XXL Nutrition

Dezelfde oefeningen of altijd andere..

Brutez

Huge Freak
Waardering
54
Wat is volgens jullie beter, een tijd lang dezelfde oefeningen voor een bepaalde groep/spier aanhouden, of altijd maar willekeurig oefeningen kiezen?

Persoonlijk vind ik het fijn om wekelijks af te wisselen, een bepaald schema kun je echter ook wat langere tijd gebruiken. Na twee maanden zou ik echter zeker voor een nieuw schema gaan, je moet je lichaam namelijk blijven "verrassen".

greetz,
Ron

Als ik een schema heb houd ik bepaalde oefeningen wekelijks hetzelfde voor die periode. Dus zeg: bench, incline en flyes. Echter bijvoorbeeld triceps heb ik een aantal oefeningen waar ik er wekelijks een paar uit kies om te doen, dus dat verschilt meestal.

Ik hou een schema meestal 6 tot 8 weken aan, afhankelijk van hoe het aan slaat. Als ik elke week wissel kan ik moeilijk kracht op bouwen en word het ook lastig bij te houden hoe veel reps je moet pakken bij welk gewicht (omdat je niet meer weet van vorige week wat je toen pakte en hoeveel). Ik train wel op gevoel en pak gewicht ook wel op gevoel. Maar een beetje een idee hebben van wat je aan kan is wel wat fijner anders verneuk je al setjes door veels te licht/zwaar te beginnen.

Heb een vaste basis, maar die rouleert naar gelang mijn stemming.

Ik heb een vaste basis, maar als de dumbbells of een apparaat bezet is neem ik een alternatief, zo krijg je ook variatie (en hoef je niet te wachten)

Ik heb een rode draad, maar zie dit niet als wet eerder als richtlijn.

Ik vind dat naarmate je meer gevoorderd raakt je meer op gevoel moet gaan trainen en niet strikt via een schema (daarom zie ik ok het nut van een logboek niet in)

3XL zei:
Ik heb een rode draad, maar zie dit niet als wet eerder als richtlijn.

Ik vind dat naarmate je meer gevoorderd raakt je meer op gevoel moet gaan trainen en niet strikt via een schema (daarom zie ik ok het nut van een logboek niet in)

Ben het vaak met je eens 3XL maar deze keer niet in het geval van het logboek! Een logboek is weldegelijk nuttig omdat je daarin je vorderingen bij kunt houden. En als je dus blijft haken kun je ook zien hoe lang je al op die oefening blijft haken in gewicht en reps, zodat je kunt uitzoeken waar het is misgegaan etc en dan kun je rust gaan nemen of een ander alternatief. Op gevoel trainen kun je wel doen maar je zit er vaak naast wat je gewichten zijn en dus niet het maximale uit je training haalt.

Ik zie het precies andersom

Juist als je je strikt aan je boekje houd pak je vaak de verkeerde gewichten. Het gebeurd maar weinig dat je lichaam spoort met de gewichten die je volgens je boekje zou moete nemen.
Een gedeelte van je tjd zal je te licht trainen terwijl er ook momenten zullen zijn dat de gewichten meer zijn als je aan kan.

Uitzoeken waar het misgaat is een fabeltje. Er zijn zoveel factoren die meespelen met in hoe je training gaat dat het erg onwaarschijnlijk is dat je de vinger op het preciese punt zal kunnen leggen

Komt nog bij dat ik iemand ben die van variatie in z'n training houd, wat niet gaat als je je strikt aan een boekje houd.

Jaren geleden heb ik ook een tijd (2jaar) geprobeerd een logbek bij te houden (training, voeding, gevoel) maar ben gewoon tot de conclusie gekomen dat het niet werkt. Leuk om op terug te kijken, maar niet om voorui te plannen

Iedereen zijn eigen mening 3xl. Wil er verder ook niks aan toevoegen :)

Ik wel...

een logboek, of trainingsplanning moet je zien als een globale richtlijn, niet als een wet :) Echter als je al zoveel ervaring hebt als 3XL, dan hoef je de cijfertjes wellicht niet meer op te schrijven en heb je door al die ervaring op je gevoel leren vertrouwen. Ik heb de pro's ook nog niet met een notitieblokje zien lopen in hun video's.

Ik train nog geen jaar en vind zowel planning als logboek nog steeds nuttig (met HST MOET je ook wel trouwens). Maar misschien dat ik er over 15 jaar ook anders over denk.

Een logboek is wel handig om een beetje de vorderingen bij te houden. Maar in de praktijk is het wel beter om natuurlijk naar je lichaam te luisteren. Echter voordat je zo ver bent dat je juist op het gevoel kunt trainen, dan ben je wel een paar jaar verder.

wazzup zei:
Ik wel...

een logboek, of trainingsplanning moet je zien als een globale richtlijn, niet als een wet :) Echter als je al zoveel ervaring hebt als 3XL, dan hoef je de cijfertjes wellicht niet meer op te schrijven en heb je door al die ervaring op je gevoel leren vertrouwen. Ik heb de pro's ook nog niet met een notitieblokje zien lopen in hun video's.

Ik train nog geen jaar en vind zowel planning als logboek nog steeds nuttig (met HST MOET je ook wel trouwens). Maar misschien dat ik er over 15 jaar ook anders over denk.

Niet alle pro's hebben trainingsvideo's he! maar mike menzter en arnold schreven ook bijna alles op!

wazzup zei:
Ik wel...

Je kan natuurlijk ook gewoon thuis opschrijven tenzij je geheugenproblemen hebt en dat niet ff kan onthouden :)

Ik probeer toch ook op gevoel een beetje te trainen......eerste weken strikt het "boekje" gevolgt en bleek dat ik toch men oefeningen niet zo goed uitvoerde...tja iedereen moet leren :p ......door men gewicht iets te zakken en idd iets meer op gevoel te trainen ondervond ik wel dat ik een betere pump kreeg ondanks dat ik men gewicht (iets :p ) omlaag deed.

imo is gevoel trainen toch ook wel belangrijk.

a noobs opinion :lifter: .

sloeber zei:
Ik probeer toch ook op gevoel een beetje te trainen......eerste weken strikt het "boekje" gevolgt en bleek dat ik toch men oefeningen niet zo goed uitvoerde...tja iedereen moet leren :p ......door men gewicht iets te zakken en idd iets meer op gevoel te trainen ondervond ik wel dat ik een betere pump kreeg ondanks dat ik men gewicht (iets :p ) omlaag deed.

imo is gevoel trainen toch ook wel belangrijk.

a noobs opinion :lifter: .

Ben je ook meer herhalingen gaan maken?

Ik denk dat het er een beetje aan ligt wat voor type mens je bent. Zoals elders al replyde

"Het zal er ook een hoop aanliggen welk type trainee je bent.
Een "anale persoonlijkheid" zal in een logboek een leiddraad en richtpunt kunnen vinden.(Bijbel effect)
Maar een losser iemand die meer op gevoel traint en van variatie houd heeft niets aan een log. Ja, leuk om nog eens in terug te kijken, maar verders niets."

En als er 1 iemand als een anale persoonlijkheid bekend stond dan was dat wel Mike Mentzer (wat niets wegneemt van Mike Mentzer opzich)

Terug
Naar boven