Fitness Seller

Doodstraf in Nederland

Peiling Peiling Doodstraf invoeren?

• Totaal stemmers
    95

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
50.000 berichten 10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
22.094
Ik lees in meerdere topics dat men hier wel wat ziet in invoeren van de doodstraf.

Ik maak er even een poll bij om te kijken hoe DBB er over denkt.

ik zeg doen :)
maar dat gaat er toch niet komen

Ideaal voor mensen zoals Dutroux, Fourniret en Hertogs.

Nee!

Heb niet zoveel vertrouwen in de onfeilbaarheid van het rechtssysteem.
Daarnaast heeft geen land het recht levens te beeindigen, vind ik heel primitief.

Lucia de Berk was dan al dood geweest en andere ten onrechte beschuldigden eveneens. Verder ook gewoon een barbaarse straf, (dodelijk) geweld dient alleen toegepast te worden bij directe dreiging.

Je kan als voorstander wel willen dat procedures om in beroep te gaan worden afgeschaft maar dat is zagen aan de stoelpoten van ons rechtssysteem.

Een onderscheid maken tussen duidelijke gevallen en minder duidelijke gevallen heeft ook weinig zin om een doodstraf eventueel uit te spreken. De kans bestaat dat een overduidelijk geval van schuld achteraf toch niet zo duidelijk bleek te zijn en verder is een ongelijkheid aanbrengen in straffen op basis van overduidelijk schuldig of niet ook zagen aan de stoelpoten van het rechtssysteem. Je bent schuldig of niet, er zijn geen gradaties. Alleen de ernst van het misdrijf bepaalt de strafmaat, niet de mate van bewijsbaarheid van de misdaad.

Nee!

Daarnaast heeft geen land het recht levens te beeindigen, vind ik heel primitief.
Onfeilbaar ???

Ik vind dat bepaalde categorie mensen gewoon de doodstraf kan krijgen hoor, die normaliter de rest van hun leven recidive blijven of vast zitten wat onze maatschappij alleen maar geld en ergernis kost.

Kijk bijvoorbeeld naar veroordeelde pedofielen die in de herhaling blijven vallen, gevallen van moord(en) met voorbedachte rade

Waarom de doodstraf primitief? Het is kostenefficiënt en er is geen na zorg. Past volgens mij behoorlijk bij deze tijd...'t is alleen maar net welke voordelen je wel of niet wilt zien.

Het huidige systeem heeft als gevolg dat er om wordt gelachen en vrolijk wordt gedaan, gesproken wordt alsof het niet zo slecht en ernstig is en kost dan ook nog eens dag in dag uit bakken met geld.

En als die investeringen nou een goed resultaat zouden hebben...maar daar is ook weinig sprake van.

Wel ben ik van mening dat een straf als de doodstraf pas toegepast zal worden wanneer het duidelijk is dat de veroordeelde ten alle tijden een gevaar zal blijven voor de maatschappij en onomstotelijk is bewezen dat de veroordeelde de daad heeft uitgevoerd of laten uitvoeren.

Niemand lacht om een levenslange straf hoor. Worden er de laatste jaren ook steeds meer gegeven.

Zie inderdaad Lucia de B, maar er zijn veel meer gevallen van onterechte straffen.

Doodstraf is trouwens niet kostenefficient, kost door alle rechtszaken en het bewaren van ter dood veroordeelden, meer dan een levenslange straf. Maar dat vind ik geen reden om het wel of niet in te voeren.

Niemand lacht om een levenslange straf hoor. Worden er de laatste jaren ook steeds meer gegeven.

Zie inderdaad Lucia de B, maar er zijn veel meer gevallen van onterechte straffen.

Maar mensen als Marc dutroux en Breivik...die gevallen mogen van mij gewoon geëxecuteerd worden. Nooit dat die nog maar iets positiefs zullen bijdragen aan de maatschappij en het is duidelijk geweest dat de daden zijn uitgevoerd door de veroordeelde.

Nee!

Daarnaast heeft geen mens het recht levens te beeindigen, vind ik heel primitief.

fixed

Ben het wel met je eens dat het rechtssysteem niet 100% betrouwbaar is, is al wel gebleken in diverse gevallen.

Maar mensen als Marc dutroux en Breivik...die gevallen mogen van mij gewoon geëxecuteerd worden. Nooit dat die nog maar iets positiefs zullen bijdragen aan de maatschappij en het is duidelijk geweest dat de daden zijn uitgevoerd door de veroordeelde.

Als je veroordeeld wordt is dat in principe al duidelijk, je wordt niet veroordeeld als het volgens de rechter niet duidelijk is dat je da(a)d(en) hebt gepleegd. Er bestaat geen 'een beetje schuldig en misschien niet volledig bewezen' of een 'volledig schuldig en overduidelijk bewezen'

en onomstotelijk is bewezen dat de veroordeelde de daad heeft uitgevoerd of laten uitvoeren.

Dat zou toch bij elke straf zo moeten zijn? Is geen extra waardoor je doodstraf verdient :D

---------- Post toegevoegd Sun 25 Nov 2012 om 17:35 ----------

Wat EricR zegt.

Bij een heterdaadje moet de doodstraf gegeven kunnen worden. Hij die een leven neemt, is geen leven waard.

Bij alle andere gevallen waar ook maar enige twijfel kan ontstaan over de schuldvraag zou geen doodstraf mogelijk moeten zijn.

Sorry, te snel gelezen.

Bij een heterdaadje moet de doodstraf gegeven kunnen worden. Hij die een leven neemt, is geen leven waard.

Bij alle andere gevallen waar ook maar enige twijfel kan ontstaan over de schuldvraag zou geen doodstraf mogelijk moeten zijn.

Zoiets bedoelde ik dus te zeggen. Legde het een beetje crappy uit

Ik vind dat het ingevoerd moet worden, MAAR alleen als een zaak compleet is afgerond en er geen enkele twijfel meer is.

Sowieso moet het gebeuren bij lui die uit de gevangenis "ontsnappen" of die vrij komen en vervolgens weer misdaden plegen.

Ben overigens ook wel voor het middeleeuwse systeem, dief> handen eraf. Pedo> lul deraf

en waar ligt de grens tussen wel of niet dood?

Nut van een straf is in mijn ogen het voorkomen van herhaling. In bepaalde gevallen van mensen die ongeneeslijk ziek zijn, kan ik dan ook alleen maar voor zijn. Maar niet zo extreem dat ik bij moord standaard voor de doodstraf ben.

Zoiets bedoelde ik dus te zeggen. Legde het een beetje crappy uit

Daar valt geen rechtsspraak op te baseren, schuldig of niet is de vraag die gesteld wordt aan de rechter. Het ongelijk behandelen van verder misschien gelijke strafzaken qua misdaad is ook in strijd met het gelijkheidsbeginsel van de grondwet.

Terug
Naar boven