MuscleMeat

doortrainen bij slijmbeursontsteking schouder

slijmbeursontsteking

hallo,

graag geef ik advies over je klachten.
om door te trainen daar zou je zelf het beste over kunnen beslissen.

om te zorgen dat de ontsteking weg gaat zou je goede voeding adviezen kunnen gebruiken.
ik doe zelf veel met vitaminen voedingsupplementen,mineralen etc.

januari 2006 heb ik zelf en slijmbeurs onsteking gehad en ben ermee naar een orthomoleculair geneeskundige geweest.
zij heeft mij enorm geholpen.

zelf heb ik en cursus gevolg met goed resultaat en mag me zelf orthomoleculair suppletie adviseur noemen.

mijn behandeling duurde 3 maand en ben volledig hersteld.
als je het laat gaan en er niets mee doet is de kans aanwezig dat het cronische wordt aanwezig.
is niet oke gezien de pijn en de beperking.

ik wil je graag op weg helpen.
hoor graag van je

vriendelijke groeten Janneke Bos

Goeiemorgen,

Na lang twijfelen toch maar eens lid geworden van dit forum.

Enfin, Mr O.

Pas op, pas op AUB !!!!

Ik heb drie jaar geleden slijmbeursontsteking gehad aan m'n rechterschouder. Poepie-eigewijs dat ik was (vandaar ook die bijnaam; PaNnElAp) ben ik lekker door blijven trainen. De zomer kwam er aan en je weet wat dat betekent. Effe nog gauw een zwaar programma'tje ertegenaan..... alles voor de vrouwen was het motto in onze school ;) en alles zou goed komen.

Nou niks hoor (geloof me, ik kan je de fysio rekeningen allemaal laten zien). Ik heb heel de zomer thuis gezeten. Ik kon me arm niet eens meer fatsoenlijk gebruiken. Zelfs schrijven deed pijn. Ik ben een half jaar gestopt met trainen. Neej, ik moest stoppen anders was het gedane zaak, over en uit met de krachtsport!

Ik ben nu twee jaar verder en het is allemaal goed gekomen. Echter bij het bankdrukken voel ik de pijntjes nog steeds. In bankdrukken ben ik (nog) een drama gebleven, gebruik daarom ook liever dumbbells en dat gaat wel goed. De fysio heeft ook er veel geholpen, daar ben ik hen uiteraard erg dankbaar voor.

Wat heb ik geleerd?

Blessures zijn risico van het vak zullen we maar zeggen. Maar als ik er een heb, dan gas van het pedaal. Beter een maand rust dan een jaar naar de klote. Maar het belangrijkste: ETEN! Eten, eten, eten...... en vooral ook goede rust. Ik heb het meerdere mensen hier horen zeggen (ik doe vrolijk meej). Je lichaam moet herstellen en heeft bouwstoffen nodig. Ik zie me spieren als een stapel stenen, het eten fungeert als cement dat het geheel onbreekbaar maakt.

Enfin, ik wens je beterschap en succes. Maar ben altemblieft niet zo eigenwijs als ik dat was. Geloof me, je wil dat niet meemaken.... een half jaar niet mogen sporten en daarna trainen met 'plastic gewichjes'

Ik heb zelf ook 2x een slijmbeursontsteking gehad in m'n schouder. De eerste keer heb ik 2 weken 'rust' gehouden en ben daarna weer licht begonnen. En toen kwam het terug. With a vengeance. Dus toen heb ik een maand totale rust gehouden. Ik heb die arm zo min mogelijk gebruikt (betekende ook tandenpoetsen met links, haren wassen met links, etc.) en pas een week nadat ik helemaal geen pijn meer had, ben ik begonnen met de rotator-cuff oefeningen. Sindsdien geen last meer van gehad. En eens in de anderhalve a 2 weken doe ik die r-c oefeningen nog. Baat het niet....
Dus ik raad je aan om gewoon rust te houden, want echte pijn is altijd een teken dat je even een stap terug moet nemen.

Maar hoe is het nu? En wat is je plan van aanpak?

