Fitness Seller

Cutten... wat en hoeveel?

Kaper

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
78kg
Besten,

Vroeger heb ik nog veel krachttraining gedaan, en met resultaat. Ik vroeg me echter wel altijd af waarom ik die sterk afgetekende lijnen niet in mijn spieren kreeg. Nu ken ik (denk ik) het antwoord! Cutten!

Ik heb er al heel wat over opgezocht, en het is mij duidelijk. Toch heb ik nog enkele vragen en twijfels.
Kan iemand mijn onderstaande vragen beantwoorden aub?

- Wat als je te veel cardio doet, kan er dan spiermassa verloren gaan? Of moet men gewoon de regel van 2gr eiwitten/kg lichaamsgewicht respecteren?
- Wat als je te veel eiwitten opneemt? Kan het overschot omgezet worden in vet? Of zijn er bijwerkingen zoals acné of dergelijke?
- 6 tot 8 kleine maaltijden per dag houden de spijsvertering op gang. Hoe kan je deze kleine maaltijden definiëren?
- Onverzadigde vetten zijn ok in beperkte mate. Ik heb gelezen dat je deze best neemt savonds voor het slapen gaan en zeker niet 2 uur voor het trainen en 2 uur na het trainen. Dit zou je moe maken. Nu is mijn vraag: welke voeding is hiervoor ideaal? Ik denk aan noten… hier zitten onverzadigde vetten in… maar zijn toch ook rijk aan koolhydraten? Wat dan weer niet goed is voor het cutten.

Alvast bedankt,

Kaper

Waarom zijn koolhydraten niet goed tijdens een cut? Ik eet juist koolhydraten om energie te hebben tijdens trainingen om goed te kunnen 'presteren'.
Je moet helemaal geen 6 maaltijden per dag eten, als jij 2 grote wil moet je dan vooral doen! (IF)
Als je te veel cardio doet en te weinig eet kan je spieren verliezen. Zorgen dat je maxmiaal -500 per dag hebt voor een rustige cut.

Er is kans dat bij een tekort van meer 20% je spier verliest, maar dan zit je wel echt op een heel groot tekort (30-40% crash) Merk je dan snel genoeg in de afnamen in kracht tijdens trainingen. Dit is echter nog afhankelijk van allerlei factoren, en inderdaad voldoende eiwitten helpt om dit te voorkomen.

Teveel eiwitten is niets om je druk om te maken. Als je 2g per kg neemt en ben je bang teveel eiwitten binnen te krijgen, zou je wss nog ~80-100g (400kcal) eiwit extra moeten eten om op 3g per kg te zitten wat nog steeds geen negatieve bijwerken heeft. Over bijwerkingen zoals acne durf ik niets te zeggen, zelf geen last van. Toen ik begon met veel eiwitten eten eerste half jaar/jaar wel veel lange grote ruften, nu nergens last meer van.

Je kunt gewoon 3 maaltijden eten met het cutten, timen van eten zie ik als een fabeltje. Gewoon kcal in vs kcal out. Mijn ervaring (cut nu sinds maart zown 10 kg kwijt) is dat 3 grote maaltijden fijner is en ik nooit een honger gevoel heb ondanks dat ik 500 kcal minder eet dan ik verbruik. Ervaring is ook dat rijst me veel beter vult als brood. Brood geeft me juist snel weer honger.

Ik zou je niet te druk maken om de hoeveelheid verzadigde of onverzadigde vetten. Als je clean eet (wat zuivel, kip/vis/rundvlees en kookt met olijfolie) zit dat in mijn ogen wel snor. Zou overigens niet bang zijn voor noten of vetten in het algemeen. In de cut willen we toch graag minimaal 1g per kg of 1,2g per vvm blijven nemen, dit kan zelfs nog hoger. Voor mij (2100kcal) drink ik ~300ml volle melk, 2 eieren emt dooier, 40g noten en dan nog me vetten bij het avond eten zoals olijfolie e.d.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt scrib, hier heb ik al iets aan.

@ Mar19: ik lees overal dat je veel koolhydraten moeten innemen bij het BULKEN. Dit zijn inderdaad de bouwstenen voor de spieropbouw. Cutten daarentegen onderhouden enkel je spieren (misschien wat opbouw), en hebben vooral tot doel vet te verbranden. Niet verbrande koolhydraten worden omgezet in vet. Zeker savonds moet je dan koolhydraten vermijden! Cardio helpen dan nog meer vet te verbranden. Omdat Cutten niet tot doel heeft spiermassa op te bouwen, hebben je spieren dan ook niet veel koolhydraten nodig. Enkel eiwitten om geen spierverlies te hebben.

