AndroidHealthClinic

Cutschema advies nodig

wojtekz

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
81kg
Vetpercentage
16%
Dag allemaal,

Na veel twijfel en na vragen ga ik het toch eens op DBB proberen.
Ik 21 jaar weeg 77 kg en ben 1m81 met een VP van 17,68% (4punts meting). Anderhalf jaar geleden een crash dieet gedaan waardoor ik van 97 kilo naar 75 ben gegaan. Drie weken geleden ben ik actief begonnen met fitnessen en ga 5/6x per week naar de sportschool. Ik doe elke dag kracht training en 3x pw cardio van 20 minuten per sessie.

In eerste instantie dacht ik aan een clean bulk schema om groter te worden en het huidige vet rond voornamelijk mijn buik te negeren, echter stoor ik me hier mateloos aan dus ik heb besloten om te cutten naar 12-14% (is maar net waar ik op dat moment vrede mee heb).

Ik zou graag jullie mening over mijn voedingsschema willen vragen en of jullie hier nog op en/of aanmerkingen op hebben. (een kleine note is dat ik om de week mijn avond eten wissel, dus de ene week zilvervliesrijst met kip en broccoli, andere week zalm/tonijn/panga met spinazi alacreme(100gram))

Mijn trainingsschema ziet er als volgt uit:

Maandag: Borst, triceps, beetje buik en 20 min cardio
Dinsdag: Schouders, biceps
Woendsag: Core en 20 min cardio
Donderdag: Benen en rug
Vrijdag: Borst, Triceps, beetje buik en 20 min cardio
Zaterdag(als ik ga): Biceps en schouders

jtl7bl.png

2q0q7gx.png

(note: die pindakaas en rijstwafel om 21:00 neem ik voor het slapen gaan, dus meestal rond twaalf uur)
Zie bijgevoegd mijn voedingsschema.

Ik krijg graag feedback!

Weet verder je onderhoud niet ect maar hoe dan ook dat vet mag op se minst naar de 70 gram 38 is wel wat te weinig zou de koolhydraten dan wat omlaag doen

• Topic Starter Topic Starter
Weet verder je onderhoud niet ect maar hoe dan ook dat vet mag op se minst naar de 70 gram 38 is wel wat te weinig zou de koolhydraten dan wat omlaag doen

Mijn onderhoud zit op 2876. Waarop zou ik koolhydraten inhouden en vetten toevoegen? Het is tevens ook mijn eerste voedingsschema dus ik ben nog nieuw hiermee.

Betreffende de pindakaas op de rijstwafel.

het beste kan je koolhydraten en vetten niet op hetzelfde moment nemen. Wanneer je koolhydraten eet stijgt je insulinespiegel (met name bij snelle koolhydraten, suikers, maar ook bij trage koolhydraten) en worden de vetten meer en sneller door je lichaam opgenomen en opgeslagen. Wanneer je enkel het vet (bevattende product) tot je neemt zonder koolhydraten stijgt je insulinespiegel niet waardoor je lichaam minder onnodige vetten opslaat waardoor je dus minder aan zal komen zonder dat de goede vetten aan je voorbij gaan.

Vetten heb je nodig voor je hormoonhuishouding, koolhydraten heb je in principe niet nodig. Probeer 1 gr vet per kilo lichaamsgewicht aan te houden. Denk bijvoorbeeld aan noten (amandelen, walnoten), vette vis zoals zalm, avocado, kokos, hoog percentage pure chocolade.
Daarnaast kleine opmerking over je trainingschema: 2x per week triceps en (als je gaat) bicep, en 1x per week benen en rug, dit is een beetje omgekeerde wereld vindt je niet? Benen en rug zijn je grootste spiergroepen

Je hebt idd nog genoeg ruimte om wat kh te laten zakken. Verlaag deze geleidelijk wekelijks zou ik zeggen, tegelijkertijd zou je je eiwitten nog iets omhoog kunnen schroeven. Niet in 1 week van 330gr kh naar 100gr kh gaan, dat zou zonde zijn want dan kun je straks geen kant meer op als je stil komt te staan met vet verliezen.

Succes!

