XXL Nutrition

Nieuws Faillissement Griekenland nadert

Kan ik morgen veilig door Griekenland rijden? :o

'Eurolanden wilden IMF-rapport blokkeren'
20:31 -
De landen binnen de eurozone hebben - tevergeefs - geprobeerd het IMF-rapport over de Griekse schulden te blokkeren. Dat melden bronnen van het persagentschap Reuters in Brussel.

Het IMF-rapport werd donderdag wereldkundig gemaakt. Om de schuldenlast van Griekenland dragelijk te maken zou het land de komende drie jaar nog zeker 36 miljard euro nodig hebben. Ook zou het land geholpen zijn met minder strengere voorwaarden voor uitstaande leningen, aldus het rapport.

De totale financieringsbehoefte van Griekenland schatte het IMF voor de periode oktober 2015 tot en met eind 2018 op 60 miljard euro.

Volgens de Griekse premier Alexis Tsipras rechtvaardigt de IMF-analyse zijn beslissing om een steunpakket van de schuldeisers te weigeren als er geen schuldenverlichting komt. Tsipras wil een verlichting van 30 procent en een 20 jaar gratie.

Sapperlootjes

Censuur? De EU? Nee, dat kan niet! :)

In ieder geval geen geld meer geven. Met een lening een lening aflossen schiet je niets op tenzij de lokale economie al in zwaar in de lift zit. En laat die nou juist in de put zitten nu. Tourisme zit al tegen de max aan en om nou te zeggen dat ze echt noemenswaardige export hebben..

Nee ben ik het mee eens, eerder was ik voor de grexit maar het is nu te laat, na alle fouten van de EU is het te ver uit de hand gelopen. Een schuldherschikking komt er ws toch wel, maar het grootste probleem blijft die onbekwame Griekse regering. Dat varoufakis op tv staat te liegen over akkoorden die er niet zijn bewijst wel welk vlees je in de kuip hebt.

Jij bent nog altijd zeker dat er een akkoord komt?

Niet 100% zeker, maar ik geloof wel dat er een akkoord zal komen. Tsiparas heeft zo goed als toegegeven, maar tzijn de trojka die tot na de referendum willen wachten. Ik geloof niet dat er een grexit gaat komen, maar ik sluit het niet uit na wat er de komende weken gebeurde. Ik acht de kans op slagen op 80%. Men speelt op beide kampen op blufpoker, maar geen van beide kanten willen een grexit, genoeg evidentie daarvoor (vb het feit dat efsf griekenland met rust laat )

Hoe laat komt de uitslag?

Lekker in je eigen zakken steken.

Europa had moeten zeggen: als Griekenland nee stemt over onze voorwaardes is het voorbij.

Nee nu wordt alsnog de deur open gehouden en al wekenlang blijkt dat Europa, Griekenland niet kwijt wilt.
Die Griekse baas heeft gelijk: "als jullie nee stemmen wordt onze positie sterker.

Nu lijkt het op een NEE uit te draaien en ik lees net dat Hollande al zegt dat hij hoe dan ook tot een overeenkomst wilt komen. Tsjakka denkt Tsipras.

Geloof me, het eurofile gevoel bij de eurofielen is zo oneindig groot, objectieve mensen hadden Griekenland er al uitgekloot.

Men is in de EU ook bang dat Europa verder uit elkaar valt na een Grexit... of de euro onderuit gaat.

Waarom wordt er geen referendum gehouden onder de europeanen ja griekenland uit de eurozone of nee griekenland in de eurozone houden.

Waarom wordt er geen referendum gehouden onder de europeanen ja griekenland uit de eurozone of nee griekenland in de eurozone houden.

Er bestaat geen mechanisme om een land uit de EU te zetten.

---------- Toegevoegd om 18:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:51 ----------

Ik las gisteren dat de Eu het makkelijk aankan als griekenland de eurozone verlaat.

Mogelijk, maar dit willen sommigen niet riskeren.

De uitslagen passen vast niet in het EU straatje dus men kijkt wel uit.

Kijk Griekenland in de EU (2001) was ook van bovenaf besproken, dat het een puinhoop was daar was bij iedereen bekend maar van ver, ver bovenaf was dit bekokstooft (eurofielen) en moest uitgevoerd worden.

Zijn niet mijn woorden, wel van een toentertijd actief CDA politicus die kritiek had op de toetreding.

Ik las gisteren dat de Eu het makkelijk aankan als griekenland de eurozone verlaat.

Zal eerder de angst zijn dat de andere mediterraanse landen met niet zo'n booming economie, hierna volgen

Griekenland kan prima maar als Italië en Spanje volgen is het wel een ander verhaal..

Griekenland uit de Eurozone is beter voor de euro. Als er een deal komt dan willen de Spanjaarden dat ook, want die mogen binnenkort ook stemmen. Verder erger ik mij kapot aan al die politici die er niet als een financieel probleem naar kijken, maar als een prestigeproject, beunhazen zijn het.

Volgens telefonische enquêtes door lokale media haalt 'Nee' het met een kleine meerderheid. Het gaat evenwel niet om echte 'exit polls', dus de betrouwbaarheid is onzeker. Wel is het zo dat alle opiniepeilingen in dezelfde richting gaan. Ook de grote Griekse TV-stations voorspellen een overwinning voor 'Nee'. Voor de eerste betrouwbare resultaten is het wellicht nog twee à drie uur wachten.

Mooi zo, dan blijft vanufalikis ofzo int toneel, ik mag die gozer wel :)

---------- Toegevoegd om 17:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:19 ----------

Intussen stromen de eerste officiële resultaten binnen. Die geven net als de peilingen en prognoses een overwinning aan voor de 'nee'-zijde. Al blijft voorzichtigheid aan de orde. Het gaat nog maar om zo'n 10 procent van het totale aantal stemmen.

Exitpolls :)

Laatst bewerkt:
Referendum is eigenlijk wel een waste of time. Zowel bij een neen als bij een ja stem moet er toch weer onderhandelt worden en ist weer business as usual.

Dreigingen van grexit, domino effect, drachme invoeren, euro onderuit, spanje/italie/portugal willen dan ook nieuwe onderhandelingen...zijn allemaal onzin doemscenarios.

Terug
Naar boven