slijmbeursontsteking

Kleine reactie van een nert die al 27 j traint en ook af en toe eens een zere schouder rotor heeft gehad. Ik hoor niet graag over pijnstillers operaties ed praten. Eerst al eens nagedacht hoe het komt dat je schouder ontstoken is en pijn doet??? De grootste oorzaak ligt bij jezelf en je trainingssyteem!!
Ik wil niet hard overkomen of shockeren maar het is pure realiteit dat de meeste bb starten met trainen en de gym binnen gaan als een kip zonder kop.
The more the better ..op alle gebied!!
Ok we voelen ons goed en we zullen er vandaag is voor gaan...liefst zo zwaar als ik kan...als eens aan gedacht dat elke bb ,ook al is hij gevorderd,zou moeten starten met 6 weken growth activation(voorbereiding van de pezen en gewrichten met relatief lichte gewichten 40/50% max rm)
pas dan kan je verder gaan met size en strenght(opbouw van kracht80/90% van max rm)) en nadien max mass(hypertrophy 70/80% van je max rm) en mass refinemend(aftrainen) Maak een jaarschema op basis hiervan.Test je max rm iedere 12 weken en maak nieuwe schema's op basis hiervan. Bouw je schemas in drie weken op en één week af om je lichaam de tijd te geven te herstellen. (The ironman system of periodisering) Geloof me je zal progressie maken zonder afbreuk te doen aan je pezen en gewrichten en geld te moeten spenderen aan dokters fysios medics and bad cortico's! Je maximum herhaling zal de hoogte ingaan zonder dat je hetzelf merkt en je hebt een tool in handen om perfect te zien of je overtraint bent of niet . Gaat bij de maximum herhaling testdag je maximum 1 herhaling naar beneden dan is er overtraining in het spel. Blijft ze gelijk of omhoog dan ben je goed bezig.
Nog enen typ en dan stop ik met mijn gedram als je een slechte soeplesse in je onderrug hebt zijn pulley behind neck te mijden (doe ze aan voorkant) pressbehind neck ook te mijden(als je je rug niet plat tegen het bankje kan plaatsen, de druk op je rotor cuff komt hierdoor totaal fout) en benchpress met zwaar gewicht nooit volledig tot op de borst. Het zal je massa's schouderpijn besparen en no panic je krijgt er niet minder spieren van.
Altijd bereid om meer uitleg te geven voor die die het serieus menen
Train hard stay hard but keep your mind with it!
Greetz Perry

Ik heb zelfs net van mijn dokter van de operatie te horen gekregen dat het hoog tijd was om te operen dat zelfs het schouderkom bot aangetast is!!
Ik denk dat dat bij mij het geval was..Heb meer dan een jaar zwaar blijven doortrainen met slijmbeursontsteking. Verschillende cortico-inspuitingen gehad en een operatie volgde. Van wat ik me nog herinner (want het was rond 1995) zei de dokter eerst dat het een routineklus was, een soort kuisoperatietje of zo. Ik zou na 2 maanden al terug kunnen trainen. Nou mooi niet dus, er waren wat verwikkelingen zei hij achteraf. Ik meen mij iets te herinneren van "clavicle acromium" dat hij weggenomen had..In ieder geval : het heeft meer dan een jaar geduurd eer ik mijn arm volledig omhoog naast mijn hoofd kon heffen en dat zonder enige belasting. Mijn herstelproces heeft jaren geduurd en is nooit nog 100 % in orde gekomen.
Wil ik maar zeggen : ABSOLUUT NIET ZWAAR DOORTRAINEN ALS JE EEN BLESSURE HEBT! Af en toe voel ik het ook aan mijn andere schouder en ik moet een eerdere post van een forumlid bijtreden, rotatorcuff oefeningen hebben mij daar bij geholpen..

Ik heb ruim 6 maanden hetzelfde gehad, het meeste is hierover al gezegd maar kortweg was het bij mij zo dat algehele stop geen reet hielp, als ik dan na een maand of nog langer weer begon kwam het direct weer terug. Pas toen ik een aantal maanden achter elkaar heel licht bench en schouder oefeningen ging doen ging het langzaam weg.

Wat bij mij ook hielp was bankdrukken volledig schrappen en daarvoor in de plaats DB press in plannen..Nog steeds bench ik amper, voelt ook nog steeds niet helemaal lekker terwijl ik met dumbbells helemaal vol kan gaan.

Ik heb ruim 6 maanden hetzelfde gehad, het meeste is hierover al gezegd maar kortweg was het bij mij zo dat algehele stop geen reet hielp, als ik dan na een maand of nog langer weer begon kwam het direct weer terug. Pas toen ik een aantal maanden achter elkaar heel licht bench en schouder oefeningen ging doen ging het langzaam weg.

Wat bij mij ook hielp was bankdrukken volledig schrappen en daarvoor in de plaats DB press in plannen..Nog steeds bench ik amper, voelt ook nog steeds niet helemaal lekker terwijl ik met dumbbells helemaal vol kan gaan.
Inderdaad, dat heb ik ook al ondervonden dat je beter lichtjes doortraint met sommige blessures. Heb ook een half jaar niet getraind omdat ik met een ontsteking aan de elleboog zat. Ik dacht, na 6 maanden rusten zal het zeker ok zijn. Na 3 weken trainen stond ik weer even ver. Eigenlijk nog slechter want mijn spieren waren fel verminderd..

Inderdaad, dat heb ik ook al ondervonden dat je beter lichtjes doortraint met sommige blessures. Heb ook een half jaar niet getraind omdat ik met een ontsteking aan de elleboog zat. Ik dacht, na 6 maanden rusten zal het zeker ok zijn. Na 3 weken trainen stond ik weer even ver. Eigenlijk nog slechter want mijn spieren waren fel verminderd..

Op het moment dat jij ligt ging trainen, maakte je dan zoveel herhalingen/setjes totdat je niet meer kon (niet tot het gaatje, maar redelijk in buurt) of deed je je standaard aantal setjes + herhalingen -x aantal kilo?

