XXL Nutrition

Nieuws Faillissement Griekenland nadert

2cpud7o.jpg

:roflol:

Ben nu toch erg benieuwd wat de uitslag van het referendum op zondag zal zijn, men verwacht een nee door de vele werklozen en gepensioneerden die in de meerderheid zullen zijn. Maar er is anderzijds ook een zekere angst om de eurozone te verlaten. Een nee zou natuurlijk vrij rampzalig zijn nu, zeker als de linkse regering dan ook in het zadel blijft.

Natuurlijk stemmen ze massaal nee. Ze hebben twee keuzes gekregen waarvan een is in de eurozone blijven en de aankomende 10-15 jaar is alles kut met die honderden miljarden schuld die terugbetaald moet worden. De ander is uiteindelijk eruit geknikkert worden en met een kut valuta aan de gang moeten maar nog enigszins controle op wat er terugbetaalt gaat worden (of in ieder geval hoeveel/wanneer)

Tot nu toe waren redelijk wat atm's leeg in het deel waar ik zit. Ook worden bankpassen en dus ook creditcards hier niet meer geaccepteerd. Dus alleen nog cash. Hotels doen wel nog aan transacties via paypall. De bevolking is er hier redelijk rustig onder. Ik ben hier nog 17 dagen dus ben benieuwd en houd jullie wel op de hoogte.

Groetjes vanuit Corfu.

Tot nu toe waren redelijk wat atm's leeg in het deel waar ik zit. Ook worden bankpassen en dus ook creditcards hier niet meer geaccepteerd. Dus alleen nog cash. Hotels doen wel nog aan transacties via paypall. De bevolking is er hier redelijk rustig onder. Ik ben hier nog 17 dagen dus ben benieuwd en houd jullie wel op de hoogte.

Groetjes vanuit Corfu.

Fijne vakantie appelstruidel

Groetjes vanuit Corfu.

Nice, dbb correspondent in Griekenland :cool:

In Griekse regeringskringen vragen ze zich nu al hardop af of het referendum niet beter wordt afgeblazen. In peilingen was er gisteren een ruim overwicht van de ja-campagne.

Bron de tijd

Natuurlijk stemmen ze massaal nee. Ze hebben twee keuzes gekregen waarvan een is in de eurozone blijven en de aankomende 10-15 jaar is alles kut met die honderden miljarden schuld die terugbetaald moet worden. De ander is uiteindelijk eruit geknikkert worden en met een kut valuta aan de gang moeten maar nog enigszins controle op wat er terugbetaalt gaat worden (of in ieder geval hoeveel/wanneer)

Zit wat in maar het ja-kamp was volgens bronnen ook groter geworden, de slimme Griek weet ook wel dat de voordelen van in de eurozone te blijven nu zwaarder doorwegen. Verder speelt angst natuurlijk een rol. Maar misschien is de regering wel uitgebluft, nu ik de post van Broto zie...

Tsipras toch bereid om hervormingen door te voeren
11:42 -
De Griekse premier heeft gisterenavond een brief gestuurd naar zijn schuldeisers, waarin hij zegt hun voorwaarden op enkele details na toch te willen accepteren. De brief is eigenlijk een toevoeging aan zijn vraag gisteren om een derde hulpprogramma op te starten. De Financial Times kon het document inkijken.

Mochten de kredietverleners beslissen om te willen praten over een derde hulpprogramma, dan zou het voorstel van Tsipras mogelijk als basis kunnen dienen. Vraag is wel of zo’n discussie snel aan de orde zal zijn. De regering van Tsipras heeft maar weinig geloofwaardigheid bij het aanvragen van een nieuw hulpprogramma, gezien ze deze week campagne voert voor een ‘nee’-stem tegen de Europese hervormingen. Bondskanselier Merkel heeft al aangegeven te willen wachten met nieuwe gesprekken tot na de volksraadpleging. Straks is er nog wel een conference call van de Eurogroep, dat zijn de financiënministers van de eurozone.

Lol.

Was iemand tegengekomen die net uit Athene kwam en die zei dat de mensen daar op straat massaal zeiden dat ze nee gingen stemmen.

Vrij slecht uitzicht voor Griekenland in beide gevallen, wat er ook uitkomt.

Deadlines missen, schulden kwijt willen schelden en uitstel gedrag spreekt niet van goed vertrouwen, ook de komende jaren niet. De absolute schulden an sich zijn dan nog geen eens het grootste probleem nu, meer hoe de regering (+bevolking) er in staat.

