XXL Nutrition

Stelling De monarchie in Belgie en Nederland moet worden afgeschaft?

Peiling Peiling Akkoord?

• Totaal stemmers
    37
  • Peiling gesloten .
Niet afschaffen, de monarchie brengt meer geld in het laadje dan dat het ons kost. En ja dat is bewezen. :)
bewijs?

En ja, koningshuis in België moet dringend afgeschaft worden, kost ons meer dan 10 miljoen euro per jaar, want dat is wat alleen al de koning zelf krijgt.

Zolang ze braaf zijn en niet te veel belastingsgeld opeisen mogen ze van mij dat kroontje ophouden. :)

Jazeker. Het is een schande dat zulke systemen nog bestaan anno 2008. Een democratie valt niet te rijmen met figuren die via het toevallig komen uit bepaalde wieg zoveel macht en geld ter beschikking krijgen. Dat wanneer zij al steenrijk zijn, nog eens jaarlijkse dotaties krijgen is zelfs crimineel te noemen, als je bedenkt hoeveel mensen in armoede leven en bitterweinig steun krijgen van diezelfde staat. De monarchie kan omschreven worden als één van de laatste overgebleven grote onrechten uit de middeleeuwen. Tijd om een einde te maken aan deze ongewenste traditie.

Om even de standaard argumenten van tafel te vegen:

1. een monarchie kost minder dan een republiek

Dit is niet waar. Je kan een republiek zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wil. Er zijn landen waar de republiek minder kost dan de goedkoopste monarchie die er bestaat. Het is mogelijk, mits je het wilt.

2. Een president is niet beter als staatshoofd

Hangt af van de president. Het is in elk geval veel democratischer en logischer om het staatshoofd te laten kiezen door het volk. Een staatshoofd die toevallig in die functie is geworpen, zoals bij een monarchie het geval is, lijkt op gokken met kansspelen: je moet het geluk hebben een goeie te hebben.

3. Dure verkiezingen

Dat is de prijs van democratie, dat hoort erbij en kan geen argument zijn tegen de republiek.

4. De president heeft ook een hoog loon en is dus duur

Hangt weer af van wat je wilt als volk/regering. Het loon van een president hoeft niet abnormaal hoog te zijn. De premier in België krijgt nu 110.000 euro per jaar , zelfs als daar 150.000 van gemaakt wordt, is dat nog steeds een peulschil in vergelijking met wat de koning aan jaarlijkse dotaties krijgt (miljoenen). En die pipo werkt niet eens.

Ja
kost veel geld en zie er het nut niet van in
wat heb je nu aan Fabiola, en al die prinsen enzo verder
zijn echt domme knuppels in men ogen
gewoon een minister of president verkiezen zoals in Us

Jazeker. Het is een schande dat zulke systemen nog bestaan anno 2008. Een democratie valt niet te rijmen met figuren die via het toevallig komen uit bepaalde wieg zoveel macht en geld ter beschikking krijgen. Dat wanneer zij al steenrijk zijn, nog eens jaarlijkse dotaties krijgen is zelfs crimineel te noemen, als je bedenkt hoeveel mensen in armoede leven en bitterweinig steun krijgen van diezelfde staat. De monarchie kan omschreven worden als één van de laatste overgebleven grote onrechten uit de middeleeuwen. Tijd om een einde te maken aan deze ongewenste traditie.

Om even de standaard argumenten van tafel te vegen:

1. een monarchie kost minder dan een republiek

Dit is niet waar. Je kan een republiek zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wil. Er zijn landen waar de republiek minder kost dan de goedkoopste monarchie die er bestaat. Het is mogelijk, mits je het wilt.

2. Een president is niet beter als staatshoofd

Hangt af van de president. Het is in elk geval veel democratischer en logischer om het staatshoofd te laten kiezen door het volk. Een staatshoofd die toevallig in die functie is geworpen, zoals bij een monarchie het geval is, lijkt op gokken met kansspelen: je moet het geluk hebben een goeie te hebben.

