Het lijkt me toch dat jij elke dag wordt geconfronteerd met de gevolgen van obesitas. Enig idee hoe dit dan wel aan te pakken?
In de ouderenzorg is ondervoeding een groter probleem... Ouderen met een BMI in de hoge regionen van de 'gezonde zone' hebben daarbij minder kans op overlijden. Dat ik de gevolgen van obesitas tijdens werktijden zie valt nu nog mee. Dat wordt echter wel werger. Obesitas verhoogt de kans op vroegtijdig overlijden door tig oorzaken, dus in de ouderenzorg zal het aandeel obese mensen wel eens relatief laag kunnen uitvallen.
Ik denk ook dat je doelt op de lich. belasting tijdens de zorg? Daarbij heeft het verzorgend personeel ook héél veel aan zichzelf te danken. Maar inderdaad: het verzorgen van iemand van 140+kg is hoe dan ook een goede workout. Dat wil echter niet zeggen dat zorg voor iemand die de helft nog niet weegt je het zweet op de rug kan bezorgen.
Dat ik 'de oplossing' niet weet wil niet zeggen dat ieder ander argument zinnig is. Maar als ik een gok mag wagen: kwalitatief hoogwaardig onderwijs en ontmoediging van het autorijden, stelselmatig calorieverlaging van bepaalde voedingsproducten, publieke (en figuurlijke) steniging van dieetgoeroepraktijken zoals Sonja Bakker, dr Frank en consorten.
De maatschappij lijkt harder te reageren op dergelijke bij voorbaat verdoemde ideeën dan op het zinnige idee dat vooral 'minder doen' ons vooruit zal helpen. Althans, ik ben wel gecharmeerd van het idee dat 'welvaartsziekten' verholpen worden door bepaalde dingen met name
niet te doen. Vreemd genoeg wordt men een heel ander idee voor gehouden: 'sporten', 'gezond eten', 'genoeg water drinken (uit een flesje! goed voor de afvoer van 'vul eng iets in')', 'vitamines slikken', 'Supplement X heeft waarde Y' 'Sonja Bakkeren', 'houd je aan je dieet'.
Paradoxaal.
Dat je van sport gezond wordt is een illusie imo, gezond eten bestaat met name uit het vermijden van bepaalde soorten voedsel (de kwaliteit van ons voedsel is subliem), genoeg bewegen is imo vrij gemakkelijk te realiseren, supplementen hebben doorgaans 0,0 nut, en je strikt houden aan een dieet is niet weggelegd voor de gemiddelde sterveling. Daarom heb je goed onderwijs nodig, om mensen kaf van koren te leren scheiden. Ook zorgt goed onderwijs voor een betere SES: een factor die constant gelinkt is met de betere vooruitzichten in het levensverloop. Ter illustratie: hoog opgeleiden worden gemiddeld wat later dement (als ze dat worden), maar hun dementie ontwikkeld zich dan ook vaak sneller.
De zorg kan van weinig zoveel profiteren als een gemiddeld zo hoog mogelijk onderwezen 'volk'. Imo.