MuscleMeat

Doel van koolhydraten?

cools@ jij hebt echt de ballen verstand van voeding. :roflol:

Laatst bewerkt:
Proof? Carbs nemen voordat je gaat slapen slaat nergens op.

Is toch logisch. Als je slaapt zit je het langste zonder voeding. Ok, je metabolisatie vertraagt dan, maar +-8u zonder eten is nog altijd lang. In je voeding waar carbs inzitten zitnog altijd andere essentiele stoffen. Zoals vitaminen en mineralen. Maar vooral vezels. Vezels zijn carbs. Deze stoffen kan je zeker gebruiken als je gaat slapen. Alleen vet en eiwitten is te beperkt.

Is toch logisch. Als je slaapt zit je het langste zonder voeding. Ok, je metabolisatie vertraagt dan, maar +-8u zonder eten is nog altijd lang. In je voeding waar carbs inzitten zitnog altijd andere essentiele stoffen. Zoals vitaminen en mineralen. Maar vooral vezels. Vezels zijn carbs. Deze stoffen kan je zeker gebruiken als je gaat slapen. Alleen vet en eiwitten is te beperkt.

Carbs = energie en energie is wel het laatste wat je nodig hebt als je gaat slapen, toch?

Carbs = energie en energie is wel het laatste wat je nodig hebt als je gaat slapen, toch?

Denk je dat je geen energie 's nachts verbruikt? Je lichaam gaat zich dan juist herstellen en heeft deze energie dan nodig om dit optimaal te doen.

Maar het gaat dus niet alleen om het algemene koolydraten. Koolydraat rijke voeding bevat veel stoffen die 's nachts gebruikt kunnen worden.

Als ik mensen wil laten afvallen, dan denk ik aan gezond afvallen. Niet zo snel mogelijk dus. Het proces wordt automatisch versneld door de juiste voeding te eten en training.

Laatst bewerkt:

En wie zegt dat je deze stoffen niet verbruikt tijdens je slaap van eerder genomen carbs en wie zegt dat deze stoffen niet in eiwitrijk voedsel zit? Niemand is dood gegaan aan de manier hoe wij hier cutten. No offense, maar je klinkt echt als een fitnes instructeur. Overigens kan je vitaminen en mineralen ook uit andere bronnen halen dan onnodige carbs voor het slapen gaan.

Maar wou graag weten of je proof hebt.

-Simpele koolhydraten (zoals suiker, dextrose etc.) -> Hoog insuline niveau voor korte tijd -> vet-opslag
-Complexe koolhydraten (Volkorenproducten, polysachariden) ->Laag insuline niveau voor lange tijd -> meer spieropbouw

Kortom zonder koolhydraten minder spieren?

• Topic Starter Topic Starter
Toch weer hoop bijgeleerd, bedankt jongens ;)
Niet dat ik van plan ben een keto dieet te volgen maar het leek me nogal tegenstrijdig :D.

Carbs'complexe dan) in de avond vermijden is weer zo een fabeltje. Je kan deze 's avonds voor je gaat slapen juist het beste gebruiken
Koolydraat rijke voeding bevat veel stoffen die 's nachts gebruikt kunnen worden.

Welke voedingsstoffen bevat koolhydraatrijke voeding waardoor het nuttig is om deze voor het slapen gaan te nuttigen? En waarom verdient het de voorkeur boven bijvoorbeeld een eiwitrijke maaltijd?

Welke voedingsstoffen bevat koolhydraatrijke voeding waardoor het nuttig is om deze voor het slapen gaan te nuttigen? En waarom verdient het de voorkeur boven bijvoorbeeld een eiwitrijke maaltijd?

Havermout of brinta bv. De complexe koolydraten(waaronder vezels), vitaminen, mineralen zijn zeker bruikbaar in de slaap. Dit in combinatie met melk natuurlijk.

Maaltijd-planning is meer voordelig voor psychologische factoren, dan voor fysische factoren. En massa-opslag gebeurt pas bij een overschot aan calorieen.
De hoeveelheden vetten en eiwitten die iemand nodig heeft, verschilt weer per persoon.

3XL:
Eiwit, 2gr/kg VVM
vet, 1-1.5gr/kg VVM
Kh, aanvullen tot gewenste calorie inname

(Zoals je ziet reken ik met Vetvrije massa en niet met lichaamsgewicht)

Dus ik snap bepaalde reacties niet.

Maaltijd-planning is meer voordelig voor psychologische factoren, dan voor fysische factoren. En massa-opslag gebeurt pas bij een overschot aan calorieen.
De hoeveelheden vetten en eiwitten die iemand nodig heeft, verschilt weer per persoon.

