Jij weet dondersgoed dat het woord 'discrimineren' in Nederland een andere betekenis heeft gekregen. Als de topic-starter een topic opent over discrimineren, dan bedoelt hij onderscheid maken op godsdienst, coïtuse, ras, nationaliteit, politieke voorkeur of heel misschien leeftijd. Niet op basis van het onderscheid maken tussen mensen met een andere lievelingskleur..
Onderscheid maken op basis van andere kenmerken valt niet onder de discriminatie. Als ik onderscheid maak op basis van mijn persoonlijke voorkeuren in de sociale omgang, dan discrimineer ik niet. Als ik onderscheid maak binnen mijn bedrijf op basis van opleidingsniveau, discrimineer ik niet.
Niet elke vorm van onderscheid maken is discrimineren. Ik zou zeggen, span maar eens een rechtzaakje tegen je werkgever in waarin je zegt dat jij als (voorbeeld) MBO'er wordt gediscrimineerd omdat je niet evenveel verdiend als een WO'er. Dat ga je niet winnen.
Nogmaals, alleen onrechtmatig onderscheid maken is discrimineren. De Van Dale zegt niet voor niets:
dis·cri·mi·na·tie de; v het maken van ongeoorloofd onderscheid: rassendiscriminatie