AndroidHealthClinic

Dagelijks Sporten

MachoPacho

Novice
Waardering
0
Lengte
1m68
Massa
60kg
Hallo DBbF,

Ik heb besloten mijn luie zelf weer sportief te maken.
Ik heb toen ik 16~17 was een jaar lang gesport, zowel kracht als cardio en wil mijn lichaam weer gezonder krijgen.
Destijds had ik een fitness abonnement (2~3 keer per week kracht training), deed ik aan racefietsen, hardlopen, voetbal en nog enkele kleine dingen.
Nou wil ik nu gewoon thuis (niet letterlijk, ook wel op straat enz., maar niet weer een duur fitness abonnement) gaan sporten.
Ik weet redelijk goed hoe de voeding en dergelijke werkt (koolhydraten uur vooraf, eiwitten naderhand enz.)
De vraag is echter:
Wat zijn goede kracht oefeningen die je zonder apparatuur kunt doen? (Buik / Armen / Benen het liefst los van elkaar, zodat deze kan afwisselen qua dagen)
Wat zijn leuke cardio oefeningen?
Hardlopen en fietsen kan ik zelf bedenken, maar zijn er meer dingen die met dit weer te doen zijn?
Zijn er nog speciale dingen die ik qua voeding echt moet weten, maar veel mensen over het hoofd zien?

Alvast bedankt!

Lees om te beginnen jezelf even in. Gebruik hiervoor sticky's op het forum. Sticky's zijn vaste topics die bovenin ieder subforum staan. Start met de sticky's uit: oefeningen, trainschema's en programma's, voeding en eventueel supplementen. Als vetverlies en/of conditietraining je doel is lees dan ook de sticky's van dat subforum dan. Al raad ik je aan om het sowieso even te lezen omdat er handige informatie in staat.

Als je dit allemaal gedaan hebt ben je een stuk wijzer en mocht je dan nog vragen hebben gebruik dan de zoekfunctie van het forum, want hoogstwaarschijnlijk zal je een vraag hebben die al meerdere malen is geweest en beantwoord. Bespaart een hoop frustratie voor sommige leden. Kan je geen antwoord op je vraag vinden maak dan gerust een nieuw topic aan erover.

Succes ;)

PS: Neem gewoon fitness abbo, als je dagelijks wilt gaat ben je 70 cent per dag kwijt voor een gemiddeld abbo van 20 euro..

Ik weet redelijk goed hoe de voeding en dergelijke werkt (koolhydraten uur vooraf, eiwitten naderhand enz.

Really? Hoe ziet je voeding er uit dan..

De vraag is echter:
Wat zijn goede kracht oefeningen die je zonder apparatuur kunt doen? (Buik / Armen / Benen het liefst los van elkaar, zodat deze kan afwisselen qua dagen)

Goede krachtoefeningen bestaan niet zonder toevoeging van extra gewicht, misschien pullups maar voor de rest.. Ga gewoon naar de gym! Kost je nog geen 20 euro per maand.

Wat zijn leuke cardio oefeningen?

Bestaan die dan?

Zijn er nog speciale dingen die ik qua voeding echt moet weten, maar veel mensen over het hoofd zien?

Het belangrijkste is binnen krijgen wat je binnen zou moeten krijgen (micro's + macro's)

Alvast bedankt!

Daar hebben we de karmabutton voor.

• Topic Starter Topic Starter
Hmkay, thankss beide.
Ik zie echter nergens een Karma ding(?) kan zijn omdat ik nog niet genoeg posts heb ofzo.
M'n doelen zijn:
Gezonder leven & gespierder worden. Vet verbranden moet maar niet gebeuren, want dat heb ik niet. :D

Misschien moet ik dan toch maar weer een fitness abo nemen ja... Maarja, dan moet ik naast m'n studie werken en als ik ga werken houd ik waarschijnlijk geen tijd over om te sporten...

Ja supersized, ik haal plezier uit beweging, dus wat mij betreft zijn ook cardio oefeningen leuk.

@"Really? Hoe ziet je voeding er uit dan..":
Moet ik even een foto uploaden? :P Nee flauw, maaruhm, momenteel vooral gewoon heel veel brood :P
Wat ik wil gaan doen als ik weer sport is kijken naar koolhydraten vooraf, 10 stukken brood per dag, ruim voldoende avond eten.
Magere Franse Kwark na het sporten, proteïne shake erbij.
Daarnaast genoeg fruit en zoete frisdrank de deur uit gooien.

Hmkay, thankss beide.
Ik zie echter nergens een Karma ding(?) kan zijn omdat ik nog niet genoeg posts heb ofzo.
M'n doelen zijn:
Gezonder leven & gespierder worden. Vet verbranden moet maar niet gebeuren, want dat heb ik niet. :D

Misschien moet ik dan toch maar weer een fitness abo nemen ja... Maarja, dan moet ik naast m'n studie werken en als ik ga werken houd ik waarschijnlijk geen tijd over om te sporten...