3XL:
Eiwit, 2gr/kg VVM
vet, 1-1.5gr/kg VVM
Kh, aanvullen tot gewenste calorie inname

(Zoals je ziet reken ik met Vetvrije massa en niet met lichaamsgewicht)

Dus ik snap bepaalde reacties niet.

De hoeveelheid koolydraten verschilt ook van persoon tot persoon. En dit is meer dan een gewone aanvulling. Mensen vergeten soms hoe belangrijk vezels zijn.

---------- Toegevoegd om 16:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:11 ----------

En wie zegt dat je deze stoffen niet verbruikt tijdens je slaap van eerder genomen carbs en wie zegt dat deze stoffen niet in eiwitrijk voedsel zit? Niemand is dood gegaan aan de manier hoe wij hier cutten. No offense, maar je klinkt echt als een fitnes instructeur. Overigens kan je vitaminen en mineralen ook uit andere bronnen halen dan onnodige carbs voor het slapen gaan.

Maar wou graag weten of je proof hebt.

http://www.voedingswaardetabel.nl/
Hier kan je zien welke stoffen voeding bevat. Dit is uitgebreid, maar zelfs niet volledig. Voor alle inhoudsstoffen op te zoeken ben je wel ff bezig.

Als je weinig koolydraten eet voor af te vallen ga je nadien een grote kans hebben terug te vallen. Of je zou altijd low carb moeten eten. Het beste is nog altijd minder vet eten en enkelvoudige suikers. Enkelvoudige suikers moet je zowiezo altijd laag houden. Vetten gewoon onder 70 gram houden voor af te vallen en nadien deze terug aanvullen als je op gewenste gewicht bent. Je gaat niet bijkomen, je lichaam zal deze vetten gewoon verbruiken. Zolang het gezonder vetten zijn.
Was eerder een reactie hier op.

Meer koolhydraten na een low-carb dieet, zorgt onder andere voor vocht opslag, waardoor je indd. een paar kilo stijgt na een low-carb dieet, maar als je op onderhoud eet spreek je niet echt snel van vet-opslag, waardoor een terugval minimaal is, mits het zich aan een calorie-beperkt dieet houdt.
Wat wel zo kan zijn, is dat insuline schommelingen door een verhoging van KH's, mogelijk zorgen voor eetbuien, en eetbuien zorgen al snel voor een calorie overschot. Die eetbuien ontstaan voornamelijk als je meer koolhydraten gaat eten, en je bevindt je onder het natuurlijke lichaamsgewicht (setpoint).
Ik ben dan ook fan van het doen van korte bulk/cut cycles. twee a vier week bulk, twee week (crash) dieet (psmf dieet? Lyle mcdonalds - rapid fatt loss, of een low-carb dieet met om de drie dagen een refeed mits je als man onder de 15% vetpercentage zit)

---------- Toegevoegd om 16:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:24 ----------

De hoeveelheid koolydraten verschilt ook van persoon tot persoon. En dit is meer dan een gewone aanvulling. Mensen vergeten soms hoe belangrijk vezels zijn.
http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/fiber-its-natures-broom.html

Havermout of brinta bv. De complexe koolydraten(waaronder vezels), vitaminen, mineralen zijn zeker bruikbaar in de slaap. Dit in combinatie met melk natuurlijk.
Het is niet zo dat vitamines en mineralen die voor het slapen gaan gegeten worden ook tijdens de slaap gebruikt worden. Dat zou betekenen dat bij een onvolwaardige voeding al snel deficientieverschijnselen ontstaan.
En waarom is dat beter dan bijvoorbeeld kwark? Wat is de meerwaarde van die 30 gram koolhydraten (portie Brinta Classic)?

Het is niet zo dat vitamines en mineralen die voor het slapen gaan gegeten worden ook tijdens de slaap gebruikt worden. Dat zou betekenen dat bij een onvolwaardige voeding al snel deficientieverschijnselen ontstaan.
En waarom is dat beter dan bijvoorbeeld kwark? Wat is de meerwaarde van die 30 gram koolhydraten (portie Brinta Classic)?

Je maakt wel veronderstellingen van dat het niet zeker is dat deze vitaminen en mineralen gebruikt worden tijdens de slaap. Maar de vraag is waarom zou het lichaam deze niet gebruiken als je slaapt?
Kwark bevat ook andere stoffen dan brinta. Ik zeg niet dat brinta beter is. Maar ik geeft toch er een voorkeur aan vanwege de vezels en mijn idee dat koolydraten nuttig gebruikt kunnen worden tijdens de slaap. Je hebt dan ook energie nodig voor metabole processen. Vergeet niet dat je dan het meeste groeihormoon aanmaakt en dat de herstelprocessen het hardste werken. En je haalt nu eenmaal beter energie uit koolydraten dan uit vet en eiwitten. En tijdens je slaap gaat de vertering van voedsel al zowiezo langzamer.

