AndroidHealthClinic

Cut eetschema, goed genoed voor vet verlies?

michaelvs

Cool Novice
Waardering
5
Beste mede sporters!

Ik fitness nu 17 maanden. Begonnen met 3x per week maar na 2 maanden al 4x pw en sinds 1 maand nu 5x pw.

Toen ik begon met fitness woog ik 63kg met 8% BF.
Tot op de dag van vandaag weeg ik 80kg met 13% BF.
17kg aangekomen dus :cool:

Nu ben ik van plan om te gaan droog trainen, proberen 8% te bereiken.
Deze zomer, 7 augustus, ga ik namelijk 17 dagen naar Spanje :)

Nu heb ik een CUT eetschema gemaakt en wou ik jullie vragen of deze goed genoeg is om mijn doel (8% of lager) te behalen.

Als ik het goed uitgerekend heb moet ik daarvoor 4kg afvallen ( in 2 maanden ),
Zie berekening:
80kg = 100%
0,8 = 1%
13-5= 8% (gewenste vet percentage)
0,8kg x 5 = 4kg vet verliezen.

Ik heb mijn eet schema als bijlage toegevoegd, ook heb ik een excel bestand van deze site gedownload om te kunnen uitrekenen hoeveel gram vet je per dag verbrand (gevonden in dit topic: http://forum.dutchbodybuilding.com/...k-berekenen-bmr-vetverlies-voorspellen-34649/ )

Ik snap alleen niet waarom Big T bij de rekensom 1000cal gebruikt voor de cardio, en 550cal gebruikt voor de kracht training?
Op de loopband geeft dat ding aan hoeveel calorien je verbrand (als dat nouwkeurig is, geen idee hoe dat ding dat uitrekent). Is hij er dan van uit gegaan dat ik net zo lang blijf rennen tot er '1000calorien verbrand' komt te staan. Dan ben je wel ff bezig want als ik 15 min ren, heb ik maar 160cal verbrand...:eek:

Hier zijn mijn stats:
Man
182cm
80kg
19 jaar
5x per week kracht training, ongeveer 1,5 uur per keer.
Daarvan wil ik 3x per week 15 min cardio doen op de sportschool (na de kracht training), en op zondag 40 min buiten hardlopen (6km).
(Cut schema wat ik gemaakt heb is 2397cal op 1 dag ZONDER het avond eten erbij omdat dat elke keer anders is, reken daar zo'n 300/400 bij en je komt uit op 2700-2800.)

Dit zal waarschijnlijk te veel zijn?
Alle tips over wat ik weg moet laten en/of er juist bij moet doen of moet omwisselen in mijn eetschema zijn welkom!

Ik denk dat in de ochtend en in de avond de bambix wel weg kan vallen??
Dat scheelt al zo 200cal en 40g Koolhydraten.
Is mijn dagelijkse hoeveelheid eiwit genoeg? 230g + het avond eten. Dat is ongeveer 3gr per 1kg lichaamsgewicht. Ik heb namelijke gehoord dat als je teveel eiwit eet, je lichaam dat ook weer omzet in vet en dat moet ik dus niet hebben :)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en alvast hartstikke bedankt!!

Gr,
Michael.

EDIT: Nieuwe Cut schema toegevoegd!! Is deze nu wel goed? :D

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb niet alles goed doorgelezen, maar op basis van het voedingsschemazou ik zeggen dat je savonds die banaan en die bambix weglaat als je gaat slapen. Beter geen koolhydraten voor je gaat slapen in de cut. En teveel eiwitten zou ik me maar niet al te druk over maken.
Ben je trouwens zeker van die botehammen dat die zo weinig kcal zijn, want als ik een cut schema opstel heb ik maar plaats voor maximum 4 sneden brood en wat aardappelen of rijst of ik zit te snel over men koolhydraten.

IMO sta je al droog genoeg, maar ieder zijn doel he :)

Succes met je cut ;)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je reactie,

Het zijn gewone bruine boterhammen, 41cal per stuk naar mijn weten...En ik eet er 10 per dag, als dat verminderd moet worden is dat absoluut geen probleem!!

Niet teveel KH eten voor je gaat slapen dus? Dat de bambix weg val vind ik ook totaal niet erg, vindt het juist beter haha :)
De banaan at ik direct na het trainen in de kleedkamer op...maar dat dus ook niet meer doen?
Dit scheelt dus 220kcal / 50g KH / 3g E per dag.

Ik heb er ook een tijd over na moeten denken om te cutten, heb er voor gekozen om het te doen om ervaring op te bouwen en om te zien hoe het mij zal staan. Geen zin om daar pas over 1 jaar achter te komen...

Moet ik in de ochtend nog wel gewoon bambix blijven eten?
Ik zou de bambix daar weg kunnen halen en de proteine shake van 10:30 in de ochtend daarvoor in plaats nemen (dan neem ik de shake om 10:30 niet meer..of dan ook nog gewoon?)

Bedankt alvast! :D

Smorgens heb je die koolhydraten nodig, ook snelle eiwitten dus je kunt eventueel de kwark van 8u wisselen met de whey van 10 u. Ook goed veel eiwitten binnen hebben als je 's avonds gaat trainen. Ik persoonlijk doe 's avond geen koolhydraten, maar ik ga ook niet zo laat trainen dus ben niet zeker hoe het dan zit. Brood zou ik zowiezo minderen, zit redelijk wat zout in.

