MuscleMeat

Een super voedingsschema! (al zeg ik het zelf)

valentijn

Novice
Waardering
0
Ik heb een tijdje zitten puzzelen, knippen en plakken om mijn nieuwe eetschema te voorschijn te krijgen, hier is die dan!

Ik heb bij doktersquat.com mijn calorie behoefte berekent.
Dit schema is berekent op een lange schooldag, 8 uur school, 40 min
fietsen, trainen, een klein beetje bezig zijn (bijv huiswerk maken) en slapen. Als ik mijn calorie behoefte per uur bereken en ze bij elkaar optel
kom ik op zo'n 3800 cal tijdens zo'n dag, dit is hetzelfde als mijn
BMR (1926,883) x 2.0 (zwaarste factor).

Maar hier mijn schema, de cal, kh, eiw en vetten( per product) kloppen heel goed, ik heb er een boel mee gerekent :D

Eetschema.

07.00 uur: -40gram brinta + 260ml volle melk
cal. eiw kh vet
282 13.15 36 9.59

- 1 snee =50gram (biologisch) volkorenbrood met pindakaas:
brood: cal eiw. kh vet
125 4.75 22.5 1.75
pindakaas( 10gram, normale hoeveelheid)
cal eiw kh vet
64.7 2.62 1.62 5.31

10.30 uur: -2 sneën volkorenbrood (100 gram)
cal eiw kh vet
250 9.5 45.41 3.5
-2 plakken kalkoenfilet
cal eiw kh ve
34 5,6 5.4 11

12.30 uur: -2 sneën volkorenbrood (100 gram)
cal eiw kh vet
250 9.5 45.41 3.5
-2 plakken kalkoenfilet
cal eiw kh vet
34 5,6 5.4 11

-2 gekookte eieren met dooier
cal eiw kh vet
164 14 0 12.00

14.30 uur: -2 sneën volkorenbrood (100 gram)
cal eiw kh vet
250 9.5 45.41 3.5
pindakaas (ongeveer 10 gram)
cal eiw kh vet
64.7 2.62 1.62 5.31

-banaan:
cal eiw kh vet
124 1 30 0

thuiskomst (kan variëren): -250 gram magere kwark
cal eiw kh vet
140 25.7 10 0,45
-klein beetje limonadesiroop

18.00 uur: -avondeten (rijst, vlees, aardappels, pasta’s en groenten)
ongeveer
cal eiw kh vet
500 30 100 10
- multi vitamine pil (1x)
- 1 theelepel lijnzaadolie

19.30 uur: training

21.00 uur (vlak na de training):
-dextrose (50 gram)

(4 volle eetlepels=50gram)
Weight-Gainer (MegaMass4000, Weider)
cal eiw kh vet
182 10 33 0,9

- 400ml volle melk
cal eiw kh vet
256 12.8 18.8 14.4

21.30 uur: -2 sneën volkorenbrood (100 gram)
cal eiw kh vet
250 9.5 45.41 3.5
-pindakaas (ongeveer 10 gram)
cal eiw kh vet
64.7 2.62 1.62 5.31

-250 gram magere kwark
cal eiw kh vet
140 25.7 10 0,45

-1 blikje ananas op eigen sap
cal eiw kh vet
100 0 30 0

22.30 uur: -blikje roze zalm (200 gram) op water,
cal eiw kh vet
320 46 0 1
-1 snee brood
cal eiw. kh vet
125 4.75 22.5 1.75

Totaal:
cal eiw kh vet
3720.1 244.91 510.1 123.22

Wat denken jullie ervan??? :)
Ik ben 17 jaar, 1.86meter, 76kg en meso.
Is dit een goed schema om flink aan te komen, het liefst met zo weinig mogelijk vet!! Het schema is berekent op de zwaarste schooldag,
is het in orde als ik het ook volg op normale dagen of moet ik dan minderen?
Verbeter maar raak :D !!!

Laatst bewerkt:
verbruik je dus 3800 kcal per dag? Of is dat je behoefte om te bulken.

Vind dat je nog te weinig eiwitten eet. En teveel koolhydraten. Probeer je eiwitten op min 300 gram te krijgen en je kh op 400/450gram.

• Topic Starter Topic Starter
aapie80 zei:
verbruik je dus 3800 kcal per dag? Of is dat je behoefte om te bulken.