Halo allemaal,

Ik heb nu een maand of 2 last van m'n rechterschouder als ik mn arm zijwaarts hoger dan 90gr. hou dan voel ik een pijnlijk gevoel. Toen ik dit voor het eerst voelde heb ik m'n schouders een week ontzien toen dit niet hielp. heb ik daarna een week alle oefeningen waarbij ik er last van had heel licht gedaan. Dit hielp ook niet, toen 2 weken totale rust genomen. Daarna weer heel lichtjes begonnen te trainen dus echt licht vb. bench 40 ipv 110 en niet te diep laten zakken en dan 20 ipv 8 herhalingen. Biceps, triceps alles heel licht gepakt veel herhalingen. Na zo 2 weken getrained te hebben nog niet echt verbetering. Anderhalve week geleden toch besloten het dan maar even totale rust te geven en nu merk ik wel een lichte verbetering echter..

Wat is het nu? In de sportschool lopen 2 fysio's rond die allebei iets anders zeiden na wat testjes de een zegt waarschijnlijk een ontsteking de ander een spierscheurtje. Allebei gaven ze het advies licht te blijven trainen. Maar ja weinig verbetering wat de pijn betreft dus net toch maar ff bij de huisarts langsgegaan en zij zegt: slijmbeursontsteking van de schouder, ik kan gewoon weer gaan trainen en mag van haar ook zwaar gaan trainen ze zegt dat je er geen spieren of aanhechtingen mee kunt beschadigen. Dus gewoon weer zwaar trainen tenzij het echt teveel pijn doet een beetje pijn mag. En Als het over een maand nog pijn doet wil ze een injectie geven.

Maar nu mijn vraag ok ze is huisarts en heb ook alleen goede ervaringen met haar, maar dit advies (zwaar doortrainen tenzij te pijnlijk) gaat zo'n beetje
tegen alles in wat ik op de verschillende fora hierover heb gelezen..

Iemand ervaring hiermee tips? Let me know want zie mezelf gewoon krimpen :(

Greetzz

Laten we voorzichtig met elkaar tips te geven als nog niet duidelijk is wat uberhaupt de diagnose is. Online diagnostiek van schouderklachten is nagenoeg onmogelijk. Wat ik wel met enige stelligheid kan zeggen is dat je waarschijnlijk geen bursitis hebt. Een bursitis in een acuut stadium is dermate pijnlijk dat je niets meer kan met je arm. Verder is de incidentie ervan behoorlijk laag. Je klachten lijken beter te passen bij impingement, maar zouden dmv lichamelijk onderzoek verder geclassificeerd moeten worden.

Ten aanzien van het trainingsadvies van de huisarts: het is uitermate onlogisch om iemand te laten trainen met zware halters als het gewicht van eigen arm (zijwaards heffen) al te hoog blijkt.

Mijn suggestie: laat een fysiotherapeut of manueel therapeut met aantoonbare affiniteit voor het schoudergewricht je klachtenbeeld verder classificeren. Daarbij behoort een orientatie naar scapula dyskinesie, een mobiliteitsonderzoek van nek en borstwervelkolom en een beoordeling van de uitvoeringswijze van je oefeningen.

Veel succes met het herstel.

Ik heb helaas ook al een tijdje last van mijn linkerschouder (veroorzaakt door boksen). De huisarts wist mij vrijwel direct te vertellen dat het om een slijmbeursontsteking ging, ik heb diclofenac voorgeschreven gekregen en ik moest even aankijken hoe het daarmee ging (een spuit wilde ze voorlopig niet zetten).
Diclofenac heb ik al vaker voorgeschreven gekregen, echter de laatste keer ging het helemaal mis waardoor ik er mee moest stoppen (tot geheugenstoornissen aan toe, niet grappig in je tentamenperiode).
Mijn huisarts zei dat ik wel gewoon kon blijven trainen, een deel van de pijn kon/mocht ik gewoon negeren zolang het maar niet te erg werd. Presses boven het hoofd kon ik het beste vermijden, of met een tamelijk licht gewicht doen. Om de boel te verifieren ben ik ook nog even langs mijn fysio gegaan. Zijn diagnose was niet zoals die van de huisarts direct slijmbeursontsteking, maar het kon ook een geirriteerde pees zijn in mijn schouder. Zijn advies was gewoon even een stapje terug te doen qua trainingsintensiteit en het even aankijken.

Wat ik gedaan heb is bij vrijwel alle oefeningen de gewichten aanzienlijk gereduceerd. Ik train gewoon wat rustiger en i.p.v. 5 keer in de week nog hooguit 4 keer. Ik merk gewoon dat de pijn veel minder is geworden en dat ik al weer meer kan doen, zonder pijn, dan voorheen. Al met al loop ik nu zo'n 2 maanden met mijn schouder te k*tten, waarvan het nu zo'n 2 a 3 weken de goede kant op gaat.

Succes in ieder geval!

Terug
Naar boven