XXL Nutrition

Dagelijks hard trainen?

• Topic Starter Topic Starter
De meesten zijn er dus sceptisch over.
En de opmerking dat je een paar oefeningen moet kiezen en je daarop focussen?

Als ik alleen maar zou hoeven eten, trainen en slapen zou ik het wel proberen :)

Ik vind het super interessant en doe het graag maar heb er nog totaal geen goed resultaat mee gehaald.

Het is wel handig om te weten dat een spiergroep niet perse een week rust nodig heeft omdat dat in je schema staat. Dat er misschien een PR in zit ook al voel je je vandaag niet goed of hoef je eigenlijk niet te trainen. En sommigen krijgen zelfs minder last van gewrichten en pezen door vaker te trainen.

Maar ik vind het wel wat opgehemeld. De waarheid waar je rekening mee moet houden is dat veel mensen die dit doen met chronisch ontstoken pezen en allerlei blessures rondlopen, ook (of misschien juist) in de top waar John Broz het over heeft waar ze beschikken over de beste coaches ter wereld, letterlijk alleen nog leven voor de sport, heel veel kennis en aandacht aan herstel besteden.. en af en toe met illegale middelen betrapt worden zoals ook Pat Mendez die je in dat filmpje ziet. En ook zij slaan wel eens een dag over, of passen hun training op gevoel aan.

Ik denk dat die instelling meer bepalend is voor het resultaat dan de methode die zo een beetje gehyped wordt. Die methode heeft wel voordelen maar is vooral noodzaak. Aan de ene kant noodzaak om het benodigde trainingsvolume uberhaupt in een dag/week te kunnen passen, aan de andere kant noodzaak om.. nouja zie iemand zoals Max Aita maar eens tegen te houden om niet elke dag te squatten.

En ook zij slaan wel eens een dag over, of passen hun training op gevoel aan.

Ik denk dat die instelling meer bepalend is voor het resultaat dan de methode die zo een beetje gehyped wordt.

Daarmee sla je een belangrijke spijker op de kop chrisk!

Dit soort ad hoc gevoelsacties, samen met zaken als gebruik 'RPE scale' en 'Daily Comfortable Maxes' (normaliter geschaard onder de noemer 'autoregulatie) zijn essentieel en daarmee staat of valt ook het succes van hoog-frequente trainingssystemen.

Persoonlijk denk ik ook dat op deze manier trainen pas zinvol is als:

- De trainee echt een zeer goed ontwikkeld vermogen tot interpretatie en feedback heeft t.o.v. lichaamssignalen.

- De trainee op een punt is gekomen dat progressie-stagnatie zo hardnekkig is, dat een hoogfrequent systeem als enige nog een uitkomst biedt.

Erg interessant artikel. Ik was van plan rust te nemen ivm onderdelen training van gister, maar toch zo mn boeltje maar ff bij elkaar pakken. Ben benieuwd.

Leuk om deze reactie van je te lezen!

"Thinking outside the box" is een heel belangrijk aspect bij het blijven vinden van methoden om progressie te boeken.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat je gewoon maar kunt aanklooien zonder in de problemen te komen, maar dat het lichaam -mits juist gedoseerd- veel meer aan kan qua trainingsbelasting en frequentie dan men doorgaans aanneemt.

Het lichaam heeft namelijk een aantal (nogal conservatief afgestelde) neuro-psychische mechanismen, die ervoor zorgen dat je vaak voortijdig het idee krijgt overtraind te raken, terwijl er eigenlijk nog helemaal niets aan de hand is.
Dit 'governor mechanisme' is er dan voor verantwoordelijk dat we ons oververmoeid, grieperig e.d. gaan voelen, zodat we preventief rustiger aan gaan doen.

Voor de eventuele liefhebbers deze discussie over Noake's Central Governor model:

http://www.pendlayforum.com/showthread.php?t=3006

Thnx :) Ik ga het zeker lezen.
Probeer zelf altijd een beetje te schipperen tussen dat wat mijn begeleider zegt en wat ik zelf heb ervaren/gezien, hopelijk ligt daar dan een mooie balans.
Ik moet wel bekennen dat de Roemeense methode ook zo zijn nadelen heeft. Het plezier in de sport is beduidend minder dan hier en men is veel gevoeliger voor obsessief gedrag in zowel eten als trainen en uiteindelijk werkt dat ook door op andere gebieden.

Terug
Naar boven