XXL Nutrition

Eerste 'Cycle'

Als je op edit drukt (of een post maakt) staat er rechtsboven een knopje "Bekijk". Dat kan nogal roet in het eten gooien.

Anyway
Het klopt dat aromatase weefsel-specifiek gereguleerd wordt, maar dat maakt Michaelis–Menten juist irrelevant op systeemniveau. Het enige wat de netto-activiteit van al die aromatasereservoirs weergeeft, is serum E2. Als er echt verzadiging optrad, zou je in humane dose–response studies een afvlakking van E2 zien, maar die laten juist een duidelijke dosisafhankelijke stijging zien. Het enige wat de som van al die processen weergeeft is wat er in het bloed terechtkomt, i.e. serum E2. Als borstweefsel, brein, of vet ineens “vol” zou lopen en aromatase lokaal verzadigd raakt, dan zou de netto E2-productie niet meer evenredig stijgen. In serum zou je dan een plateau of afvlakking zien bij hogere T. Dat is niet wat we zien. E2 stijgt gewoon dosisafhankelijk mee.
Dit wordt ondersteund door klinisch bewijs. Mannen op hoge T zonder aromataseremmer krijgen vaak juist meer gyno of oestrogeen-gerelateerde klachten. Als aromatase werkelijk zou verzadigen en E2 minder relevant werd, zou het omgekeerde gebeuren.

Ik denk niet dat OP blij is dat wij z'n kuurlog hebben gehyjackt met nerden.
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb die vraag ooit gesteld aan Todd Lee en die zei ongeveer net hetzelfde als jij.
De ervaring in de trt community en de bodybuilders spreken elkaar tegen. Dit kan mogelijk 2 zaken betekenen. De bijwerkingen manifesteren zich U-vormig bij oplopend testosteron of er speelt een ander proces dat we niet kennen.

Sorry OP

• Topic Starter Topic Starter
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb die vraag ooit gesteld aan Todd Lee en die zei ongeveer net hetzelfde als jij.
De ervaring in de trt community en de bodybuilders spreken elkaar tegen. Dit kan mogelijk 2 zaken betekenen. De bijwerkingen manifesteren zich U-vormig bij oplopend testosteron of er speelt een ander proces dat we niet kennen.

Sorry OP
Geen probleem hoor, vind het ook een interessant onderwerp dus lees graag mee 🤓

Ben je er al uit?

Ik zou beginnen met een testosteronkuur. Dan weet je wat dat doet (op hogere dosis) en kun je vanuit daar met kennis in volgende kuren dingen toevoegen. Ik zou als eerste kuur 500 mg testosteron E nemen, of 375 mg als je 500 teveel vindt. Niet gaan klooien met orals, zijn echt overrated en schadelijk voor je lever.

Als je toch per se iets wilt toevoegen, dan zou ik iets kiezen waarbij je niet nog meer risico loopt op oestrogene bijwerkingen. Testosteron loopt bij sommige mensen scheef wanneer ze meer gaan gebruiken (teveel oestrogene activiteit bij 250 mg of meer bijvoorbeeld). Als je daar dan ook nog eens deca bij zet... Als je iets naast Testosteron E wilt zetten, doe dan in ieder geval als basis 250 mg Testosteron en dan bijvoorbeeld 400mg Primobolan of 300-400 mg Equipoise. Dat klinkt misschien heel veel, maar het geeft minder spiermassa dan testosteron of deca. Het heeft lekker clean gains, geen waterretentie en goed te behouden. In het geval van Primobolan erg kleine kans op oestrogene bijwerkingen bij die verhouding, en dat geldt tevens deels voor Equipoise, hoewel dat licht omzet naar oestrogeen.
Denk inderdaad dat ik mijn testosterondosis verhoog van 100 eerst naar 250mg. Is al meer dan een verdubbeling en eerst goed om te kijken of ik hier zonder oestrogeen management geen bijwerkingen van krijg.

Ongeveer een bevestiging van wat ik vermoede.
"Key takeaway:
→ AR expression follows a U-shaped curve with respect to testosterone dose."

Hetzelfde kan gezegd worden van Aldosterone in respons tot Test. Todd Lee zit er pal op om de Testosterone dosis niet hoger te laten gaan dan trt dosis.

Terug
Naar boven