AndroidHealthClinic

DB split schema voor tijdens de vakantie

Casplantje

Dutch Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m80
Massa
70kg
Vetpercentage
12%
Dag allemaal.

Eerder ging ik 2 keer per week naar de sportschool en trainde ik 1 keer per week thuis met dumbbells. Nu het vakantie is, ga ik niet meer naar de sportschool, aangezien deze in de stad zit waar ik studeer en ik tijdens de vakantie 1.5 uur reizen hier vanaf verblijf.

Ik heb nu wat meer tijd, dus zat er aan te denken om misschien 4 keer in de week te gaan trainen. Ik heb daarom met iemand die me in de sportschool begeleid een schema voor deze vakantie gemaakt:

[FONT=Tahoma,sans-serif]Maandag & Vrijdag[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]Buik[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- Lying leg raises[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- Side crunches[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]Borst[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Flys[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Pullovers[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Press[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]Schouder[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Shoulder Press[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]Achterschouder[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Lying rear delt row[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]Zijschouder[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Lateral raise[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Upright row[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]Triceps[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Triceps Extensions[/FONT]

[FONT=Tahoma,sans-serif]Woensdag & Zondag[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]Buik[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- Lying leg raises[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- Side crunches[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]Benen[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Lunges[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Squat[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]Biceps[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Curls
- Hammer Curls[/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]Rug[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif]- DB Bent over row[/FONT][/FONT]
- DB Good morning
- Pull up

Nou zat ik met het volgende probleem.. Ik heb het idee dat ik tijdens de Bent over row en de Pull up niet alleen mijn rug belast.. Ik voel dit altijd meer in mijn bovenarmen. Ik vroeg me dus af of ik tijdens het uitvoeren van die oefeningen niet ook mijn schouderspieren belast? Als dat namelijk het geval is, dan krijgen mijn schouders namen van zondag op maandag geen rust.....

Dus, concreet de volgende vragen:
1.Krijgen al mijn spiergroepen (behalve de buikspieren) ook daadwerkelijk 1 dag rust als ik dit schema zo volg?
2.Zouden jullie voor een andere verdeling kiezen of zou het zo kunnen?
3.Is het anders beter om gewoon 3x per week te blijven trainen en dan de spiergroepen over 3 dagen te verdelen?

Alvast bedankt!

Beter neem je een 4x split en geen 2x split dubbel in de week.
Buik 4x per week hoeft niet: nergens voor nodig

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dankjewel voor de reactie..
Buik was ik overigens sowieso van plan alleen op woensdag en zondag te doen.
Enig idee hoe ik de spiergroepen dan het beste kan verdelen?
En ik doe nu van iedere oefeningen 4 setjes van 10. Kan ik dit dan beter verlengen met enkele setjes of moet ik er nog wat oefeningen bij verzinnen? Anders krijg ik 4 erg korte trainingssessies..

Dankjewel voor de reactie..
Buik was ik overigens sowieso van plan alleen op woensdag en zondag te doen.
Enig idee hoe ik de spiergroepen dan het beste kan verdelen?
En ik doe nu van iedere oefeningen 4 setjes van 10. Kan ik dit dan beter verlengen met enkele setjes of moet ik er nog wat oefeningen bij verzinnen? Anders krijg ik 4 erg korte trainingssessies..

Wat vindt jij dan kort?
maximaal 5 kwartier trainen

Deze twee trainingssessies kan ik in 1.15-1.30 uur uitvoeren. Als ik deze twee trainingen over vier ga verdelen, houd ik 4 trainingen á 35-45 minuten over.... Ik weet dat er mensen zijn die maar 45 minuten trainen, maar dit voelt mij wat aan de korte kant. Niet?

Deze twee trainingssessies kan ik in 1.15-1.30 uur uitvoeren. Als ik deze twee trainingen over vier ga verdelen, houd ik 4 trainingen á 35-45 minuten over.... Ik weet dat er mensen zijn die maar 45 minuten trainen, maar dit voelt mij wat aan de korte kant. Niet?

