Peter Wouters
Dutch Bodybuilder
- Waardering
- 197
- Lengte
- 1m80
- Massa
- 83kg
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb die vraag ooit gesteld aan Todd Lee en die zei ongeveer net hetzelfde als jij.Als je op edit drukt (of een post maakt) staat er rechtsboven een knopje "Bekijk". Dat kan nogal roet in het eten gooien.
Anyway
Het klopt dat aromatase weefsel-specifiek gereguleerd wordt, maar dat maakt Michaelis–Menten juist irrelevant op systeemniveau. Het enige wat de netto-activiteit van al die aromatasereservoirs weergeeft, is serum E2. Als er echt verzadiging optrad, zou je in humane dose–response studies een afvlakking van E2 zien, maar die laten juist een duidelijke dosisafhankelijke stijging zien. Het enige wat de som van al die processen weergeeft is wat er in het bloed terechtkomt, i.e. serum E2. Als borstweefsel, brein, of vet ineens “vol” zou lopen en aromatase lokaal verzadigd raakt, dan zou de netto E2-productie niet meer evenredig stijgen. In serum zou je dan een plateau of afvlakking zien bij hogere T. Dat is niet wat we zien. E2 stijgt gewoon dosisafhankelijk mee.
Dit wordt ondersteund door klinisch bewijs. Mannen op hoge T zonder aromataseremmer krijgen vaak juist meer gyno of oestrogeen-gerelateerde klachten. Als aromatase werkelijk zou verzadigen en E2 minder relevant werd, zou het omgekeerde gebeuren.
Ik denk niet dat OP blij is dat wij z'n kuurlog hebben gehyjackt met nerden.
De ervaring in de trt community en de bodybuilders spreken elkaar tegen. Dit kan mogelijk 2 zaken betekenen. De bijwerkingen manifesteren zich U-vormig bij oplopend testosteron of er speelt een ander proces dat we niet kennen.
Sorry OP