MuscleMeat

drop sets

TT123

Novice
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
62kg
Vetpercentage
15%
Hey
Bij bankdrukken wil ik voortaan drop sets gebruiken alleen snap ik het niet hoe het werkt. Kan iemand mij dat uitleggen?

Hey
Bij bankdrukken wil ik voortaan drop sets gebruiken alleen snap ik het niet hoe het werkt. Kan iemand mij dat uitleggen?

Je gaat lager in herhalingen maar hoger in gewicht.

Bijvoorbeeld

1x12 60kg
1x10 70kg
1x8 80 kg
1x6 90 kg

of ipv 1x6 90kg 1xfail 90kg

Of net als met piramidesetjes, maar dan alleen het afbouwen ;)

Laatst bewerkt:
Je gaat lager in herhalingen maar hoger in gewicht.

Bijvoorbeeld

1x12 60kg
1x10 70kg
1x8 80 kg
1x6 90 kg

of ipv 1x6 90kg 1xfail 90kg
Fout!

Wat jij zegt is gewoon piramide training.

Een dropset houdt in dat je het gewicht dropt/verlaagt en verder herhalingen maakt.

vb: benchpress

8x100 direct gewicht afhalen en verder doen zonder rust met 80 zoveel je kan.

dropsets moet je af en toe eens gebruiken als extraatje, het is niet geschikt om als beginner als standaard oefening te pakken ipv de normale oefening is mijn mening.

Je bent 16 en weegt 62kg,
als je dan zeg maar 60 kilo zou drukken dan hang je alleen schijfjes van bijvoorbeeld 5 en2,5 kilo aan de stang.
2x5 en dan 8x2,5kg schijfjes.
Dan doe je een setje met 60 kilo tot je leeg bent, dan haalt iemand er 2 schijfjes af en ga je gelijk door met 55 kilo drukken tot leeg, dan weer 5 er af en drukken tot leeg, weer 5 er af en druken tot leeg.
Tot slot kan je zelfs de 5 kilo schijven er af halen als je dat wil en je leegpompen met de lege stang.

Dit is zoals ik ze doe.

En als je dan dus ziet dat je zelfs de lege stang niet meer omhoog krijgt, dan begrijp je ook dat je dat niet elke training of voor langere tijd kan doen.

succes.

en wat is de theorie er achter?

misschien totale uitputting en burn ?

Voelt altijd erg lekker bij rope pushdowns voor de triceps. Dan gaat die 5kg echt met moeite omhoog :D.

Maar dan wel echt tot uitputting, geloof me, je voelt dan zon pomp in je arme de eerste keer je weet niet wat je overkomt!

Ik ben meer voor dropsetjes met machines, db's waar je gemakkelijk het gewicht kan veranderen om door te doen :loopband:
Echt grote compounds heb ik liever "volledige" concentratie maar das persoonlijk.

Dropsetjes zijn niet echt geschikt voor bankdrukken nee, omdat je tot failure moet gaan met elk gewicht. Je moet dus een spotter hebben. Er zit geen theorie achter, het is gewoon meer uitputting, leuk om als laatste setje van de training te doen, niet geschikt om meerdere oefeningen achter alkaar te doen. Waarom wil je het toepassen als je niet weet wat het is?

Tis zeker lekker als je op het einde met een lekker pump wil afsluiten :D

Ik heb ook dropsets standaart in mijn schema, o.a. bij rug,tricep,bicep en borsttraining.
Rug: wide cable row dropset
Borst: peckdeck dropset.

Dropset is meestal de laatste oefening van een spiergroep.
Doel; alles er uit halen wat erin zit. Het is meer voor gevorderde.
Ik weet niet of het slim is om een dropset toe te passen bij grote zware oefeningen(benchpress,squat en deadlift).

Vandaag voor het eerst eens een dropset gedaan op de flymachine als laatste borstoefening. Begonnen met 60 en geindigd totdat ik zelfs de 10 niet meer volledig dicht kon krijgen:eek: Echt facking heerlijk om het af te maken, een burn als nooit te voren!

De ecto in de machine tegenover me stond wel een beetje verdwaasd te kijken, zn haar stond overeind van mijn geblaas;)

• Topic Starter Topic Starter
dropsets moet je af en toe eens gebruiken als extraatje, het is niet geschikt om als beginner als standaard oefening te pakken ipv de normale oefening is mijn mening.

