XXL Nutrition

eten en drinken voor, tijdens en na lange training

jphilips

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m79
Massa
76kg
Vetpercentage
12%
Hallo

De voorbereiding op het basketbalseizoen is bij ons weer begonnen en ik vroeg mij af wat ik het beste voor, tijdens en na onze (langere) 2.5u trainingen de komende weken eet en drink.

De training bestaat uit 1u looptraining en 1.5u basketbaltraining, dus zo goed als allemaal cardio, hoewel het tempo meestal hoog is en met intervallen gewerkt wordt.

De juiste voeding lijkt me niet alleen belangrijk om geen spiermassa te verliezen maar ook om krampen in kuiten bv. te vermijden, hetgeen ik de vorige jaren vaak last van had tijdens de voorbereiding.

Ik dacht aan het volgende:

- 1.5-2.5u voor de training: warme maaltijd rijk aan koolydraten en proteïne (bv. kip met rijst/pasta en groenten)
- tijdens de training genoeg water drinken om krampen te voorkomen
- eventueel tussen looptraining en basketbaltraining een drank met dextrose of isostar of iets dergelijks, of misschien een banaan?
- vlak na de training isotone drank (aquarius, extran, ...)?
- thuis nog iets van koolydraten eten (boterham?) of proteïneshake?

De trainingen zijn tussen 20u30 en 23u dus veel eten en drinken erna kan ik niet aangezien ik dan ofwel met een volle maag ga slapen ofwel 3-4 keer mag opstaan om te gaan plassen :-D

Alle advies is hartelijk welkom :-)

Je gaat meer trainen als een duursporter, dus moet je ook gaan eten als een duursporter.
Voor duursporters wordt aangeraden: 60% koolhydraten, 25% eiwitten en 15% vetten.

• Topic Starter Topic Starter
Ja inderdaad. Probeer mijn coach elk jaar uit te leggen dat zo'n lange trainingen niet echt veel bijbrengen buiten krampen en meer kans op blessures...

Ik heb vaak ook lange roeitrainingen van 20 a 24 kilometer. Duurt meestal 2 uur of langer. Vitargo Electrolyte is voor mij echt top. Poeder doe je in je bidon of wat dan ook, water erbij en je hebt een isotone dorstlesser met natrium en andere mineralen. En als ik moet oppassen voor een hongerklop bij nog langere trainingen neem ik inderdaad een banaan mee en/of een grote whey shake.

Sowieso altijd voor de training zorg ik dat ik aminozuren tot me neem. BCAA's zijn belangrijk tegen spierverlies/afbraak bij (zeer) lange duurtrainingen.

Terug
Naar boven