MuscleMeat

Eerste schema

RobinT

Novice
Waardering
0
Hey mensen ik fitness nu anderhalve maand en ben sinds een week met dit nieuwe schema begonnen en hij voelt lekker aan. Ik doe de cardio voor de kt omdat ik dan echt zin heb in de kt en lekker warm ben. Thuisgekomen lekker in me vel, beetje moe maar niet overtrained.

Ik doe me training op machines en dus niet met vrije gewichten. Misschien word dat als "fout" bestempeld maar kan je ook mee trainen toch?

Eerst zal ik me oude schema ff opnoemen wat voor me aangemaakt was in het introductie lesje. Ik kan altijd wel trainen en ga er nu ook 100% voor. Ben ook flink aan het bulken op het moment. Veel kwark, kipfilet, rijst, melk, groenten en noten. Ik let zeer op de vetten die ik binnenkrijg omdat ik me niet wil volvreten om daarna flink te moeten cutten.

Ik doe 1x in de week aan zaalvoetbal en doe ook maar 1 training voor de benen tijdens dit schema, komt omdat ik eigenlijk al tevreden ben over hoe ze eruit zien

Doelstelling: Massa bouwen met name de armen en borstkas maar ook conditioneel goed erbij zijn.

Stats:
23 jaar
1,87
78 kg

Nog wat vraagjes:

- Kan je met een fullbody schema beter 3 of 4 keer in de week trainen

- Is het erg om op rustdagen een uurtje cardio te doen? Wil tijdens het bulken niet teveel vet erbij krijgen

- Wijsheid om zon carbo drink te nemen na het trainen ? Meestal eet ik dan een bakje kwark met groenten wanneer ik 20min later thuis ben.

- De eerste anderhalve maand nu nog weinig progressie gezien met het oude schema maar ik heb hem gedaan omdat ik begreep dat is het beste is dat je als totale nieuweling beter de apparaten onder de knie kan krijgen en de spieren eerst te laten wennen aan regelmatige inspanning. Mijn spieren zijn wel strakker en steviger dus ik neem aan de de "core" nu goed is om flink massa te gaan bouwen.

- Kan ik met dit nieuwe schema goeie toename gaan verwachten? Of is het beter om een split schema te doen.

Ik ga dit schema om de dag doen en aan het einde van de training ben ik lekker moe, ik doe de laatste oefening net zo lekker als de eerste omdat ik me goed oplaad.

Cardio

oud
10 min fietsen
10 min glide-x
10 min rennen
nieuw
10 min fietsen
5 min glide-x
5 min rennen

Kt

Leg press
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
oud
3 sets van 15x40
nieuw
15x40
12x50
10x60
8x70

Pectoral Machine
oud
3 sets 15x25
nieuw
15x25
12x30
10x35
8x40

Vertical Traction
oud
3 sets van 15x45
nieuw
15x45
12x50
10x55
8x60

Shoulder Press
oud
3 sets van 15x7,5
nieuw
15x7,5
12x10
10x12,5
8x15

Upper Back
oud
3 sets van 15x25
nieuw
15x25
12x30
10x35
8x40

Total Abdominal
oud
3 sets van 15x30
nieuw
3 sets van 15x45

Abdominal Crunch
oud
3 sets van 15x30
nieuw
3 sets van 15x35

Rotary Torso
oud
3 sets van 15x15
nieuw
3 sets van 15x15

Chest Press
oud
3 sets van 15x20kg
nieuw
15x20
12x25
10x30
8x35

Arm Curl
oud
3 sets van 15x10
nieuw
15x10
12x12,50
10x15
8x17,50

Flink stukkie lezen of niet ? :D Bij voorbaat dank voor al jullie hulp !

Ik doe me training op machines en dus niet met vrije gewichten. Misschien word dat als "fout" bestempeld maar kan je ook mee trainen toch?
Natuurlijk "kan" het, je kunt ook zonder geld naar de winkel of zonder klote naar de h**ren, maar ik zou het niet doen.

- Kan je met een fullbody schema beter 3 of 4 keer in de week trainen
3 keer per weer is zat. je doet er ook nog wat anders naast dus dan lijkt me 3 zeker max. zowiezo al eigenlijk.

- Is het erg om op rustdagen een uurtje cardio te doen? Wil tijdens het bulken niet teveel vet erbij krijgen.
is niet erg, maar je kunt ook gewoon minder eten, zodat je nog steeds boven verbruik zit maar niet zoveel dat je er voor moet gaan hardlopen. zelf kiezen, veel eten + extra cardio of net boven verbruik gaan zitten

- Wijsheid om zon carbo drink te nemen na het trainen ?
zorg voor suiker + water. goedkoopste optie lijkt mij dan de euroshopper ranja aanvullen met water. komt op hetzelfde neer.

