Fitness Seller

De holocaust, een incident?

Aan het einde van de 19e eeuw en doorlopend naar de eerste helft van de 20e eeuw was het sociaal-darwinisme inderdaad een idee dat door een gebrek aan bredere wetenschappelijke kennis rondom het rassenvraagstuk meer geaccepteerd werd als valide theorie dan weldenkende en goed geinformeerde mensen nu doen. Naast de partijen die jij noemt waren er nog veel meer hoogwaardigheidsbekleders en dergelijken die dergelijke ideeen voor waar aan hebben genomen. Kijk eens naar de film "The Dam Busters" uit 1955 waarin het gewoon werd geaccepteerd dat er een hondje in de film 'n*gger' werd genoemd.

Wat betreft het verzamelen van gegevens over joden; de Nederlanders waren hier ook niet vies van. Door het meegaande karakter van de Nederlander destijds heeft men puur uit een soort van plichtsbesef en de houding van 'we kunnen er weinig aan veranderen laten we maar meewerken zodat alles vooral zo blijft zoals het was' relatief gezien op een nogal effectieve wijze in administratieve zin (vooral via het ambtelijke apparaat) gegevens over in Nederlands wonende joden overgedragen aan de Duitsers tijdens de bezetting, in veel gevallen wist men donders goed dat die gegevens niet werden verzameld om de joodse gemeenschap te trakteren op een vakantie.

Een incident? God, I hope so.

Of het nog steeds in de mensen zit om iets dergelijks weer op poten te zetten? You bet ya.

De Rode Khmer in Cambodja en de Hutu's in Ruanda hebben laten zien dat de Holocaust geen incident was. Ook voor de Holocaust was genocide iets dat vrij vaak voorkwam. Alleen zie ik geindustrialiseerde genocide zoals de Duitsers het uitvoerden niet snel terugkomen. Dat vereist een situatie zoals WO2 waarin de chaos van een oorlog de bezettende macht zijn moordmachine ongestoord zijn werk kan laten doen.

De Rode Khmer in Cambodja en de Hutu's in Ruanda hebben laten zien dat de Holocaust geen incident was. Ook voor de Holocaust was genocide iets dat vrij vaak voorkwam. Alleen zie ik geindustrialiseerde genocide zoals de Duitsers het uitvoerden niet snel terugkomen. Dat vereist een situatie zoals WO2 waarin de chaos van een oorlog de bezettende macht zijn moordmachine ongestoord zijn werk kan laten doen.

Voor wat ik er van weet, heb ik de indruk dat de Rode Khmer dan meer richting de systematiek van de holocaust gaat en was de Rwandeese genocide meer 'origine' gericht was.
Right?

• Topic Starter Topic Starter
:roflol:

Maar Marky is wel lachen. Dan lees je zijn fraaie tekstje en merk je dat het bol staat van de fouten. :D

Belgie heeft in zuiver Vlaams met ons onderhandelt, maar uiteindelijk was het Bos die met de Fortis buidel huiswaarts keerde.

Belgie heeft in zuiver Vlaams met ons onderhandelt, maar uiteindelijk was het Bos die met de Fortis buidel huiswaarts keerde.

:D

Ik distantieer mij bij deze van elke zogenaamde Vlaamse leeuw die via dat gepruts wederom onze Vlaamse trots, of wat er nog van overschiet teminste, op een "all time low" wist te plaatsen. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Tis gewoon een 1 pot rood geel en zwart.

Overigens kan die nu wel weer want ik ben er al eens voor een week uitgeknikkert voor het belichten van verschillen tussen Vlaanderen en NL.

de holocaust is gebeurd, daar is voor mij geen twijfel over, maar waarom moeten Joden daar toch altijd op teruggrijpen als argument wanneer ze benadeeld worden.

de holocaust is gebeurd, daar is voor mij geen twijfel over, maar waarom moeten Joden daar toch altijd op teruggrijpen als argument wanneer ze benadeeld worden.