Ja supersized, ik haal plezier uit beweging, dus wat mij betreft zijn ook cardio oefeningen leuk.

Moet ik even een foto uploaden? :P Nee flauw, maaruhm, momenteel vooral gewoon heel veel brood :P
Wat ik wil gaan doen als ik weer sport is kijken naar koolhydraten vooraf, 10 stukken brood per dag, ruim voldoende avond eten.

Lees de stickies, meeste klopt niet eens :)

Hmkay, thankss beide.
M'n doelen zijn:

Moet je een job zoeken, naast je studies om 20 euro per maand aan een abbo te spenderen?
En het is niet omdat je studeert en werkt dat er geen tijd zou zijn om te gaan sporten.
Je mentaliteit moet zijn: ik ga studeren, werken, en als al val ik dood, ik ga vandaag sporten.
Ik raad je Eliott Hulse aan op youtube. Je bent nog jong dus je kan heel veel wijze dingen van hem leren. De technische kant van de sport, maar ook het wat zweverige.

---------- Post toegevoegd 11 October 2013 om 15:44 ----------

ps: SUCCES!! De grootste stap heb je al gezet, en dat ik beslissen dat je gezonder wil worden.

eiwitten voor en na training! ook koolhydraten na de training (belangrijk!)
goed ontbijt zoals bv havermout met wat pindakaas eventueel
en gewoon fruit blijven eten, je moet echt geen fruit gaan verbannen uit je dieet, overdrijf er alleen niet mee!

en doe zeker compound oefeningen! niet vergeten te squatten!

Dat heb ik dikgedrukt :)

Je hoeft niet per se koolhydraten voor en na de training en eiwitten voor of na de training.
Combinatie van beiden voor óf na de training (net wat je wilt, er zijn mensen die beiden doen)

10 stukken brood per dag is vrij veel.

Avondeten hoeft niet veel te zijn. Avondeten is niet de grootste maaltijd (tenzij je voor je avondeten traint).
Magere franse kwark kan, maar per se na het sporten is dan weer nutteloos.
Het kan dat je dat na het sporten neemt, maar per se ''dit is voor na het sporten'' is het niet.

Dus TS moet nog veel leren en dit begint natuurlijk bij de stickies te lezen ;)

Hmkay, thankss beide.
M'n doelen zijn:

Ik werk 32 uur, ga naar school en heb nog tijd genoeg om te trainen.

En wat je wilt gaan doen is sticky's lezen.

Naja dan maar het zelfde advies als altijd: Reken je onderhoud uit, ga daar boven zitten wil je aankomen en zoek uit wat voor jou geschikte voedingsbronnen zijn om te voldoen aan je behoeften. Brood kan prima, ik eet 12 boterhammen per dag (+ aanvulling uit andere bronnen) en dit werkt prima voor mij. Je moet echter wel uitkijken want je kunt vrij snel dikkig worden.

Naja dan maar het zelfde advies als altijd: Reken je onderhoud uit, ga daar boven zitten wil je aankomen en zoek uit wat voor jou geschikte voedingsbronnen zijn om te voldoen aan je behoeften. Brood kan prima, ik eet 12 boterhammen per dag (+ aanvulling uit andere bronnen) en dit werkt prima voor mij. Je moet echter wel uitkijken want je kunt vrij snel dikkig worden.

Dat heeft vooral te maken met "kcal in vs. kcal out". De hoge hoeveelheid zout (en wellicht zuivel?) zorgt er misschien voor dat het lijkt alsof je "dikkig" bent, wat in feite vooral vocht is wat je vasthoud.
Ik ben het wel met je eens dat brood goed in een bodybuilding dieet kan passen (in combinatie met andere goede koolhydraat bronnen als rijst, havermout, groenten etcetera).

Bulken is een kwestie van meer calorieën eten dan je verbruikt (aanbevolen is 250 tot 500 calorieën extra).
Cutten is minder calorieën eten dan je verbruikt (aanbevolen is 250 tot 500 calorieën minder)
Je moet er dus achter komen hoeveel dat verbruik is. Dat kan door middel van formules (die een richtlijn geven) of door middel van ervaring (je eet x aantal calorieën en ziet dat je gewicht stabiel blijft).

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt iedereen, erg informatieve reacties :D
Behulpzaam forum dit!
@lander: Ik bedoelde dat ik voldoende fruit at en de zoete frisdranken de deur uit gooide. Het was wat knullig geformuleerd. ;)
@Hell93: Ik eet nu eerlijk gezegd ook al 10 boterhammen op een dag en voer de hele dag niets uit. Mijn verbranding is erg snel, waardoor ik dit nodig heb om op gezond gewicht te blijven.

Op naar de stickies!

Terug
Naar boven