Fitness Seller

Eerst trekken dan squaten, of toch...

400mman

Advanced Bodybuilder
Waardering
11
Lengte
1m98
Massa
98kg
Vetpercentage
10%
In mijn schema doe ik zowel trekken als squaten. Ik vraag mij wat de ideale volgorde is en of dit so ie so wel wat uitmaakt. Ik kan me zo voorstellen dat trekken coordinatief veel ingewikkelder is en dus wellicht als eerste uitgevoerd zou moeten wordne. Maar trekken is een explosievere oefeningen dan squaten dus ik kan me ook goed indenken dat deze daarom na het squaten uitgevoerd kan worden om mee trainingseffect te behalen.

Iemand nog inzichten?

Persoonlijk squat ik liever eerst maar een echte wetenschappelijke onderbouwing kan ik er niet bij geven. Wel merk ik dat ik dan automatisch minder diep zak bij m'n DL om zo minder afhankelijk te zijn van m'n vermoeide benen.

Over het algemeen worden oefeningen die meer explosiviteit vragen aan het begin van de training gedaan.

Trekken zwaarder dan squat? Met welke hand?:D

• Topic Starter Topic Starter
en de gainmaster tikt hem ff in knap hoor, je mag het ook voorslaan noemen ;)

Laatst bewerkt:
Ehm, domme vraag misschien maar wat is trekken??

Ok maar als ik het goed begrijp train jij rug samen met benen?

The snatch (trekken) is one coordinated, continuous movement executed with speed. The grip should be wide enough to allow for a full squat with the bar at arms length overhead

HangSnatch.gif

HangSnatchSideView.gif

Dynamic
Static
  • Spine (Thoracic, Lumbar)
  • Elbow
    • Extension

Ah OK.

Eerst snatchen dan squatten. Als je eerst squat ben je gelijk wat minder explosief en gaat het k*t.. bij mij in ieder geval.

Ah dacht dat je het over deadlift had, mijn eerdere reply mag je dus negeren...

Persoonlijk zou ik eerst ook de snatch uitvoeren en dan squaten.

Maar ik lees ook weleens dat ze (gerenomeerde krachttrainers)de oefening wat laten in een schema plaatsen.

Het is een beetje wat je het meest wil verbeteren. Explosieviteit of kracht (waarschijnlijk squat je ook met een rap tempo maar goed)

Train je 2 x pw kun je ook nog afwisselen.

Ben benieuwd naar je gehele schema incl je training op de baan.

Het plan is idd om beiden volgordes in mijn schema op te nemen:

1e training
trekken squat

2e training
Squat trekken

Op deze manier word het snelheid-kracht continuum op beide manieren doorlopen. Ik zal de vorderingen wel noteren in mijn log

Het hangt toch volledig af van je doelen? Als je sterker wil worden op de squat doe je die eerst, als je beter wil snatchen doe je die eerst. De 2e oefening zal er altijd onder lijden. Jouw afwisselend schema vind ik wel een goed idee.

Eerst snatch en dan squat, aangezien er ook een fullsquat in de snatch zit.

Terug
Naar boven