Zou niet gaan cutten, doe gewoon wat extra cardio en neem wat meer eiwit.
carbs zo weinig mogelijk 's avonds.

Hmm ok...Bedankt!
Ik fitness na het avond eten omdat ik doordeweeks gewoon een full time baan heb.
Ik ben rond 18:30 @ the gym :)

Hoeveel botterhammen moet ik dan eten?
Of anders gezegd...hoeveel cal/kh/e/v moet ik elke dag binnen krijgen?

Zou niet gaan cutten, doe gewoon wat extra cardio en neem wat meer eiwit.
carbs zo weinig mogelijk 's avonds.

Ik wil gewoon de 8% bereiken...:)

Zo weinig mogelijk carbs in de avond... zal ik dan de kwark en bambix weg laten en alleen direct na het trainen een banaan eten? :)
Ik zou ook direct na het trainen de proteine shake in kunnen nemen met water, dan neem ik ook geen melk...Scheelt weer calorien maar ook wel weer eiwitten...is dat verstandig?

2400Kcals

80 g vet.
240 g Eiwit
180g Carbs

Omdat je 's avonds traint heb je wel 40g carbs nodig na je trainen.
de rest zoveel mogelijk 's morgens uit havermoutpap of Brinta

2400Kcals

80 g vet.
240 g Eiwit
180g Carbs

Thnks!! Daar heb ik wat aan :D

Ik zal vanavond een nieuw schema maken en zal ik hem uploaden.

Mag ik vragen waar je deze hoeveelheden vandaan heb? :)

Is het mogelijk om met deze hoeveelheden van 13% na 8% te gaan in 2 maanden? :)
Hoeveel x per week en hoelang per keer heb je hiervoor cardio nodig? :)

Laatst bewerkt:
Thnks!! Daar heb ik wat aan :D

Ik zal vanavond een nieuw schema maken en zal ik hem uploaden.

Mag ik vragen waar je deze hoeveelheden vandaan heb :)

Is het mogelijk om met deze hoeveelheden van 13% na 8% te gaan in 2 maanden? :)
Hoeveel x per week en hoelang per keer heb je hiervoor cardio nodig? :)

Ervaring, heb ik geen site voor nodig.

1gram vet per kg gewicht
3 gram eiwit en de rest carbs

om grof je onderhoud te berekenen is 30x je gewicht bij jouw dus 2400

Vroeger was er nog geen internet:)

haha ok bedankt!! Maar wat bedoel je met 'de rest carbs'?

Zie je misschien nog dingen in mijn eet schema staan die je weg zou laten om de 2400kcal en 180g Carbs te behalen? :)

En nog een vraagje:
Als ik dit eet schema nu ga volgen, val ik dan ook al niet vet af? Of moet je er perse toch cardio bij doen...Zo ja, hoevaak en hoelang per week? :)
Ik was van plan om 3x per week in de sportschool na de kracht training 15 min cardio te gaan doen en op zondag buiten te gaan hardlopen, 40 min.

Drink je smorgens ook een shake ? Want die tel je wel op in je totaal aantal calorieen bij je eerste maaltijd :p ;)

Drink je smorgens ook een shake ? Want die tel je wel op in je totaal aantal calorieen bij je eerste maaltijd :p ;)

Jij bent scherp!! :D

Maar dat doe ik niet, gewoon een foutieve code in excel...Totaal overzicht klopt wel want bij maaltijd 2 was de shake er niet bij gerekend :)

Cardio

Heeft iemand misschien enig idee waarom Big T in zijn bereking ervan uit gaat dat je 1000 calorien verbrand met cardio.

Betekend dit dat je dus ongeveer 1 uur cardio per dag moet doen?? :rolleyes:

Bedankt alvast! :)

Ik heb het schema aangepast en in mijn 1ste post toegevoegd.

Graag reactie's!
Als hij goed is begin ik hier een maandag gelijk mee :)

Letop: Maaltijd 5 telt hij niet in het totaal overzicht erbij omdat het avond eten elke keer anders is...

wat voor kwark eet je?

Vervang je Bambix door havermout, geen Ham, liever paarde/runderrookvlees of rosbief.

voeg meer groenten toe, wheyshake direct bij het opstaan. :)

Vervang je Bambix door havermout, geen Ham, liever paarde/runderrookvlees of rosbief.

voeg meer groenten toe, wheyshake direct bij het opstaan. :)

ok, ik zal geen Ham meer op mijn brood doen maar rookvlees.
Ook zal ik voor het slapen gaan vast me beker met 25g whey vullen, dan hoef ik er de volgende ochtend alleen nog maar water in te gooien :cool:

Dan is me schema dus af :D Bedankt!

En over het cardio...wat raad je me daarbij aan?
Zowieso na de kracht training pas cardio doen maar hoelang en welk apparaat? op de loopband, de fiets, de step?
En in het weekend ook nog 40 min hardlopen??
Wel moet me hartslag op de 140 zijn weet ik :)

Ben benieuwd :D

Terug
Naar boven