Je doet ook nog eens te weinig oefeningen voor deze groepen:
Benen, triceps, rug
Als je naar het goede aantal zou gaan ben je langer bezig.

Dit zijn de goede aantallen als je voor split gaat:
borst 3á4 oefeningen.
schouders 4 oefeningen.
rug 4á5 oefeningen.
benen 4á5 oefeningen.
kuiten 1á2 oefeningen.
triceps 3 oefeningen.
biceps 2á3 oefeningen.

Het beste is neem gewoon vakantie geniet van je rust geef je lichaam rust en kom nieuw en herboren terug naar de gym ;)

@jesse2010: Volgende week ga ik 8 dagen het land uit en dan ga ik inderdaad heerlijk ontspannen en me niet bezig houden met trainen/voeding... maar als student duurt de zomervakantie naar mijn mening een beetje te lang om de hele periode niet of nauwelijks te trainen. Maar doordat ik nu beter de mogelijkheid heb om mijn 8 uur slaap per dag te pakken, zal ik denk ik sowieso na de vakantie weer 'nieuw en herboren' de sportschool in!

@ 88ja: Hmkay, dan zal ik daar nog wat oefeningen voor verzinnen. Ik zit alleen een beetje met de verdeling in de maag. Als ik het bijvoorbeeld eens als volgt zou doen:
Maandag: Buik / Onderlichaam
Woensdag: Borst / Triceps
Vrijdag: Schouders / Biceps
Zondag: Rug / ?

Dan zou ik zondag dus alleen mijn rug trainen.. De rest is dan immers al aan bod gekomen. Enig idee wat ik daar bij kan doen?

Iemand een suggestie hoe ik alle spiergroepen het beste over 4 dagen kan verdelen?

Iemand een suggestie hoe ik alle spiergroepen het beste over 4 dagen kan verdelen?

Borst (3á4 oefeningen) & Biceps (2á3 oefeningen)
Rug ( 5 oefeningen) Buik
Schouders (3á4 oefeningen) Triceps (3 oefeningen)
Benen (5 oefeningen) Kuiten (1á2 oefeningen)

Hmm.. die upper/lower body verdeling is wel aantrekkelijk. Als ik bijv. maandag en vrijdag lower body doe en op woensdag en zondag upper body, weet ik zeker dat ik iedere spiergroep minimaal een dag rust geef. Ik heb alleen wat weinig lower body oefeningen, omdat ik alleen maar DBs tot mijn beschikking heb. Deadlift met DBs lijkt me bijvoorbeeld wat lastig, of niet?

Ik denk dat ik nu eerst de verdeling van 88ja ga proberen, met nog wat extra oefeningen. Denk dat ik dan na de vakantie als ik weer in de sportschool kan trainen misschien voor 2x upper body en 2x lower body per week ga.

88ja en Barbellman, allebei heel erg bedankt! Denk dat ik er nu wel uit kom =)

je zou evt ook een full body routine kunnen doen, hoef je ook niet bang te zijn dat je weinig lb oefeningen hebt omdat het volume lager is, maar de frequentie hoger.

niet om split schema's te dissen, want ze hebben hun waarde. maar daar zou ik niet eerder naar kijken voordat je flink wat algemene kracht en massa hebt.

Ik wil nu juist dus 4x per week proberen te trainen en als ik alle 4 de dagen een full body workout doe, dan zal ik ergens het probleem hebben dat ik geen rustdag heb tussen 2 trainingen.
En ik deed eerst een full body programma, maar sinds ik overgeschakeld ben op een split schema, merkte ik toch een stuk snellere vooruitgang. Maar ik begrijp wel dat ik inderdaad met mijn gewicht en kracht me meer zou moet richten op compound oefeningen, aangezien ik algeheel in kracht en spier moet winnen. Die oefeningen zullen dan ook zeker mijn basis zijn voor als ik na de zomer weer naar de sportschool ga!

