- Waardering
- 761
Wat heeft Rusland Griekenland te bieden als ik vragen mag? En belangrijker nog, voor hoelang?
Klopt, maar wat kunnen ze ermee dan.
Dat vroeg ik me ook af. Met andere woorden, als er geflirt wordt waarom zou dat kunnen zijn. Gezichtsverlies van de EU is Rusland ook wel iets waard natuurlijk. En gasleidingen. Het zal om geld gaan. Niet om het griekse eten lol.
Rusland zou het in de eerste plaats gewoon graag zien dat 1 van haar "vijanden" verzwakt. Want een Europese Unie/Eurozone, waar een lid uit verdwijnt, is (zeker in eerste instantie) een verzwakte unie. Elke keer dat een lidstaat in de problemen geraakt, zal er gespeculeerd worden op een definitief opbreken van de muntunie.
Op langere termijn zou Griekenland er natuurlijk erg bij gebaat zijn, mocht het goedkoop gas vanuit Rusland kunnen invoeren.
I.v.m. Grexit: zoals ik reeds eerder heb aangehaald, het is anybody's guess of het gaat gebeuren. Mensen die zeggen met zekerheid te weten wat we kunnen verwachten, vertellen onzin. Momenteel is het zo dat de ministers van Financiën hen eruit willen (dat is de consensus onder journalisten en dat weet ik ook uit zeer goede bron), maar het wordt ultiem beslist boven hun pay grade, i.e. door Merkel, Tusk, Lagarde, Draghi en ook Obama.