Fitness Seller

Elke dag het zelfde eten?

Obsessief macro getel is puur contest gericht imo.
En die iifym is ook een term die op vrij weinig slaat.
Stuk taart zal je fysiek niet verneuken, zelf al past het NIET in je macro's.
Zoals ik zei, als je geen wedstrijdambities hebt, moet je alles niet zo maniakaal gaan doen.
Plezier beleven aan sport en leven is duizend keer belangrijker en zal meer gains en whatever opleveren op termijn.

haha nee maar je moet wel alles in contrast zien. Als je dat eenmaal ziet zal je niet meer zo'n domme opmerking plaatsen. Dom omdat het niet zo werkt, wel omdat je gelijk hebt wat betreft het obsessieve gedrag.

Bijvoorbeeld, Als iedereen de stickies volgt, een voedingsschema maakt en vanuit daar gaat tracken en aanpassen zouden al die topics met mijn schema dit dat niet nodig zijn. Ieder lichaam is anders, ieder advies elke keer hier is hetzelfde.

Of vergeet je toevallig ook even alle topics over 'Rijst en kip tegen gegeten'. Overgrote deel is er te obsessief mee bezig. Mealpreppen voor de hele week, ook iets wat obsessief is imo.

IIFYM is JUIST een filosofie waarmee je niet zo obsessief om hoeft te gaan met je voeding, dat stuk taart was als voorbeeld om het in het extreme te trekken. Het gaat er JUIST om dat je kan eten wat je lekker vind, zo hou je het langer vol en is het leuk om te doen. Eet net DAT wat jij lekker vind zonder je schuldig te voelen. Iets wat veel mensen toch wel al snel ervaren na net dat gegeten te hebben wat eigenlijk niet 'mag'. "Blikje cola gedronken omdat ik zo een dorst had, k*t hele dag naar de klote, ja wat boeit het nu ook nog en gaat all in emo eten." ipv "Hmm poeh het is warm, lekker een blikje cola en dan eet ik straks wat minder rijst' Eind goed al goed.

Uiteindelijk is het toch kcal in vs kcal out en dus plat gezegd ook macro = macro. carb = carb, suiker of rijst... Zolang het het grootste deel van de tijd in orde is, is er niks mis mee om zo te compenseren. Maja dit is natuurlijk een discussie die uren door kan gaan. Zo zijn kcal drinken het 'slechtst' wat je kan eten, maar ook dat moet je in contrast plaatsen. In een cut ja, omdat je dan al kcal tekort hebt kan je beter voor goede keuzes gaan om langer verzadigd te zijn. In een bulk is het een ander verhaal, als je toch al altijd moet proppen is kcal drinken een veel kleinere zonde.

Obsessief macro getel is puur contest gericht imo. En die iifym is ook een term die op vrij weinig slaat. Stuk taart zal je fysiek niet verneuken, zelf al past het NIET in je macro's. Zoals ik zei, als je geen wedstrijdambities hebt, moet je alles niet zo maniakaal gaan doen. Plezier beleven aan sport en leven is duizend keer belangrijker en zal meer gains en whatever opleveren op termijn.

Dit!

Uiteindelijk is het niet 'calories in/calories out'. Ik snap niet waarom dit steeds gezegd blijft worden. Pure broscience. Micro-voedingswaarden dragen ook bij en verschillende voedingswaarden hebben verschillend effect op fysiologische en metabolische processen. Eiwit, bijvoorbeeld, zorgt voor minder efficiëntere energie opname dan koolhydraten en vet. Neem je twee mensen die precies hetzelfde zijn en eten, en allebei dezelfde negatieve energiebalans hebben, maar een haalt zijn energie veel meer uit eiwit dan zal deze persoon sneller afvallen dan degene die de meeste energie uit vetten en koolhydraten haalt.

Uiteindelijk is het niet 'calories in/calories out'. Ik snap niet waarom dit steeds gezegd blijft worden. Pure broscience. Micro-voedingswaarden dragen ook bij en verschillende voedingswaarden hebben verschillend effect op fysiologische en metabolische processen. Eiwit, bijvoorbeeld, zorgt voor minder efficiëntere energie opname dan koolhydraten en vet. Neem je twee mensen die precies hetzelfde zijn en eten, en allebei dezelfde negatieve energiebalans hebben, maar een haalt zijn energie veel meer uit eiwit dan zal deze persoon sneller afvallen dan degene die de meeste energie uit vetten en koolhydraten haalt.
Waar heb je deze info weg? Just curious

Hier heb je inderdaad gelijk in, dit heeft met de thermische waarde van voedsel te maken. Echter hebben we het hier over marginale invloeden die - bij een overwegend gebalanceerd voedingsschema - erg klein is. Dit is een discussie (waarvan ik zelf ook niet veel kennis heb) maar voor de meeste mensen echt to much info is. Het gros hoeft de precieze wetenschap hierachter niet te weten

Eindeloze discussie toch, anders jezelf eens opsluiten in een labo, en elke dag 10 bloedtesten laten doen, om te zien of je alles wel voldoende binnen krijgt...
Wie niet veel variatie heeft in voeding, kan ook nog multi vit supplementeren.

