MuscleMeat

Ervaringen met hamstring blessures en oefeningen?

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Goedendag,

Gedurende mijn jeugd heb ik altijd op hoog niveau gehockeyed. Tegenwoordig hockey ik nog wel, maar een recreatief team, meer voor de teamsport en social life, en sport ik daarnaast zo'n 4-5x per week in de sportschool wat serieuzer. Nu is het zo dat ik tijdens mijn serieuze hockey jaren 3 keer mijn hamstring gescheurd heb. Telkens was 't dezelfde (rechter) hamstring. Iedere keer bij 'n andere fysio geweest, iedere keer had iedereen z'n eigen lezing over waarom de hamstring nou precies gescheurd was. Het enige wat ze gemeenschappelijk zeiden, is dat ik simpelweg een 'zwakke' hamstring heb, en dat ik dat zou kunnen versterken door bepaalde hamstring oefeningen te doen.

Nu is mijn ervaring met deze oefeningen eigenlijk niet echt positief. Aan het eind van ieder seizoen (toen ik nog op hoog niveau 4x per week trainde) stond mijn hamstring helemaal strak van de (over)belasting van het hele seizoen. Vaak skipte ik gedurende het seizoen ook hier en daar 'n training of soms zelfs (1/2) weken training om preventief een blessure te voorkomen. Zo haalde ik ieder jaar 't eind van het seizoen net wel of net niet zonder m'n hamstring weer eens (licht) te blesseren. Iedere keer werd me aangeraden: "Je moet van die hamstring oefeningen doen om je hamstrings sterker te maken, dan scheuren ze niet zo snel meer". Ik merkte alleen juist dat die oefeningen juist alleen maar zorgde voor een zwaardere belasting/rek op m'n hamstring. Voorbeeld, in 't seizoen 2016-2017 heb ik aan 't eind van het seizoen eerst 1 maand rust genomen, helemaal niets gedaan (qua benen). Daarna heb ik 1-2 maanden alleen die oefeningen gedaan, en dan bedoel ik dus, geen rondjes gerend, geen zware belasting, geen heavy ass squats, no leg day, alleen die hamstring oefeningen, en dan ook allemaal licht af. Vervolgens begon de voorbereiding van 't seizoen voor hockey, en na letterlijk 'n halve training scheurde ik m'n hamstring weer. Ging ik naar de fysio, wat denk je? Hij geeft me precies dezelfde oefeningen die ik de halve zomer al gedaan had met de tip "als je deze vaak doet, dan worden je hamstrings sterker en scheuren ze niet".

Voor mijn gevoel zijn die zogehete hamstring oefeningen die je hamstring zouden moeten oprekken / sterker maken / langer maken, alleen maar 'extra belasting' voor een al (te) zwakke hamstring in mijn geval. Hoe licht ik die oefeningen ook doe, aan 't eind van de rit heb ik 't idee dat ze alleen maar voor meer last zorgen dan wanneer ik ze niet doe.

Jullie ervaringen mee? Op 't moment is m'n conclusie dat mijn hamstrings als 't ware mijn achilleshiel zijn van m'n lichaam, en dat hockey eigenlijk een belasting is die te zwaar is voor mijn hamstrings. Al vind ik 't wel jammer dat ik vanwege die rede in de sportschool vaak ook deadlifts etc. vermijd omdat ik ook daar al na 2-3 weken van proberen m'n hamstring begin te voelen.
 
Back
Naar boven