---------- Post toegevoegd 26 July 2013 om 18:33 ----------

[/COLOR]
Ik wil nu juist dus 4x per week proberen te trainen en als ik alle 4 de dagen een full body workout doe, dan zal ik ergens het probleem hebben dat ik geen rustdag heb tussen 2 trainingen.
tja daarom doe je een fb meestal 3x in de week.

En ik deed eerst een full body programma, maar sinds ik overgeschakeld ben op een split schema, merkte ik toch een stuk snellere vooruitgang.
zal eerder komen omdat je iets verkeerd doet. gaf je alles elke training?
Maar ik begrijp wel dat ik inderdaad met mijn gewicht en kracht me meer zou moet richten op compound oefeningen, aangezien ik algeheel in kracht en spier moet winnen. Die oefeningen zullen dan ook zeker mijn basis zijn voor als ik na de zomer weer naar de sportschool ga!

tja, of je nu split of whatever. dat zou altijd de main focus moeten zijn.

Laatst bewerkt:
---------- Post toegevoegd 26 July 2013 om 18:33 ----------

[/COLOR]

zal eerder komen omdat je iets verkeerd doet. gaf je alles elke training?

Misschien wel.. maar dat kwam dan niet omdat ik niet alles gaf. Dat heb ik iedere training gedaan.
Maar tijdens mijn full body training ik deed dan voor iedere spiergroep 1 á 2 oefeningen. Als ik er meer doe, dan krijg ik mijn training niet binnen anderhalf uur afgerond..
Als ik een splitschema doe, kan ik voor iedere spiergroep meer oefeningen doen. Als ik een oefening voor een bepaalde spiergroep heb gedaan, heb ik altijd al het gevoel dat ik alles had gegeven, maar toch kan ik er uiteindelijk altijd wel een 2e en 3e oefeningen achteraan forceren. En tsja, als ik 3 oefeningen alles geef, is de belasting uiteindelijk toch hoger dan bij 1 oefening alles geven.

Misschien wel.. maar dat kwam dan niet omdat ik niet alles gaf. Dat heb ik iedere training gedaan.
daar gaat t dus fout, want dat moet je juist dus niet doen met een fullbody.

Maar tijdens mijn full body training ik deed dan voor iedere spiergroep 1 á 2 oefeningen. Als ik er meer doe, dan krijg ik mijn training niet binnen anderhalf uur afgerond..
tussen de 5-7 oefeningen zit je goed, wordt het er meer dan ga je jezelf in de weg zitten met een fb. in 30-45 min moet je makkelijk klaar zijn met een fb.

Als ik een splitschema doe, kan ik voor iedere spiergroep meer oefeningen doen. Als ik een oefening voor een bepaalde spiergroep heb gedaan, heb ik altijd al het gevoel dat ik alles had gegeven, maar toch kan ik er uiteindelijk altijd wel een 2e en 3e oefeningen achteraan forceren. En tsja, als ik 3 oefeningen alles geef, is de belasting uiteindelijk toch hoger dan bij 1 oefening alles geven.

je hebt een fullbody dus benaderd op bijna dezelfde manier als dat je een split benaderd, daar ga je heel erg de fout mee in.
met een fb heb je een hogere frequentie, train je je cns meer omdat je een zelfde beweging vaker doet. dit heeft als gevolg dat je sneller beter wordt in een oefening en vaker gewicht kunt verhogen. ik hoef je niet te vertellen wat voor effect dat heeft op massa, lijkt me. vooral bij beginners, minder gevorderen en naturals is een fb(of ub/lb), indien goed opgezet idealer dan een split, volgens mij hoor jij daar nog bij. no pun:)
maar randvoorwaarde is dat je wel gas in de tank over laat. anders **** je je cns op den duur up en maak je dus geen gains.

maar je moet het zelf weten natuurlijk, just friendly advice(goed advies zelfs;)).