Je bent 16 en weegt 62kg,
als je dan zeg maar 60 kilo zou drukken dan hang je alleen schijfjes van bijvoorbeeld 5 en2,5 kilo aan de stang.
2x5 en dan 8x2,5kg schijfjes.
Dan doe je een setje met 60 kilo tot je leeg bent, dan haalt iemand er 2 schijfjes af en ga je gelijk door met 55 kilo drukken tot leeg, dan weer 5 er af en drukken tot leeg, weer 5 er af en druken tot leeg.
Tot slot kan je zelfs de 5 kilo schijven er af halen als je dat wil en je leegpompen met de lege stang.

Dit is zoals ik ze doe.

En als je dan dus ziet dat je zelfs de lege stang niet meer omhoog krijgt, dan begrijp je ook dat je dat niet elke training of voor langere tijd kan doen.

succes.
Maakt het niet uit hoeveel setjes/herhalingen doet?
Mag je geen rust nemen tussen de setjes?

Laatst bewerkt:

Nope maakt niet uit hoeveel setjes en herhalingen rusten doe je in de tijd dat de gewichten er af gaan en als je helemaal buiten adem zou zijn dan mag je een paar tellen meer rusten, maar te lang rusten werkt niet.

Er zijn ook zat mensen die wel vaste sets en reps aanhouden trouwens en ook dat werkt effectief als je dat goed uitvoert.

Maar houd je wel aan de richtlijn, alleen als extraatje doen en niet als vervanger van de normale oefening voor langere tijd.

Vandaag voor het eerst eens een dropset gedaan op de flymachine als laatste borstoefening. Begonnen met 60 en geindigd totdat ik zelfs de 10 niet meer volledig dicht kon krijgen:eek: Echt facking heerlijk om het af te maken, een burn als nooit te voren!

De ecto in de machine tegenover me stond wel een beetje verdwaasd te kijken, zn haar stond overeind van mijn geblaas;)
Altijd grappig om dan die gezichten te zien. Ben je helemaal loos aan het gaan op die laatste 5 kg gewicht :D, iedereen denkt dan echt jezus die kerel heeft echt geen kracht.

Ja, dat maakt wat uit.

Grofweg kan je jet op twee manieren benaderen.

Als volume techniek: hierbij doe je bv 8reps gevolgd door een grote gewichtsvermindering zodat je weer 8reps kan doen, enz. Betekend dus dat je veel reps maak waarbij maar een beperkt aantal reps tegen falen aanziten.

Als intensiteit techniek: hierbij doe je bv 4reps gevolgd door een kleine gewichtsvermindering zodat je maar 1-3 reps kan doen, enz. Betekend minder totaal reps (dan bij de volume techniek) die voor een groot deel tegen falen aan ziten.

Zijn dus twee geheel verschillende benaderingen van dropsets met ieder een ander doel/effect.

Aantal drops is afhankelijk van het totaal aantal reps dat je wilt maken. Bij de intensiteits techniek ga je meestal door tot je met de gebruikte gewichtsvermindering(klein) geen goede rep meer kan maken. Als je het heel intens wilt maken doe je nog wat forced reps erbij.

Bij de volume techniek kan je doorgaan tot je zelfs na een grote gewichtsvermindering geen rep meer er uit kan persen.

Aantal set dat je op die manier maakt is ook afhankelijk van je trainingsstijl.

Doe je de intensiteit techniek dan is volgens de HIT manier van denken 1-2 sets genoeg. Ga je voor volume dan is het eigenlijk onbeperk en stop je als je merkt dat de pomp wegzakt.

Alle drops die je met minimale rust maak behoren tot dezelfde set. Als je dus 3 keer gewicht verminderd is dat 1 dropset bestaande uit 4 delen

Laatst bewerkt:
:Ik ga voor de triple dropsets.
Maximaal gewicht voor 8 reps.
Kilo's eraf en weer proberen tot 8 reps te komen.
Daarna nog 1 setje en klaar.
Totaal 24 reps.

Doel is om langere tijd 'in de verzuring', dus tegen failure aan te zitten.
Ik een goede methode om je zenuwstelsel een opdonder te geven. Maar meer dan een paar weken zou ik het niet doen.

BP, DL en SQ zijn niet de ideale oefeningen.
Doe zelf deze oefeningen niet in dropsets, rest wel.
En geloof me, na een paar weken wil je ze echt niet meer doen :D

Terug
Naar boven