Inderdaad. Ze gaan er gewoon op blijven teruggrijpen, wat voor zin heeft dat? De holocaust is gebeurd, we weten dat het Joodse volk daar (zoals telkens opnieuw) verschrikkelijk geleden heeft, maar het was geen reden om andermans land te bezetten. En dat is uiteindelijk toch de essentie van de discussie? Israël klaagt nu dat het "al 8 jaar lang" raketten vanuit Gaza op z'n kop krijgt, wat moeten de Palestijnen dan niet denken? Die worden al 60 jaar onderdrukt, allemaal omwille van een eeuwenoude tekst waarin staat dat het hun land is. Ik begrijp niet dat het debat blijft gaan over aantallen doden, wie wanneer en waar heeft aangevallen, in plaats van over de wortel van de zaak: het land. Het is niet Israel dat nu "weer" lijdt en de haat van de arabische wereld zou ook niet op het Joodse volk an sich gericht zijn (de Joden denken steeds dat zij het mikpunt zijn), ware het niet dat het inderdaad de Joden zijn die zich hun land hebben toegeeïgend.

ik vind het allemaal dikke BS!!
Een volk dat heeft afgezien.. dat bestaat niet, mensen zien af.
Diegene die in de concentratiekampen hebben gezeten hebben op zijn minst recht op een ruime vergoeding. Maar anderen die toevallig ook hetzelfde geloof/gedachtegoed... aanhangen hebben imo daar geen reet mee te maken en mogen het afbollen. Zoals het met Israel is gegaan is een misdaad belonen door een andere misdaad uit te voeren.

Omdat het in de "bijbel" staat geeft het GEEN recht om land in te palmen. Mensen hoe achterlijk kan het zijn?
Ik heb een oud schrift dat vermeld dat jullie je whey moet afgeven aan mij dus kom maar hier met die zooi!
BULLSHIT :mad:

Aan het einde van de 19e eeuw en doorlopend naar de eerste helft van de 20e eeuw was het sociaal-darwinisme inderdaad een idee dat door een gebrek aan bredere wetenschappelijke kennis rondom het rassenvraagstuk meer geaccepteerd werd als valide theorie dan weldenkende en goed geinformeerde mensen nu doen. Naast de partijen die jij noemt waren er nog veel meer hoogwaardigheidsbekleders en dergelijken die dergelijke ideeen voor waar aan hebben genomen. Kijk eens naar de film "The Dam Busters" uit 1955 waarin het gewoon werd geaccepteerd dat er een hondje in de film 'n*gger' werd genoemd.

Wat betreft het verzamelen van gegevens over joden; de Nederlanders waren hier ook niet vies van. Door het meegaande karakter van de Nederlander destijds heeft men puur uit een soort van plichtsbesef en de houding van 'we kunnen er weinig aan veranderen laten we maar meewerken zodat alles vooral zo blijft zoals het was' relatief gezien op een nogal effectieve wijze in administratieve zin (vooral via het ambtelijke apparaat) gegevens over in Nederlands wonende joden overgedragen aan de Duitsers tijdens de bezetting, in veel gevallen wist men donders goed dat die gegevens niet werden verzameld om de joodse gemeenschap te trakteren op een vakantie.

Er zijn zelfs NU nog wetenschappers en hoogwaardigheidsbekleders die een soortgelijk gedachtegoed aanhouden..

Mooi vb:
[Link niet meer beschikbaar]

De zaken liggen vermoedelijk wel iets genuanceerder dan dat Israel de holocaust gebruikt om hetgeen te doen dat ze nu doen in o.a. Gaza. Overigens heb ik nog nooit in persberichten of iets dergelijks gelezen of gehoord dat ze expliciet aangeven van "hey wij kunnen dit doen want weet je nog, holocaust enzo!" maar misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Joden worden al sinds eeuwen vervolgd, de holocaust is 'slechts' in die lijn van eeuwenlange vervolging een nogal excessieve opwelling. Al sinds de kruistochten werden in Europa gesettelde Joden al massaal afgeslacht zo eventjes tussendoor op weg naar Jeruzalem door o.a. de kruisvaarders. Ik ben het niet met je eens als je zegt dat een volk niet kan afzien als je al generaties en generaties na elkaar ingebakken hebt gekregen op je hoede te moeten zijn, ik weet niet hoe dit biologisch/genetisch werkt maar ik vermoed dat dit in ieder geval in psychologisch opzicht invloed heeft op vele generaties na een dergelijke opwelling, vooral als je spreekt over een groep dat eigenlijk al sinds eeuwen te maken heeft gehad met vervolgingen. Ik denk dus niet dat je kan zeggen dat dergelijke zaken niet ingrijpend kunnen zijn voor generaties van slachtoffers die zelf bepaalde gruwelijkheden niet persoonlijk aan de lijven hebben ondervonden. Eeuwenlange vervolging en vervolgens op het moment dat je een stuk land krijgt aangeboden wordt je in korte tijd verschillende malen door een coalitie van verschillende staten aangevallen, dit bij elkaar genomen geeft wellicht een verklaring waarom de Israeliers zo excessief reageren wanneer haar staatsburgers bedreigd worden. Zeggen dat een volk in zijn geheel niet kan afzien is ontkennen dat de behandeling van de zwarte bevolking in de V.S. een halve eeuw geleden geen emotionele en psychische gevolgen heeft voor de nazaten van die zwarten. (overigens ben ik me ervan bewust dat er hier een aantal ongeletterde klootviolen rondlopen die niet begrijpen dat zwarte burgers met de winst om het presidentschap van Obama met het oog op het verleden in tranen waren.)