Vetten heb je nodig voor je hormoonhuishouding, koolhydraten heb je in principe niet nodig. Probeer 1 gr vet per kilo lichaamsgewicht aan te houden. Denk bijvoorbeeld aan noten (amandelen, walnoten), vette vis zoals zalm, avocado, kokos, hoog percentage pure chocolade.
Daarnaast kleine opmerking over je trainingschema: 2x per week triceps en (als je gaat) bicep, en 1x per week benen en rug, dit is een beetje omgekeerde wereld vindt je niet? Benen en rug zijn je grootste spiergroepen

Bedankt voor het advies! De reden waarom ik 2x borst + triceps train en soms biceps is omdat ik een goede 5 dagen spierpijn heb in mijn benen en amker kan lopen. Naar mijn gevoel herstelt mijn borst + triceps sneller omdat ik daar nog weinig kracht in heb dus niet veel gewicht kan hebben. (kan tussen de oren zitten hoor)

Inderdaad meer vetten, echter zou ik persoonlijk niet voor de vette vis gaan maar kokos of pure cacao(dit te mixen met half volle melk).

Noten zijn ook een geweldige aanvulling zoals Phalanxz aangeeft!
In het trainingsschema kan ik komen, zou dit niet veranderen zolang het goed aanvoelt.

Tonijn zal ook goed vallen in dit schema wellicht een wissel doen voor een banaan?
Aangezien je nu 3 stukken fruit eet!

Succes met je doelen.

Inderdaad meer vetten, echter zou ik persoonlijk niet voor de vette vis gaan maar kokos of pure cacao(dit te mixen met half volle melk).

Noten zijn ook een geweldige aanvulling zoals Phalanxz aangeeft!
In het trainingsschema kan ik komen, zou dit niet veranderen zolang het goed aanvoelt.

Tonijn zal ook goed vallen in dit schema wellicht een wissel doen voor een banaan?
Aangezien je nu 3 stukken fruit eet!

Succes met je doelen.

Tonijn kan ik inderdaad toevoegen ipv een fruitstuk, in het verleden at ik ook wel veel tonijn maar werd een beetje flauw van tonijn uit blik. Noten ga ik zeker toevoegen maar ik neem aan dat ik dan een portie rijstwafels + kipfilet moet inwisselen ivm calorieën?

Iedereen in ieder geval enorm bedankt voor de adviezen!

Noten vallen qua cal enorm mee en kunnen prima in een voedingsschema waarbij je toch al 500 onder onderhoud zit.

Ik word ook flauw van mijn voeding af en toe, wissel het nu elke twee week af en verras mezelf één keer per maand met een schema waarbij een cheatmaaltijd op de zaterdag word meegerekend in mijn schema als ik OFF cruise / blast ben.

Maar dan heb ik momenteel ook ongeveer 7 voedingsschema's liggen.

Ik heb nu toch nog ff een onzekerheid waar ik graag nog wat advies over krijg.
Ik heb mijn voedingsschema wat aangepast om de koolhydraten te minderen, ik kom op dit moment op 192K per dag uit met mijn kip- en vis voedingsschema. Echter is het nu wel zo dat ik al op een calorieën tekort zit van 500 per dag. Dit is puur op voeding en dan is cardio nog niet meegerekend.

Als ik hiernaast nog 4x in de week zeg 200 calorieën verbrand met cardio kan het dan zo zijn dat ik niet optimaal m'n vetten verbrand maar vooral ook spier? Als ik hiernaast dus ook nog cardio doe verbrand ik 800 calorieën extra per week .

Sowieso heb ik niet heel veel geluk met de weegschaal want toen ik begon met de "cut" woog ik 78KG, na twee weken 75 (leek me wel redelijk aangezien de helft waarschijnlijk vocht is). Nu ik weer twee weken verder ben blijf ik tussen de 75/76 schommelen en heb ik t gevoel dat er vrij weinig tot niks gebeurt?! Er gaat dus naar mijn gevoel iets goed fout.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

Mijn doel is om voor de zomer nog te kunnen beginnen met clean bulken aangezien ik niet als een magere grasspriet de zomer door wil. Een persoonlijke eis is wel dat voordat ik ga bulken rond de 12-15% VP wil zitten. :)

Terug
Naar boven