Vind dat je nog te weinig eiwitten eet. En teveel koolhydraten. Probeer je eiwitten op min 300 gram te krijgen en je kh op 400/450gram.

Is het een idee om dan een eiwit shake (Whey) te nemen ne het trainen
samen met de dextrose?

Die 3800 kcal zijn berekent op de "zwaarst" mogelijke dag, er zitten
er maar een paar tussen per week, het is idd mijn verbruik op die dag.
Is trouwens best veel vind ik, om nog meer calorien naar binnen te werken zie ik niet zitten :D
Ik eet in elk geval al een heel stuk meer dan nu!
Hoezo teveel kh? Word ik hier te vet van, zijn bijna allemaal complexe
dus....

Trouwens, ik ben valentino, niet valentijn(dit is mijn echte naam), er is iets mis gegaan bij het aanmelden denk ik!

Laatst bewerkt:
je kunt het proberen, maar als je merkt dat veel vet aanzet weetje dus waar het aan ligt.

Eiwitshake is zeker aan te raden, in 1 shake met je dextrose.

ff tussendoor he... welke website was het precies?
die er nu staat werkt niet

ik vind je schema niet optimaal.

je mixt in vrijwel elke maaltijd vetten met koolhydraten... niet optimaal om droge massa aan te zetten

Sowieso snap ik niet waarom je de maaltijd VOOR je training lijnzaadolie neemt... wil je je vertering onnodig vertragen ofzo?

Maar goed, als het voor jou werkt...

Calorieen zijn belangrijk, maar er komt veel meer bij kijken...

ik vind trouwens 244 gram eiwit meer dan zat hoor. en 510 gram carbs is ook niets mis mee

en om nog even een opmerking te plaatsen over het nemen van lijnzaadolie samen met carbs...

De omega-3 vetzuren verhogen insulinegevoeligheid... wat enorme voordelen heeft voor mensen die zowel droge spiermassa willen opbouwen als ook voor mensen die vet proberen kwijt te raken.

Als je de lijnzaadolie samen met alleen eiwit neemt, komen de vetzuren in de membranen van cellen (weet even de exacte naam niet van welk membraan, anyone??), waardoor er een vloeibaardere omgeving ontstaat.

Echter, als je de EFA's samen met je carbs neemt, worden ze elders opgeslagen om gebruikt te kunnen worden als (toekomstig) brandstof...

Niet echt handig he?

kingnbajam zei:
Als je de lijnzaadolie samen met alleen eiwit neemt, komen de vetzuren in de membranen van cellen (weet even de exacte naam niet van welk membraan, anyone??), waardoor er een vloeibaardere omgeving ontstaat.

Echter, als je de EFA's samen met je carbs neemt, worden ze elders opgeslagen om gebruikt te kunnen worden als (toekomstig) brandstof...
Niet echt handig he?

Dit lijkt me niet echt logisch. Wanneer je vetten zonder koolhydraten neemt is het meer vanzelfsprekend om te verwachten dat de vetten als energiebron gebruikt worden. Door kh met lijnzaadolie te eten zou je eerder denken dat de Efa's juist worden opgeslagen en hun gunstige werking beter hebben. De energie komt op dat moment juist van de kh.
Al klopt dat verhaal ook niet helemaal omdat vetten grotendeels (doordat ze niet direct via de lever worden getransporteerd zoals kh) pas een tijd later als energiebron kunnen dienen(mct's uitgezonderd).

oke, ik mix dus de vetten teveel met de kh,
kan ieman mij dan in godsnaam vertellen
hoe ik mijn kh binnenkrijg zonder wat vet erbij?????!!
Moet ik gewoon droog brood gaan eten of zo?