Laatst bewerkt:
Er zijn zelfs NU nog wetenschappers en hoogwaardigheidsbekleders die een soortgelijk gedachtegoed aanhouden..

Mooi vb:
[Link niet meer beschikbaar]

Ja maar het verschil is dat lieden die nu nog het sociaal-darwinisme aanhangen niet meer serieus worden genomen en (terecht) in een bepaalde hoek worden geduwd in tegenstelling tot destijds, waarin het gewoon een algemeen geaccepteerde denkwijze was.

Je weet toch wel dat het Midden Oosten ook bij Azië hoord hè?

Ik had het niet alleen over het midden oosten ;)

Ja maar het verschil is dat lieden die nu nog het sociaal-darwinisme aanhangen niet meer serieus worden genomen en (terecht) in een bepaalde hoek worden geduwd in tegenstelling tot destijds, waarin het gewoon een algemeen geaccepteerde denkwijze was.

absoluut terecht, zelfs als ze alsnog hun gelijk krijgen.

Eeuwenlange vervolging en vervolgens op het moment dat je een stuk land krijgt aangeboden wordt je in korte tijd verschillende malen door een coalitie van verschillende staten aangevallen, dit bij elkaar genomen geeft wellicht een verklaring waarom de Israeliers zo excessief reageren wanneer haar staatsburgers bedreigd worden.

Aangeboden. Dat vind ik echt een goeie. Wat dacht je ervan als er even werd 'beslist' dat een 'eeuwenlang vervolgde' bevolkingsgroep jou land 'aangeboden' kreeg?

Voor wat ik er van weet, heb ik de indruk dat de Rode Khmer dan meer richting de systematiek van de holocaust gaat en was de Rwandeese genocide meer 'origine' gericht was.
Right?

De Cambodjaanse genocide was meer een Stalinistische actie. Ongewillige bevolking laten verhongeren, net zoals Stalin dat deed in de Oekraine. Daarbij dan nog op grote schaal de intelligentsia uitroeien, iets waar Stalin ook goed in was.

De Ruandese genocide leek op de pogroms uit het verleden waarbij in vele Europese landen de Joodse bevolking in veel steden volledig uitgeroeid werd. Inderdaad origine gericht.

De Holocaust kent amper gelijken, een industriele genocide met de inzet van vernietigingskampen, getto's, vernietingingsplaatsen als Babi Yar, Ponari, Kaunas etc, volledige ontmenselijking via media is gelukkig een uniek voorval.

Dat sommigen de Holocaust overdreven belicht vinden kan ik weinig begrip voor opbrengen.

- Kinderen uit de handen van de moeder rukken en kapotslaan tegen een muur
- Mensen in een getto proppen en daarna amper voorzien van adequate voeding
- Zieken en gebrekkigen afvoeren naar een vernietigingskamp en bij aankomst naar het Lazaret (Treblinka) brengen om ze daar met een schot in het hoofd om te brengen. Waarbij de ongelukkigen levend in de brandende kuil werden gegooid.
- Mensen naar een ravijn brengen, afschieten en daarna de gewonden levend begraven
- Een tweeling aan elkaar naaien om te zien hoe een Siamese tweeling leeft

Dat soort zieke acties waren gemeengoed in Nazi Duitsland, wat zou daar aan opgeblazen moeten zijn? Of zouden alle getuigen en betrokkenen domweg aan het liegen zijn? Wel erg knap dat veel getuigen dan onafhankelijk van elkaar tot dezelfde soort getuigenissen komen.

Terug
Naar boven