Ik heb vorig jaar het IIFYM gehanteerd, elke dag alles tracken wat ik at, dit heb ik een jaar vol gehouden.

Maar om eerlijk te zijn ( ondanks dat ik er veel van geleerd heb ) is ook dat bijna niet te doen.
Elke dag de app MyFitnesspal erbij, verpakkingen bekijken, wegen, als je ergens buiten de deur eet, etc.

IIFYM doet zich heel flexibel overkomen en dat je alle vrijheid hebt, dat klopt, hoe meer je vrijheid erin gecreert hoe meer gedoe het word.
Hoevaak heb ik wel niet in Myfitnesspal lopen aanpassen omdat ik "flexibel" wou zijn.

Tuurlijk is het op den duur een handigheid, alsnog werd ik er toch redelijk zenuwachtig van en erg gestrest.
Het gevaar is ook dat je op den duur niet meer door hebt hoe erg je ermee bezig denkend dat het wel "normaal" is.

Nu eet ik wat ik wil maar zorg wel dat ik het juiste binnen krijg, tellen zal ik nooit meer doen, natte vinger werk.
Ik haal ook niet elke dag mijn eiwit behoefte maar daar heb ik vrede mee.

Erin doorslaan ligt snel om de hoek als je je eenmaal in verdiept hebt, menig persoon die erin doorslaat.
Kan me niet voorstellen dat zon extreme levensstijl, dag in / dag uit gelukkig maakt, tenzij competitie dan is het niet anders dan is tellen wel een must.

Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar het IIFYM gehanteerd, elke dag alles tracken wat ik at, dit heb ik een jaar vol gehouden.

Maar om eerlijk te zijn ( ondanks dat ik er veel van geleerd heb ) is ook dat bijna niet te doen.
Elke dag de app MyFitnesspal erbij, verpakkingen bekijken, wegen, als je ergens buiten de deur eet, etc.

IIFYM doet zich heel flexibel overkomen en dat je alle vrijheid hebt, dat klopt, hoe meer je vrijheid erin gecreert hoe meer gedoe het word.
Hoevaak heb ik wel niet in Myfitnesspal lopen aanpassen omdat ik "flexibel" wou zijn.

Tuurlijk is het op den duur een handigheid, alsnog werd ik er toch redelijk zenuwachtig van en erg gestrest.
Het gevaar is ook dat je op den duur niet meer door hebt hoe erg je ermee bezig denkend dat het wel "normaal" is.

Nu eet ik wat ik wil maar zorg wel dat ik het juiste binnen krijg, tellen zal ik nooit meer doen, natte vinger werk.
Ik haal ook niet elke dag mijn eiwit behoefte maar daar heb ik vrede mee.

Erin doorslaan ligt snel om de hoek als je je eenmaal in verdiept hebt, menig persoon die erin doorslaat.
Kan me niet voorstellen dat zon extreme levensstijl, dag in / dag uit gelukkig maakt, tenzij competitie dan is het niet anders dan is tellen wel een must.

Als je niet op 18% wil staan met een degelijk aantal kilo's VVM, dan kan je helaas niet alles op nat vinger werk doen. Het is maar net afhankelijk van je doelstelling, wat wil je bereiken of behouden. Weegt de wil van jouw doel op tegen de wil om op een bepaalde manier te eten, zo ja tellen die macro's. Zo niet, lekker 'natvingerwerk' haha.

Dit bedoel ik niet neerbuigend trouwens, ik vind echt dat iedereen moet doen wat hij zelf wilt. of dit nou eten, sport, drugs, drank of een striptease geven in een winnie de pooh pak in nigeria is.

Als je niet op 18% wil staan met een degelijk aantal kilo's VVM, dan kan je helaas niet alles op nat vinger werk doen. Het is maar net afhankelijk van je doelstelling, wat wil je bereiken of behouden. Weegt de wil van jouw doel op tegen de wil om op een bepaalde manier te eten, zo ja tellen die macro's. Zo niet, lekker 'natvingerwerk' haha.

Dit bedoel ik niet neerbuigend trouwens, ik vind echt dat iedereen moet doen wat hij zelf wilt. of dit nou eten, sport, drugs, drank of een striptease geven in een winnie de pooh pak in nigeria is.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Raar dat als je wel goed en serieus bezig bent met je voeding dat het als obsessief wordt gezien.
Dagelijk weten wat je binnenkrijgt en zorgen dat je voldoende eiwitten eet en een keer een taart eten en meeberekenen met je totaal is obsesief, maar iets eten terwijl je niet weet of je voldoende hebt is zoals het hoort?

Je traint toch met een doel, waarom is het obsesief als je er voor jezelf alles aan doet.

Denk dat het niet slecht is om je koolhydraten, eiwitten en vetten uit verschillende producten te halen.

Je kan dan wel elke dag hetzelfde eten maar met een grote variatie in aminozuren, mineralen, vitamines, suikers en vetzuren

Verschillende olieën gebruiken, zaden, noten, rood vlees, gevogelte, vis, aardappelen, bruine rijst enzovoort.

Als je dat allemaal in 1 dag giet kan je gerust elke dag hetzelfde eten.

Terug
Naar boven