Ik dacht dat de totale hoeveelheid vet die ik op zo'n dag binnenkrijg toch best mee viel?
Het vet komt voornamelijk uit het broodbeleg
en niet zozeer het eten zelf.
Kan iemand daar wat nuttigs over zeggen en
eventueel een aanpassing in mijn schema maken?
wat zou de ideale hoeveelheid vet dan zijn?

en wat is nou het juiste tijdstip voor de lijnzaadolie?

burn zei:
Dit lijkt me niet echt logisch. Wanneer je vetten zonder koolhydraten neemt is het meer vanzelfsprekend om te verwachten dat de vetten als energiebron gebruikt worden. Door kh met lijnzaadolie te eten zou je eerder denken dat de Efa's juist worden opgeslagen en hun gunstige werking beter hebben. De energie komt op dat moment juist van de kh.
Al klopt dat verhaal ook niet helemaal omdat vetten grotendeels (doordat ze niet direct via de lever worden getransporteerd zoals kh) pas een tijd later als energiebron kunnen dienen(mct's uitgezonderd).

tja, je lichaam werkt nu eenmaal niet volgens logica...

het is volgens mij toch echt zo dat als je langere tijd vet met carbs neemt, het vet wordt opgeslagen in de adipocytes als toekomstig brandstof... hierdoor krijgt het nooit de gelegenheid om insulinegevoeligheid te vergroten.

Misschien hebben de experts hier enkele artikelen over...

Feit blijft dat de combi vet en KH niet optimaal is, zowel voor bulk als cut... en dat wordt hier VEEL te weinig benadrukt... bewaar die lijnzaadolie gewoon voor je eiwitmaaltijden ´s avonds of tussen KH-rijke maaltijden in... en niet voor of na je training.

Noem je dat een schema? :grin:

Geoffke zei:
Noem je dat een schema? :grin:

Iets mis mee jongen??? Doe jij het dan lekker ff beter!

Heeft iemand nog nuttige reply's over de kh en vet verhouding
die ik heb? Ik mag best wel wat vetter worden, zolang de buik maar niet door mijn t-shirt komt :)

Kan ik beter op de dagen dat ik niet sport en geen lange dag op school
zit wat minderen met eten of niet?

moet je weer opnieuw gaan berekenen wat je verbruikt op niet trainingsdagen en op geen lange schooldagen.

Op niet trainingsdagen neem je sowieso geen dextrose dus dat scheelt je 185 kcal.

valentino zei:
Iets mis mee jongen??? Doe jij het dan lekker ff beter!

Heeft iemand nog nuttige reply's over de kh en vet verhouding
die ik heb? Ik mag best wel wat vetter worden, zolang de buik maar niet door mijn t-shirt komt :)

Kan ik beter op de dagen dat ik niet sport en geen lange dag op school
zit wat minderen met eten of niet?

verhoudingen ongeveer e/k/v van 40/35/25

en op niet train dagen raad ik je aan om minder kh te nemen en meer onv vetten en meer eiwitten.

dandyman zei:
verhoudingen ongeveer e/k/v van 40/35/25

en op niet train dagen raad ik je aan om minder kh te nemen en meer onv vetten en meer eiwitten.

Dus ik moet meer eiwitten eten in het algemeen? De enigste manier om
dat te halen is een heleboel shakies erbij te nemen!
ik dacht dat de kh juist het belangrijkst zijn om goede massawinst te boeken. Ik heb nu al ruim 2gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht,
zou ik anders gewoon een Whey shake na het trainen nemen, en eventueel een s'morgens?

Heeft iemand nog een advies over de hoeveelheid vetten die ik neem?

valentino zei:
Dus ik moet meer eiwitten eten in het algemeen? De enigste manier om
dat te halen is een heleboel shakies erbij te nemen!
ik dacht dat de kh juist het belangrijkst zijn om goede massawinst te boeken. Ik heb nu al ruim 2gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht,
zou ik anders gewoon een Whey shake na het trainen nemen, en eventueel een s'morgens?

Heeft iemand nog een advies over de hoeveelheid vetten die ik neem?

1: 2 gram per kilo DROOG gewicht eiwit nemen... minstens! Dus gewicht van vet niet meerekenen.

2: goede massawinst boeken met KH? Vetmassa misschien ja... Tuurlijk heb je KH nodig, maar ter ondersteuning van de eiwitten. Dat zijn de bouwstoffen, KH zijn enkel brandstoffen.... energieleverancier dus.

3: aan je stats te zien ben je best wel een hardgainer... stem je trainingsschema daar ook op af (zoek anders even op hardgainers schema's van Ironaddict op google).... je kunt beter iets teveel eiwitten eten dan te weinig eiwitten... of teveel KH!

Veel slapen, ecto's hebben veel slaap nodig...

Terug
Naar boven