Laatst bewerkt:
daar gaat t dus fout, want dat moet je juist dus niet doen met een fullbody.

tussen de 5-7 oefeningen zit je goed, wordt het er meer dan ga je jezelf in de weg zitten met een fb. in 30-45 min moet je makkelijk klaar zijn met een fb.

je hebt een fullbody dus benaderd op bijna dezelfde manier als dat je een split benaderd, daar ga je heel erg de fout mee in.
met een fb heb je een hogere frequentie, train je je cns meer omdat je een zelfde beweging vaker doet. dit heeft als gevolg dat je sneller beter wordt in een oefening en vaker gewicht kunt verhogen. ik hoef je niet te vertellen wat voor effect dat heeft op massa, lijkt me. vooral bij beginners, minder gevorderen en naturals is een fb(of ub/lb), indien goed opgezet idealer dan een split, volgens mij hoor jij daar nog bij. no pun:)
maar randvoorwaarde is dat je wel gas in de tank over laat. anders **** je je cns op den duur up en maak je dus geen gains.

maar je moet het zelf weten natuurlijk, just friendly advice(goed advies zelfs;)).

Wacht even... niet voluit trainen met een full body programma? ??? Dit voelt heel erg onnatuurlijk.
Maar als ik het goed begrijp, zou het dus als volgt werken. Stel, ik doe nu binnen een full body workout 4 setjes á 10 herhalingen dumbell curls met 12kg... Dan vallen mijn armen er na het 4e setje zowat af van ellende. Ik zou dan dus beter 4 setjes á 15 herhalingen met 8kg kunnen doen, wat ik redelijk makkelijk volhoud, omdat ik dan relatief sneller kan ophogen in gewicht?

failure is overrated. de reden dat het in een split wel gaat is omdat je veelal een week rust hebt per spier. en ook dan is het lang niet altijd nodig.

om nou voor een oefening als een curl 4kg minder te pakken is natuurlijk extreem. stel je kunt een bepaald gewicht 12 keer, dan doe je het dus 10 keer.

vergeet niet dat een spier die telkens tot falen getraint wordt ook meer impact heeft op je zenuwstelsel. je pakt per fb sessie meer spieren dan dat je in een split doet en dit op een hogere frequentie. dat is een grotere aanslag op je zenuwstelsel dan een split voor elkaar krijgt. dat is waar de meeste mensen de mist in gaan met een fb(of zelfs ub/lb) en het dus als inferieure methode afdoen. terwijl het vaak geschikter is voor een groot deel van de sporters dan een split.

kijk maar goed naar de betere fb schemas, zoals bv een madcow. die beginnen vaak met een aantal weken waarin flink onder je max getraint wordt, en per training wordt het gewicht verhoogt tot je bij je max zit. vervolgens ga je dan vaak makkelijker weer over die voorgaande max heen. dit omdat je spieren de eerdere weken continue een verhoging in gewicht hebben gekregen. dit probeer je door te bouwen tot je niet meer verder kunt verhogen, dan neem je een deload en begin je weer van voren. slechts een van de manieren om een fb goed te doen.

http://madcow.hostzi.com/table_of_contents_thread.htm#PART I: The Program

Laatst bewerkt:
Klinkt zeer interessant. Hoewel ik moet zeggen dat ik doordat ik nu tijdens mijn split schema meer verschillende oefeningen doe en ik veel meer pomp voel, ik het trainen wel een stuk leuker geworden vind. Maar resultaat is wel het belangrijkste van alles en als ik meer resultaat bereik met een fullbody workout, dan moet ik dat gewoon doen.
Morgen lekker een week op vakantie en dan ga ik dit eens beter onderzoeken. Heel erg bedankt voor de tips!

Terug
Naar boven