3. Dure verkiezingen

Dat is de prijs van democratie, dat hoort erbij en kan geen argument zijn tegen de republiek.

4. De president heeft ook een hoog loon en is dus duur

Hangt weer af van wat je wilt als volk/regering. Het loon van een president hoeft niet abnormaal hoog te zijn. De premier in België krijgt nu 110.000 euro per jaar , zelfs als daar 150.000 van gemaakt wordt, is dat nog steeds een peulschil in vergelijking met wat de koning aan jaarlijkse dotaties krijgt (miljoenen). En die pipo werkt niet eens.

Helemaal mee eens. Snap absoluut niet hoe een democratisch stesel te rijmen valt met de monarchie, zoals nu in Nederland gebeurt. Het uitgangspunt van een democratie is juist dat iedereen met gelijke plichten en rechten geboren wordt. De monarchie staat daar haaks op...

Het is ook een drogreden om de monarchie te verdedigen met een beroep op "traditie". Er zijn zoveel tradities waar we gelukkig vanaf zijn gestapt. Dat noemt men vooruitgang. Als we altijd aan tradities vast zouden houden hadden vrouwen of kleurlingen nu bijvoorbeeld nog geen stemrecht.

Het verwondert me ook oprecht om al die Oranje groupies op Prinsjesdag in katzwijm te zien. Hoe mensen andere mensen van vlees en bloed op een voestuk kunnen plaatsen vind ik absurd. Absurder wordt het nog als die ander over geen enkel bovengemiddeld talent beschikt...

Overigens denk ik dat een staat ook best te regeren valt zonder president. De macht van de koningin in Nederland is al beperkt dus veel zal er niet veranderen als zij verdwijnt en de macht geconcentreerd wordt bij de volksvertegenwoordiging.

In Nederland is wat betreft democratie het koningshuis niet het probleem, eerder de bureaucratie van ons bestel. Afgaande op Paul Cliteur, zou bijv. het OM een veel groter probleem opleveren.

Tegen, geen zin om een gewijzigde grondwet en statuut te gaan bestuderen :D en koninginnedag is eigenlijk een van de betere feestdagen!!

Nee, ben altijd tegen het koningshuis geweest maar zie eigenlijk ook weinig dringende en zwaarwegende argumenten om dit door te voeren.

Goed, het is duidelijk dat de Belgen van het koningshuis af willen.
Maar zit die kans er dan ook in?
Kunnen we dat via de volksvertegenwoordigers ofzo voorstellen ?
(dude, wat ik een leek in de politiek :D)

Goed, het is duidelijk dat de Belgen van het koningshuis af willen.
Maar zit die kans er dan ook in?
Kunnen we dat via de volksvertegenwoordigers ofzo voorstellen ?
(dude, wat ik een leek in de politiek :D)
In België zal het koningshuis volgens mij pas verdwijnen wanneer Vlaanderen een republiek wordt. Ik denk dat we binnen dit en 50 jaar sowieso zullen spreken over de republiek Vlaanderen en het koninkrijk Wallonië. De politieke toestand in België word met de dag erger en er is geen enkel vooruitzicht om het land te kunnen hervormen. Het is dat wij Vlamingen zulke brave schaapjes zijn, anders hadden we jaren geleden al de stekker uitgetrokken en de onafhankelijkheid uitgeroepen.

In België zal het koningshuis volgens mij pas verdwijnen wanneer Vlaanderen een republiek wordt. Ik denk dat we binnen dit en 50 jaar sowieso zullen spreken over de republiek Vlaanderen en het koninkrijk Wallonië. De politieke toestand in België word met de dag erger en er is geen enkel vooruitzicht om het land te kunnen hervormen. Het is dat wij Vlamingen zulke brave schaapjes zijn, anders hadden we jaren geleden al de stekker uitgetrokken en de onafhankelijkheid uitgeroepen.

AMEN

ook al woon ik momenteel in Wallonië.. :cool:

Nee, ik vind met een oranje vlaggetje langs de weg staan veel te leuk! :(

Terug
Naar boven