Je maakt wel veronderstellingen van dat het niet zeker is dat deze vitaminen en mineralen gebruikt worden tijdens de slaap. Maar de vraag is waarom zou het lichaam deze niet gebruiken als je slaapt?
Mogelijk dat ze gebruikt worden, maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat er anders een tekort aan zou bestaan. Zeker wanneer gedurende de dag volwaardig gegeten wordt.
Maar ik geeft toch er een voorkeur aan vanwege de vezels en mijn idee dat koolydraten nuttig gebruikt kunnen worden tijdens de slaap
Natuurlijk zullen er gedurende de slaap koolhydraten nodig zijn. Maar ik vraag me af of het eten van koolhydraten voor het slapen gaan hierbij voordelen geeft. De lever is verantwoordelijk voor een constante bloedsuikerspiegel, ook gedurende de nacht.

Nu wil ik niet zeggen dat het volledig koolhydraatarm moet zijn. Met een portie kwark met een banaan is niets mis mee. Maar het accent op koolhydraten leggen zou niet mijn advies zijn.

Mogelijk dat ze gebruikt worden, maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat er anders een tekort aan zou bestaan. Zeker wanneer gedurende de dag volwaardig gegeten wordt.
Natuurlijk zullen er gedurende de slaap koolhydraten nodig zijn. Maar ik vraag me af of het eten van koolhydraten voor het slapen gaan hierbij voordelen geeft. De lever is verantwoordelijk voor een constante bloedsuikerspiegel, ook gedurende de nacht.

Nu wil ik niet zeggen dat het volledig koolhydraatarm moet zijn. Met een portie kwark met een banaan is niets mis mee. Maar het accent op koolhydraten leggen zou niet mijn advies zijn.

Een banaan is weer iets anders. Deze bestaat uit suikers. Iets dat men voor het slapen juist niet nodig heeft. Je moet je accent niet op koolydraten leggen, maar ze zijn nodig. Nogmaals vezels zijn ook koolydraten. Deze kan men bij elke maaltijd gebruiken en gaan 's nachts de passage van voedsel door de darm verbeteren en dus ook de algemene gezondheid. In kwark zitten geen vezels. Je kan je inbeelden hoeveel moeilijker dit voor je darmen is.

Een banaan is weer iets anders. Deze bestaat uit suikers. Iets dat men voor het slapen juist niet nodig heeft.
Als ik je goed begrijp heeft het lichaam gedurende de nacht koolhydraten nodig. Uiteindelijk worden alle koolhydraten omgezet in glucose dat door het lichaam gebruikt wordt. Het lichaam heeft dus gedurende de nacht glucose nodig. Wat dat betreft is de oorsprong niet relevant. Verschillen zitten wel in de snelheid waarin het als glucose in het bloed verschijnt. Een maat hiervoor is de GI of de GL. Door aanwezigheid van fructose (lage GI) heeft fruit over het algemeen een lage GI/GL. Een banaan heeft een GI/GL van respectievelijk 50 en 10.
Menig voedingsmiddel van ongeraffineerde koolhydraten gaat hier overheen:
[Link niet meer beschikbaar]
In dat opzicht vraag ik me af waarom een banaan niet gebruikt zou kunnen worden en het zetmeel in bijvoorbeeld Brinta en havermout wel?

Een ander punt is dat het enige tijd duurt voordat de avondmaaltijd verteerd is. Dit is afhankelijk van de grootte en de samenstelling van de maaltijd, maar het wordt in ieder geval niet opgebruikt tijdens de nacht:

Digestion time varies depending on the individual. For most healthy adults, it's usually between 24 and 72 hours. After you eat, it takes about six to eight hours for food to pass through your stomach and small intestine. Food then enters your large intestine (colon) for further digestion and absorption of water. Elimination of undigested food residue through the large intestine usually begins after a total of 24 hours. Complete elimination from the body may take several days.
http://www.mayoclinic.com/health/digestive-system/an00896

Je moet je accent niet op koolydraten leggen, maar ze zijn nodig.
Oke, dan begreep ik je verkeerd. Eerder zei je namelijk dat je juist het beste complexe koolhydraten kon gebruiken voor het slapen in plaats van ze te mijden. Overigens ligt de nadruk wel op koolhydraten bij een portie Brinta met melk.
http://www.brinta.nl/img_popup.html?img=vw_classic_L.jpg&ss=producten.brood.voedingswaardentabel