Wellicht de beste optie voor ze om er gewoon uit te stappen.
Al wordt dan de lagere/armere bevolkingsgroep harder getroffen. De algehele economie zal eerst een klap krijgen, maar uiteindelijk weer herstellen.

Economie kan daar alleen herstellen nadat het ondernemingsklimaat er weer aantrekkelijk wordt. Al wat de overheid moet doen is fraude aanpakken, belastingen laag houden voor iedereen en eerlijk laten verlopen (corruptie aanpakken). Daarnaast moet men meer handelsakkoorden afsluiten en vooral grote ondernemingen gunstige voordelen bieden zodat de concurentiekracht vergroot. Minimale regulering (o.a. geen minimumlonen), stimuleren en steunen van jongeren zodat zij makkelijker een baan vinden of een onderneming kunnen starten.

Verder een duidelijk en haalbaar plan om de schulden te verlagen, dus Europa moet wel bereid zijn om onder gunstigere voorwaarden (lagere intrestvoet bijv.) afspraken te maken.

Dit kan overigens alleen werken als de huidige Griekse regering drastisch het roer omgooit of als een liberale partij het overneemt bij nieuwe verkiezingen. Ik vrees echter dat door de verdeeldheid van het volk dit erg moeilijk zal zijn. Uiteindelijk is de regering een afspiegeling van de meerderheid van de kiezers, dus alleen een ja op het referendum en ontslag van Tsipras kan hoop geven.

Maar sowieso gaat het vele jaren duren voor er weer een groeiende economie tot stand zal komen, zelfs in de beste omstandigheden.

Economie kan daar alleen herstellen nadat het ondernemingsklimaat er weer aantrekkelijk wordt. Al wat de overheid moet doen is fraude aanpakken, belastingen laag houden voor iedereen en eerlijk laten verlopen (corruptie aanpakken). Daarnaast moet men meer handelsakkoorden afsluiten en vooral grote ondernemingen gunstige voordelen bieden zodat de concurentiekracht vergroot. Minimale regulering (o.a. geen minimumlonen), stimuleren en steunen van jongeren zodat zij makkelijker een baan vinden of een onderneming kunnen starten. Verder een duidelijk en haalbaar plan om de schulden te verlagen, dus Europa moet wel bereid zijn om onder gunstigere voorwaarden (lagere intrestvoet bijv.) afspraken te maken. Dit kan overigens alleen werken als de huidige Griekse regering drastisch het roer omgooit of als een liberale partij het overneemt bij nieuwe verkiezingen. Ik vrees echter dat door de verdeeldheid van het volk dit erg moeilijk zal zijn. Uiteindelijk is de regering een afspiegeling van de meerderheid van de kiezers, dus alleen een ja op het referendum en ontslag van Tsipras kan hoop geven. Maar sowieso gaat het vele jaren duren voor er weer een groeiende economie tot stand zal komen, zelfs in de beste omstandigheden.

Belastingen laag houden? Dat doen ze nu al eeuwen en kijk wat er gebeurd. Iedereen had een aanbouw om belasting te ontduiken. Ze weten daar niet eens van wie welk gebouw of stuk land is, hoe ga je dan ooit belasting innen daarover? Daar hebben ze ooit eens 150 miljoen voor gehad en zelfs dat is nooit uit de verf gekomen volgens mij.

In Griekenland betalen ze idd geen belasting...

Can confirm

Belastingen laag houden? Dat doen ze nu al eeuwen en kijk wat er gebeurd. Iedereen had een aanbouw om belasting te ontduiken. Ze weten daar niet eens van wie welk gebouw of stuk land is, hoe ga je dan ooit belasting innen daarover? Daar hebben ze ooit eens 150 miljoen voor gehad en zelfs dat is nooit uit de verf gekomen volgens mij.

Daarom zei ik ook corruptie/fraude aanpakken... Door ze te verhogen ga je in elk geval niet de economie versterken. Mag ik trouwens weten hoe jij het Griekse probleem zou aanpakken?

Daarom zei ik ook corruptie/fraude aanpakken... Door ze te verhogen ga je in elk geval niet de economie versterken. Mag ik trouwens weten hoe jij het Griekse probleem zou aanpakken?

In ieder geval geen geld meer geven. Met een lening een lening aflossen schiet je niets op tenzij de lokale economie al in zwaar in de lift zit. En laat die nou juist in de put zitten nu. Tourisme zit al tegen de max aan en om nou te zeggen dat ze echt noemenswaardige export hebben..

Boekingen zijn volgens mij met 50% gedaald tov vorig jaar. Dus niet meer tegen de max aan.

Terug
Naar boven