Ik heb het ook maar van lezen, maar het lijkt mij logisch.

@ Mar19: ik lees overal dat je veel koolhydraten moeten innemen bij het BULKEN. Dit zijn inderdaad de bouwstenen voor de spieropbouw. Cutten daarentegen onderhouden enkel je spieren (misschien wat opbouw), en hebben vooral tot doel vet te verbranden. Niet verbrande koolhydraten worden omgezet in vet. Zeker savonds moet je dan koolhydraten vermijden! Cardio helpen dan nog meer vet te verbranden. Omdat Cutten niet tot doel heeft spiermassa op te bouwen, hebben je spieren dan ook niet veel koolhydraten nodig. Enkel eiwitten om geen spierverlies te hebben.

Ja dat is waar in de zin dat als je een kcal teveel hebt, maar dat geld net zo als voor eiwitten of vetten. Je kan best koolhydraten s'avonds eten, zolang je een kcal tekort hebt op het einde van de dag. Als je dit hebt (kcal tekort) kun je in principe AL je koolhydraten s'avonds eten, snap je?

Ja dat is waar in de zin dat als je een kcal teveel hebt, maar dat geld net zo als voor eiwitten of vetten. Je kan best koolhydraten s'avonds eten, zolang je een kcal tekort hebt op het einde van de dag. Als je dit hebt (kcal tekort) kun je in principe AL je koolhydraten s'avonds eten, snap je?

Idd wat insanityy zegt klopt. Het is echt niet zo dat je motortje minder verbrand s'nachts en het is onzin om na bijvoorbeeld 8 uur geen kh meer te eten. Lees je eens in over IF (warrior diet, leangains), groot deel van die mensen eten ná hun training de meeste kcal. En aangezien dit vaak s'avonds is krijgen ze dan ook de meeste kh (maar ook eiwit en vet) binnen.
Een kcal overschot zorgt voor vetopslag, maakt niet uit welke voedingsmiddelen je eet om dat te krijgen.

:o Dan lees maar ff verder

---------- Post toegevoegd 21 June 2013 om 06:52 ----------

Idd wat insanityy zegt klopt. Het is echt niet zo dat je motortje minder verbrand s'nachts en het is onzin om na bijvoorbeeld 8 uur geen kh meer te eten. Lees je eens in over IF (warrior diet, leangains), groot deel van die mensen eten ná hun training de meeste kcal. En aangezien dit vaak s'avonds is krijgen ze dan ook de meeste kh (maar ook eiwit en vet) binnen.
Een kcal overschot zorgt voor vetopslag, maakt niet uit welke voedingsmiddelen je eet om dat te krijgen.

Je 'motortje' verbrand dus wel minder 's nachts, maar dat is het punt niet.
Hij probeert het kcals in/kcals out principe uit te leggen.

• Topic Starter Topic Starter
Ok, thanks.

Juist één vraagje nog

Skrib stelt het volgende (hoe citeer je hier trouwens? Ik vind het maar niet :s.. ben groentje :))

"Zou overigens niet bang zijn voor noten of vetten in het algemeen. In de cut willen we toch graag minimaal 1g per kg of 1,2g per vvm blijven nemen, dit kan zelfs nog hoger. "

Ik wist niet dat je bij het cutten zelfs vet moest opnemen. Hoe komt dit? waar is dit goed voor ? We willen toch net vet verbranden?

Dankje,

Ok, thanks.

Juist één vraagje nog

Skrib stelt het volgende (hoe citeer je hier trouwens? Ik vind het maar niet :s.. ben groentje :))

"Zou overigens niet bang zijn voor noten of vetten in het algemeen. In de cut willen we toch graag minimaal 1g per kg of 1,2g per vvm blijven nemen, dit kan zelfs nog hoger. "

Ik wist niet dat je bij het cutten zelfs vet moest opnemen. Hoe komt dit? waar is dit goed voor ? We willen toch net vet verbranden?

Dankje,

Vetten zijn belangrijk voor de opname van vitaminen, goeie hormoonhuishouding (testosteron) enz. Je moet het concept snappen van kcal in vs kcal uit. Je kan bv alleen maar vettig voedsel eten en nog steeds afvallen zolang je een kcal tekort hebt op het einde van de dag/week.

Terug
Naar boven