AndroidHealthClinic

Droog worden

Plateau

Novice
Waardering
0
Zo,

ik ben sinds Januari 2008 begonnen met mijn training serieus te nemen. Dat wil zeggen naar de fitness gaan met een doel en verschillende spiergroepen aanpakken in plaats van 'het maar iets doen' of 'sporten omdat ik anders niets doe'. Nu is mijn kracht wel redelijk toegenomen tot zoverre dat ik tevreden ben met de kracht die ik heb.

Echter heb ik mij 4 maanden geleden het doel gesteld om 'af te vallen'. Hierbij gaat het mij niet zozeer om gewicht, maar meer om vetpercentage en dus spierdefinitie. Dit wil echter niet lukken vandaar dat ik maar eens wat tips hier vraag met betrekking tot mijn voeding en trainingswijze.

Trainingswijze (op het moment):
4 setjes, 6-12-6-12, 30 seconde rust tussen de setjes en niet meer dan een minuut tussen verschillende oefeningen. Schema wissel ik elke 6-8 weken (ene keer piramide, andere keer confusion etc..) Ik train vrijwel altijd om een uurtje of half 8.

Voor elke training 5 min. warming up
Ma: Borst + Biceps + Buik
Di: Schouders
Wo: Rug + Triceps + Buik, na de training 45min zwemmen
Do: Geen training, vaak wel tennissen 2x 30min.
Vr: Benen + Buik
Za: Rust (vaak tennissen 2x 30 min)
Zo: Rust
Na elke training (behalve woensdag): 20-25min. fietsen

Voeding:
Ik probeer elke dag ongeveer hetzelfde aan te houden, dit is dus ook een indicatie van wat ik eet, hier wordt soms vanaf geweken.

Half 8:
250gr kwark + 100gr cruesli + glas water of 3 sneden brood met pindakaas + glas melk
Half 11:
1 snee brood met pindakaas/kaas/kipfilet (wisselt per dag)
Half 1:
4 sneden brood met ham/kipfilet/kalkoenfilet
Half 4: Stuk fruit (vaak appel)
6 uur: Avondeten, verschilt (woon nog thuis dus ben moeders afhankelijk :p).
9 uur (alleen na de training): Whey + Dextrose shake
11 uur: 4 eetlepels kwark of snee brood met pindakaas/ham/etc...(iets met eiwitten iig)

Zondag's sta ik later op :(:
Hier begin ik mijn eetschema vanaf half 11 en veranderd alleen de half 11 maaltijd naar iets meer, dan neem ik het dubbele, verder blijft het schema enigszins overeind.

Toch lukt het niet met succes om af te vallen, terwijl ik zo denk dat het zo best netjes in elkaar heb. Ook gaat mijn vetpercentage niet omlaag. Ik ben trouwens 21 jaar, 1.93 en sukkel rond de 95 kilo, vetpercentage gemeten met weegschaal schommelt tussen 14 en 17. Afgezien van commentaar/kritiek/tips op mijn gedrag :rolleyes:, heb ik nog enkele vragen die ik van mezelf heb:
1) Ik gebruikt dus whey + dextrose in een shake waarvan ongeveer 30gr whey en 20gr dextrose, en dit aanlengen met water. Ik lees echter vaak dat 1gr. per kilo lichaamsgewicht aan dextrose wordt aangeraden, maar als ik dit doe dat is die shake zo ontiegelijk zoet... Is dit echt nodig?
2) Ik sport naar mijn mening vrij veel, sport ik misschien te veel?
3) Ik lees wel eens dat cardio pas echt nut heeft als het 40min. 'setjes' zijn. Ik vind 20min. al vrij veel, maar werkt het dan wel?
4) Zoals je ziet tennis ik op 'rustdagen', kan je dit dan wel rustdagen noemen? Maak ik hier mijn spieren niet mee kapot?

Alvast bedankt voor de reacties, ik wacht met smart! :D

1) dextrose is snelle suiker dus afgeraden in de cut. Hoewel 20gr geen kwaad kan. Ga gewoon niet 50gr in je shake doen..
2) Neen, 'te' veel sporten doe je neit
3) Cardio voor vetverbranding is best op 60-65% van je maximale hartslag (220-leeftijd). Persoonlijk doe ik dit 3x per week 3 kwartiertjes. Tis niet leuk maar het moet ;)
4) tennis is een belastende sport voor je elleboog, pols, schouder en onderarm. een uurtje per week tennis kan geen kwaad. Ik zie dat je na je 'tennisdagen' geen armen traint dus dat zit wel goed

Voor de rest kan ik je enkel zeggen dat je je een goed cutschema moet opstellen (zie stickies). Je huidige schema vind ik niet zo goed. Kwark is voor 'savonds, geen pindakaas, van half 1 tot 6 enkel een appel,...

succes

Je eet te weinig waardoor je lichaam reserves gaat aanleggen en veel minder verbruikt als wanneer je genoeg eet.
Als je gaat uitrekenen hoeveel je moet eten dan zie je dit zelf ook en hier staat precies hoe dat moet

Je eet ook teveel koolhydraten, eet wat minder brood en wat meer vis en noten.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt sowieso voor alle tips tot zoverre, ik zal de kwark verschuiven naar de avond en proberen noten in mijn schema toe te voegen. Ik heb wel nog een vraag, wat zijn goede voorbeelden om bijvoorbeel om half 4/4 uur te eten? Een appel is inderdaad misschien een beetje weinig, maar ik mis de fantasie om te bedenken wat genoeg of goed is rond die tijd.

te weinig eten vind ik nog meevallen, alleen al 8 boterhammen op een dag.. Ik zou ook juist bij de tussendoortjes iets anders als brood proberen, denk idd zoals hierboven gezegd aan noten oid. Neem een handje amandelen/ongezouten cashews met een stuk fruit dan,wat yoghurt met muesli of zo. Zit nu in de cut en doe 4 tot 5x per week cardio, wat me resultaat oplevert. Tis afzien, maar je wilt graag die kilo's kwijt toch?

Terug
Naar boven