsysteem vast nog overrompelt worden door genoeg viral load of bij verzwakkende omstandigheden. En kun je in principe het virus nog bij je dragen en mogelijk verspreiden. Of wordt de respons na een lange tijd weer minder.

Wie is er meer immuun - iemand die er al aan blootgestelt is geweest en asymptomatisch blijft of iemand wiens aangeboren immuunsysteem genoeg blijkt om asymptomatisch te blijven? Uiteindelijk gaat het er toch om of je er (ernstig) ziek van wordt of niet, in die zin is vrijwel iedereen er 'immuun' voor.

M'n punt is dat hun uitleg om te duiden hoe de meneer een basisprincipe verkeerd zou hebben zelf van geen kant klopt.

Corona gaat dus niet alleen over dor hout. Dit artikel gaat over voorheen gezonde dertigers die na een half jaar nog steeds in de lappenmand liggen. https://nos.nl/artikel/2365013-nog-...jn-denkniveau-zit-soms-nog-op-50-procent.html
Wat is voorheen gezond? <30BMI en de boodschappen uit de auto naar het aanrecht kunnen sjouwen? Of dat niet eens?

Naar schatting zijn er 10.000 tot 16.000 post-covid-patiënten, van wie zo'n 30 procent tussen de 20 en 40 jaar is.
Op een of andere manier denk ik dat veel van deze 3000-4800 van de 2+ miljoen besmettingen niet in top vorm waren.

Ik denk best dat die er tussen zitten hoor, lekker sportieve mensen die een nare reactie of gewoon pech met een erg ziekteverloop hebben gehad. (te zwaar sporten kan ook zomaar bijdragen) Maar hoeveel? 0.0x% van de besmettingen? En hoeveel blijven er over die niet af kunnen met gewoon een tijdje weer rustig conditie opbouwen?

En zo heel heftig is een bonkend hart en moe op de bank willen hangen nou ook weer niet. Dan moet je inderdaad wat gaan bewegen om weer fit te worden, en deze mensen doen/willen dat onder fysio begeleiding ik denk omdat ze anders zelf nooit wat deden en niet weten hoe of wat.

Als je een beetje sportief bent ga je weer bewegen zodra dat kan, bouwt het over een periode weer op, en is er eigenlijk niks aan de hand. Wie niets gewend is gaat in paniek op de bank liggen als ze eens merken dat hun hart klopt.

Ons @yasmine heeft ook een tijd moeten herstellen maar gaat nu weer rustig aan opbouwen. Komt wel goed toch.

En zo heel heftig is een bonkend hart en moe op de bank willen hangen nou ook weer niet. Dan moet je inderdaad wat gaan bewegen om weer fit te worden, en deze mensen doen/willen dat onder fysio begeleiding ik denk omdat ze anders zelf nooit wat deden en niet weten hoe of wat.

Als je een beetje sportief bent ga je weer bewegen zodra dat kan, bouwt het over een periode weer op, en is er eigenlijk niks aan de hand. Wie niets gewend is gaat in paniek op de bank liggen als ze eens merken dat hun hart klopt.
Dat is denk ik ook het probleem, zelfs ik ben fitter dan 90% van mijn leeftijdgenoten.

Dat is denk ik ook het probleem, zelfs ik ben fitter dan 90% van mijn leeftijdgenoten.
Als ik naar die cijfers kijk misschien zelfs 99.975%

Normaal zijn ze net aan fit genoeg om in de moderne consumptiemaatschappij te overleven.

Is er nog niets uitgelekt?
Meestal heeft NOS het rond deze tijd toch al wel?

Wat is voorheen gezond? <30BMI en de boodschappen uit de auto naar het aanrecht kunnen sjouwen? Of dat niet eens?

Op een of andere manier denk ik dat veel van deze 3000-4800 van de 2+ miljoen besmettingen niet in top vorm waren.

Ik denk best dat die er tussen zitten hoor, lekker sportieve mensen die een nare reactie of gewoon pech met een erg ziekteverloop hebben gehad. (te zwaar sporten kan ook zomaar bijdragen) Maar hoeveel? 0.0x% van de besmettingen? En hoeveel blijven er over die niet af kunnen met gewoon een tijdje weer rustig conditie opbouwen?

Ons @yasmine heeft ook een tijd moeten herstellen maar gaat nu weer rustig aan opbouwen. Komt wel goed toch.
Heb je het artikel wel gelezen, of schiet je uit de losse pols?

Mijn vermoeden is dat het juist voor sporters heel lastig kan zijn om rustig op te bouwen omdat je weet wat je kon en er nu een "fragiele balans is tussen stimuleren en overbelasting met terugval".

Dit zijn mensen uit de eerste golf, we zijn zes maanden verder. Het doet me denken aan de 1Vandaag repo over de blondine met de nieuwe racefiets die, voor ze Corona kreeg, regelmatig ritjes van 8 uur maakte.

Terug
Naar boven