MuscleMeat

eerst vet verbranden?

Chida

Cool Novice
Waardering
0
Hallo, ik ben nieuw hier
Ik ben 20 jaar en ga sinds 2 weken naar de sportschool.
ik ben in de afgelopen 2 jaar ongeveer 20 kg afgevallen (zonder echt te sporten)
Nu voel ik me echt slap, dus ik zou wel wat spieren willen kweken. Maar ik ben nog altijd niet al mijn vet kwijt. Dus misschien eerst het vet aanpakken?
Ik ben 1m78 en weeg momenteel 68.3 kg
Ik ga 4 keer per week naar de sportschool. Als opwarming fiets ik een 10- tal minuutjes en dan doe ik aan krachttraining. In totaal duurt dit alles ongeveer een uur (gebrek aan tijd).
Doe ik hier goed aan? of zou ik het beter anders aanpakken?
Mijn prioriteit is het vet kwijtgeraken, spieren komen daarna. Maar als ik beide tegelijk kan doen is dat mooi meegenomen.

stel een voedingsschemaop en let op wat je eet
dan komt alles wel goed;)

Zou met sporten door gaan wat je nu doet. Eerst cardio warming up, dan kracht oefeningen en daarna evt nog wat cardio. Doordat je nu sport val je al wel wat af. Kijk eerst hoe je lichaam daarop reageerd.
Welke oefeningen doe je en hoe ziet je voedingsschema eruit en wat is je vet percentage?

• Topic Starter Topic Starter
Hallo
ik weet niet wat mijn vet percentage is. Hoe kan ik dat weten? (misschien een domme vraag maar ja...)
Een voedingsschema? Ik let niet zo erg veel meer op wat ik eet nu ik bijna op mijn streefgewicht ben. Ik zorg er gewoon voor dat ik voldoende groenten en fruit neem, melkproducten, veel water drinken, weinig suiker en vet eten, minstens 1x vis per week en euhh... ja zo'n dingen.

Ik heb in de sportschool om raad gevraagd en werd daar geholpen ^^
Ik volg nu een bepaald schema:

Op maandag doe ik 40 min cardio en 20 min krachttraining
Op woensdag: 20 min cardio en 40 min krachttraining
Op donderdag: 60 min cardio, geen krachttraining
en af en toe ga ik ook de zaterdag (niet altijd), dan doe ik 40 min cardio en 40 krachttraining

Tot nu toe ben ik nog geen gewicht verloren sinds de laatste keer dat ik hier kwan, maar dat is normaal heeft men me gezegd. Komt door de ontwikkeling van spieren.

Is dit te weinig KT dan??

+- 60 min per week (zonder die zaterdag dan)

Niet echt veel toch...

Maar ik bedoel ook meer van niet te ver door slaan naar cardio zonder KT

ja maar ik ben ook bang dat ik sneller spieren zal krijgen dan vetten verbranden als ik meer KT doe. Dan gaat mijn gewicht weer de hoogte in en dat werkt zo demotiverend. Ik weet wel dat de ontwikkeling van spieren bij vrouwen minder snel gaat dan bij mannen, maar toch...

Hoeveel KT zou ik dan ongeveer moeten doen per week?

Ja en als je bezig bent met afvallen zal je zowiezo (bijna)geen spier aan zetten..

Je kan maar elke keer 1 uur trainen?
dan zou ik 10-15 min HIIT doen en de rest KT

ik kan inderdaad telkens maar 1 uur trainen, behalve op zaterdag, maar ik kan niet elke zaterdag trainen.
ik zal mijn schema veranderen en toch wat meer KT doen.
Bedankt voor de antwoorden ^^

maar als je dit schema gaat volgen neem ik aan dat je wel de KT voor je cardio gaat doen? dan verbrand je meer, en ook langer na je training :)

en zoals penose zegt is het moeilijk om spiermassa aan te zetten als je onder je onderhoud eet dus daar hoef je idd niet bang voor te zijn :)

suc6 met je doelen en hou ons op de hoogte :)

maar als je dit schema gaat volgen neem ik aan dat je wel de KT voor je cardio gaat doen? dan verbrand je meer, en ook langer na je training :)

en zoals penose zegt is het moeilijk om spiermassa aan te zetten als je onder je onderhoud eet dus daar hoef je idd niet bang voor te zijn :)

suc6 met je doelen en hou ons op de hoogte :)
KT voor de cardio? Ik dacht dus dat je eerst cardio moest doen. Kwestie van spieren op warmen en zo....
Is het niet gevaarlijk om KT te doen als je je niet eerst opwarmt?

@ lunaa: Bedankt ^^
Ik ga even informeren in de sportschool daarvoor

Hoi Chida,
Je bent bang dat je zwaarder gaat worden omdat je spieren krijgt?
Spieren zijn idd zwaarder dan vet maar spieren verbranden ook meer calorieen.
Zelf als je rust verbranden je spieren meer (dus de hele dag door)
Het gaat toch ook niet zo zeer om wat je weegt maar meer om wat je in de spiegel ziet.
Ik zou me dus meer met KT bezig houden (45 min) en daarna wat cardio (20 min)
Als je namelijk al een krachttraining hebt gedaan dan verbrand je daarna vaker alleen vet als je cardio doet.
Dus 3x per week KT (Schema's kan je vinden bij de Topics) daarna 20 min cardio

oké dat is duidelijk
bedankt voor je antwoord ^^

Trouwens Chida 1.78 en 68.3 kg lijkt mij als ik het zo lees niet te zwaar
Ben zelf (wel een man) 1.72 en weeg 72 kg (we schelen dus niet zo veel)
Je moet je gewoon wat strakker trainen denk ik en daarvoor is KT nu juist geschikt.
Sterkte meisje, met het vervullen van je doel (20kg afvallen is al een heeeeel goed begin)

tuurlijk wel meteen gaan sporten..dan verlies je sowieso meer vet, krijg je spieropbouw..en die spieren zorgen er ook weer voor dat je calorieen verbrand..en je krijgt meer energie natuurlijk!

KT voor de cardio? Ik dacht dus dat je eerst cardio moest doen. Kwestie van spieren op warmen en zo....
Is het niet gevaarlijk om KT te doen als je je niet eerst opwarmt?

ja wel even warm fietsen :) 5 tot max 10 minuutjes, en na je KT lekker 20 tot 30 min cardio dan komt het helemaal goed ;)

Terug
Naar boven