-
De eerste anderhalve maand nu nog weinig progressie gezien met het oude schema maar ik heb hem gedaan omdat ik begreep dat is het beste is dat je als totale nieuweling beter de apparaten onder de knie kan krijgen en de spieren eerst te laten wennen aan regelmatige inspanning. Mijn spieren zijn wel strakker en steviger dus ik neem aan de de "core" nu goed is om flink massa te gaan bouwen. Kan ik met dit nieuwe schema goeie toename gaan verwachten?
komt met de tijd heh. 1,5 maand is wel erg kort.

schema kan voor een beginner.
wbt oefeningen: zoals ik al aangaf, waarom legpres als je kunt squaten?
waarom chest press als je kunt bankdrukken enz.
als deze oefeningen niet mogelijk zijn waar je nu traint, dan zou ik maar eens uitkijken naar andere gym.

die rotary torso zou ik er uit gooien. maar goed, dat moet je zelf weten. ik vind het een beetje een bejaarden en of wijven oefening.

als je de stickies doorleest dan zul je er achter komen dat het advies er nu op neerkomt dat je moet beginnen met het uitvoeren/leren van:
squat, deadlift, dip, bench, military press, chinnen, rows. dat moet de basis zijn. niet rotary torso, vertical traction enz.. je snapt het wel.

succes!

Geen triceps in je schema of lees ik het niet goed???

Die machines; uit een ander topic:

Veel machines zeg: squat, shrug, bech press ed.
Velen hier mijden dat, ik houd je niet tegen.

Verder goed schema dacht ik zo.:thumbs:

Ik wel. Als je niet oppast heb je binnekort een blessure. Het is beter om als newbie NU alle vrije gewichten en oefeningen te leren kennen, dan tegen wanneer je denkt wat krachtiger te zijn en je dan helemaal opnieuw moet beginnen bij vrije gewichten omdat je de techniek niet beheerst.

Dat vrije gewichten veel meer compound zijn dan machines, daar ga ik niet over uitwijden, maar je kan de search gebruiken en dan vind je een pak info waarom.

Besluit: begin direct met vrije gewichten. Geen smith, zelden machines en vooral de compounds & basics: military press, squat, deadlift, bench press.

Dixit.

En wimmos zal zeker niet de enige zijn die dit vindt.

Maar waarom eigenlijk alleen machines?

Machines eruit gooien, oefeningen met vrije gewichten erin gooien.
Check site eens, voor wat oefeningen: Male Exercise Map

Klik op de spiergroepen.

• Topic Starter Topic Starter
ok toppertje, bedankt voor jullie reacties.

@kimi Ik ga die machines dus voor vrije gewichten wisselen maar dan begrijp ik dat het dus ook voor een deel compound oefeningen worden. Dan is het schema nog steeds goed of laat ik zeggen het idee is goed? En laat ik idd dan maar naar een andere gym zoeken want tis naar mijn idee veel te klein en te druk waar ik nu zit in het vrije gewichten gedeelte.

@luuc die triceps worden bij een paar van die oefeningen aangesproken, niet primair maar voel ze wel de volgende dag. Voordeel van die machines vind ik dat je makkelijk en snel dat gewicht hoger kan zetten en tja daar loop je doorheen met de instructeurs ipv de vrij gewichten.

@bascross bedankt voor de link, kan ik mooi zien wat ik ervoor in de plaats moet doen.

Heb trouwens zelf het gevoel dat de instructeurs op me gym (goede veld in alkmaar) geen zak weten en een beetje begeleiding zie ik al helemaal nooit. Had al via de forumsearch een betere gym gezocht en ik ga maar eens een kijkje nemen bij gym alkmaar.

Bedankt voor jullie hulp, extra reacties of tips zijn altijd welkom :D

ok toppertje, bedankt voor jullie reacties.

@kimi Ik ga die machines dus voor vrije gewichten wisselen maar dan begrijp ik dat het dus ook voor een deel compound oefeningen worden. Dan is het schema nog steeds goed of laat ik zeggen het idee is goed? En laat ik idd dan maar naar een andere gym zoeken want tis naar mijn idee veel te klein en te druk waar ik nu zit in het vrije gewichten gedeelte.

Heb trouwens zelf het gevoel dat de instructeurs op me gym (goede veld in alkmaar) geen zak weten en een beetje begeleiding zie ik al helemaal nooit. Had al via de forumsearch een betere gym gezocht en ik ga maar eens een kijkje nemen bij gym alkmaar.

Dan kan je idd het beste een andere gym zoeken,

@luuc die triceps worden bij een paar van die oefeningen aangesproken, niet primair maar voel ze wel de volgende dag. Voordeel van die machines vind ik dat je makkelijk en snel dat gewicht hoger kan zetten en tja daar loop je doorheen met de instructeurs ipv de vrij gewichten.
Tri's wel primair trainen ze vormen zo'n 60 % van je bovenarm!

De tijd die je besteed aan het wisselen van gewichten moet je er echt voor over hebben, zelf zie ik de laatste tijd ook steeds meer de nadelen van machines als blessures, slechte evenwichtsspieren, ed.

Dan kan je idd het beste een andere gym zoeken,

Tri's wel primair trainen ze vormen zo'n 60 % van je bovenarm!

Om maar even op een klein detail te reageren, de triceps zijn zo'n beetje even groot als de biceps, neemt niet weg dat je ze wel moet trainen natuurlijk.

rara, waar zit de biceps?? ik heb hier echt geeen kaas van gegeten
hij doet wel veel press oefeningen heh. mss ga je er wel op vooruit. kijk het eens aan. als jij je triceps er goed mee aanspreekt / vooruit gaat met die compounds die je gaat doen, dan zou ik er zeker geen isolatie oefening bijdoen.

Terug
Naar boven