Nogmaals vezels zijn ook koolydraten. Deze kan men bij elke maaltijd gebruiken en gaan 's nachts de passage van voedsel door de darm verbeteren en dus ook de algemene gezondheid. In kwark zitten geen vezels. Je kan je inbeelden hoeveel moeilijker dit voor je darmen is.
Het is niet zo dat er geen voedingsvezels in het darmkanaal zitten wanneer deze niet voor het slapen gegeten worden. Zoals eerder geschreven duurt het enige tijd voordat de warme maaltijd de darmen zijn gepasseerd. De vraag is dan ook of de voedingsvezels die voor het slapen gegeten worden nut hebben gedurende de nacht.

dat zeg ik ook nergens, ik zeg juist het tegenovergestelde: marathonlopers willen zo min mogelijk massa en min mogelijk vet....en TOCH eten ze vaak bergen pasta etc. (koolhydraten) als voeding....hoe zit dat dan?? DAT was mijn vraag ;)

Duursporten zoals wielrennen of hardlopen (marathon) zijn totaal niet te vergelijken qua voeding-eisen met bodybuilding. Duursporters zoals profwielrenners verbranden gruwelijk veel energie tijdens de inspanning. Deze 'uitputting' van het lichaam moet continu en snel worden aangevuld met (voila) SNELLERE koolhydraten. Daarnaast drinken ze ook vaak een combi van snelle suikers & trage suikers maar eiwitten zijn vrijwel altijd afwezig.

Ik zat zelf ook te denken waarom pakken ze dan niet gewoon whey hydrolisaat tijdens de training maar het verbrandingsproces kost gewoon teveel moeite om van deze eiwitten glucose te maken (gluconeogenese).

Bodybuilders daarentegen voeren een hele andere inspanning in. vb. één setje van 8 a 10 herhalingen op (semi) maximaal niveau dan effe rust en dan weer. Hartslag zal dus ook nooit maximaal zijn in die tijd! Wielrenners kunnen soms wel met waaierklassiekers (veel wind) of bergetapes een inspanning van 80% (en hoger) zeker een half uur kunnen aanhouden.

Bij zo'n hoge hartslag is de verbranding zonder zuurstof en om deze optimaal te laten verlopen moeten er suikers verbrand worden en DAAROM zijn er suikers nodig.

Aërobe verbranding
- brandstof verbranden met zuurstof;
- verbranding van koolhydraten en/of vetten;
- afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare zuurstof.

Anaërobe verbranding
- brandstof verbranden zonder zuurstof;
- verbranding van alleen koolhydraten;
- leidt tot het produceren van lactaat (melkzuur)

---------- Toegevoegd om 22:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:59 ----------

Een banaan is weer iets anders. Deze bestaat uit suikers. Iets dat men voor het slapen juist niet nodig heeft. Je moet je accent niet op koolydraten leggen, maar ze zijn nodig. Nogmaals vezels zijn ook koolydraten. Deze kan men bij elke maaltijd gebruiken en gaan 's nachts de passage van voedsel door de darm verbeteren en dus ook de algemene gezondheid. In kwark zitten geen vezels. Je kan je inbeelden hoeveel moeilijker dit voor je darmen is.

Gooi je er toch een lepel vezels doorheen!

Verder zitten in sommige kwark wel probiotica en dat is dan weer beter voor je darmflora.

---------- Toegevoegd om 22:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:03 ----------

het lichaam kan makkelijk die acht uur zonder voeding. Zeker voor een goed herstel als je door de dag goed eet. Het lichaam is nogal complex en gaat efficiënt om met energie als er een tekort aan is. Trouwens die acht uur van geen voeding zijn rust/slaapuren. Tijdens deze uren gaat het metabolisme omlaag en zal er dus minder verbrand worden.

Trouwens ken je het paleodieet (google anders maar eens). Een dieet met relatief weinig koolhydraten. Eigenlijk hoe vroeger de jager en verzamelaars aten (noten, vis, fruit). Dit kan zeker alleen door aan topsport te doen leg je de lat wel (te) hoog voor jouw lichaam en zul je dus daar je voeding op moeten aanpassen.

Kwark bevat ook andere stoffen dan brinta. Ik zeg niet dat brinta beter is. Maar ik geeft toch er een voorkeur aan vanwege de vezels en mijn idee dat koolydraten nuttig gebruikt kunnen worden tijdens de slaap. Je hebt dan ook energie nodig voor metabole processen. Vergeet niet dat je dan het meeste groeihormoon aanmaakt en dat de herstelprocessen het hardste werken. En je haalt nu eenmaal beter energie uit koolydraten dan uit vet en eiwitten. En tijdens je slaap gaat de vertering van voedsel al zowiezo langzamer.

Door eiwitten te eten voer je je metabolisme ook op, zeker met casseine!
Plus het feit dat eiwitten nog een dergelijke functie in het lichaam hebben mbt herstel, dit geniet zeker de voorkeur boven carbs, welke meer directe energie leveren + een insuline piek die je niet wilt imo.

Terug
Naar boven