Fitness Seller

De voedselindustrie is één gigantische gemetastaseerde teelbalkanker

Waar is terug te vinden welke groepen er zijn en wat de kaders van die groepen zijn?

Link naar de rekentool en uitleg etc daar te vinden.

Link naar de rekentool en uitleg etc daar te vinden.
Ik heb daar geen duidelijke groepsindeling gevonden en op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/nieuw-voedselkeuzelogo-nutri-score ook niet.

Waar is terug te vinden welke groepen er zijn en wat de kaders van die groepen zijn?
IMG_20240425_093117.jpg
IMG_20240425_093139.jpg

Deze tabel gaat over verschillende groepen en de samenstelling van de ingrediënten. Dit is niet een opsomming van de verschillende groepen en hun kaders.

Misschien dat @tymboo het weet (te vinden).
Huh, dit zijn de groepen die zij gebruiken voor hun algoritme?

Ik denk dat het verder niemand boeit welke groepen zij precies hanteren tho :o

?
Is toch een vrij heldere tabel ? Is toch letterlijk een opsomming van die groepen? Gaat helemaal niet over de samenstelling van de ingrediënten?

Niet voor elk uniek product een omschrijving van waarom ze precies in welke groep vallen nee, wie zit daar op te wachten?

Huh, dit zijn de groepen die zij gebruiken voor hun algoritme?

Ik denk dat het verder niemand boeit welke groepen zij precies hanteren tho :o

?
Is toch een vrij heldere tabel ? Is toch letterlijk een opsomming van die groepen? Gaat helemaal niet over de samenstelling van de ingrediënten?

Niet voor elk uniek product een omschrijving van waarom ze precies in welke groep vallen nee, wie zit daar op te wachten?

Sorry ik zat tussen werkzaamheden door even snel op mijn telefoon te kijken.

Als niemand het boeit, waarom zou je het dan introduceren en hoe voorkom je dan misbruik door fabrikanten.

Bijv “pizza pies and quiche” en “sandwIches” dat zijn verschillende subcategorieën binnen de categorie “composite foods”. Gelden voor die subcategorieën dezelfde regels? Zo niet, waar valt een flammkuchen of een “bistro baquette” dan onder?

Je ziet dat fabrikanten ook melk toevoegen om hun producten onder andere categorieën te laten vallen.

Ze hadden gewoon geen categorieën moeten malen en desnoods iets meer gradaties in de score moeten toevoegen. Dan was een C altijd een beter keuze dan een D.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen vertegenwoordiger van nutriscore dus ik weet niet in welke categorie een flammkuchen wel of niet valt en waarom maar boeit me eerlijk gezegd ook niet. Nutriscore is een zeer gesimplificeerd systeem binnen een ingewikkelde industrie om mensen in één oogopslag te laten zien wat in grote lijnen de gezondere keuze is binnen een bepaalde groep producten die verder lastig af te kaderen is en waar fabrikanten ook weer van alles aan zullen doen om aan een bepaalde score te komen. En ja voor zwakbegaafden die niet begrijpen dat een salade überhaupt gezonder is dan een pizza zal het nooit duidelijk zijn.

Of het dan nodig is en het werkt weet ik ook niet. Er zitten allerlei mitsen en maren aan. Als we dat allemaal niet willen ook prima, maar dan niet zeuren over dat de overheid niets probeert te doen aan overgewicht, regulering, volksgezondheid en dergelijke.
Groente en fruit niet taxeren lijkt mij ook een goede maatregel trouwens.

Sorry ik zat tussen werkzaamheden door even snel op mijn telefoon te kijken.

Als niemand het boeit, waarom zou je het dan introduceren en hoe voorkom je dan misbruik door fabrikanten.
Bijv “pizza pies and quiche” en “sandwIches” dat zijn verschillende subcategorieën binnen de categorie “composite foods”. Gelden voor die subcategorieën dezelfde regels? Zo niet, waar valt een flammkuchen of een “bistro baquette” dan onder?
Het boeit niemand welke productgroepen ze precies hanteren.
Als je de nutri-score wilt gebruiken en je snapt dat je een pizza moet vergelijken met een pizza kan het een goede hulp zijn om een betere keuze te maken. Niemand die tot in de details gaat uitpluizen hoe alles is berekend.
En als je dat wel wilt doen kan je dat vast wel vinden.
Je ziet dat fabrikanten ook melk toevoegen om hun producten onder andere categorieën te laten vallen.

Ze hadden gewoon geen categorieën moeten malen en desnoods iets meer gradaties in de score moeten toevoegen. Dan was een C altijd een beter keuze dan een D.
Dat is toch iets helemaal anders? Daar heeft de Nutri-score niets mee te maken?
Dat is de Nederlandse wetgeving (suikertaks) die zo raar in elkaar zit.

Het boeit omdat het nu dus ook al vanaf groep 3 op de basisschool wordt gebruikt appelsap een beter score heeft dan appeldrank wat feitelijk gewoon verdunde appelsap is.

Dat is toch iets helemaal anders? Daar heeft de Nutri-score niets mee te maken?
Dat is de Nederlandse wetgeving (suikertaks) die zo raar in elkaar zit.
Ook daarmee kan je een product toch naar een andere categorie overhevelen waar andere rekenregels voor gelden.

Denk dat je serieus wat melk moet toevoegen om van de categorie vruchtendrank naar melk te gaan :o
Waar ligt de grens dan? Is Fristi zuivel?

En Taksi dan?

Terug
Naar boven