MuscleMeat

Nieuws Faillissement Griekenland nadert

Ze hadden dat land per direct moeten laten vallen,
niet 1000x een vergadering erover die ook weer klauwen met geld kosten...

hadden ze meteen geweten, hoe dat schijt land zich gered had...

Feestende Grieken lol, hoe onwetend kan een volk zijn? Toch benieuwd wat de trojka nu gaat doen. Wat ik niet begrijp is dat zoveel mensen pro Griekse regering zijn. Elke Belg heeft al 1000 euro in de Griekse bodemloze put gegooid, in NL is dat 2000 euro. En de economie is er slechter dan ooit.

Met een ''ja'' was er sowieso nog veel meer geld in de bodemloze put gegooid. Op dit moment is dat minder zeker, hoewel al die pro Europese rukkers alweer aan het draaien zijn.

Het verbaast me steeds hoeveel mensen met de grootste overtuiging een bepaalde mening verkondigen, zonder een grondige kennis ter zake te hebben.

Het verbaast me steeds hoeveel mensen met de grootste overtuiging een bepaalde mening verkondigen, zonder een grondige kennis ter zake te hebben.

Eens, vooral als ze ook nog beslissingen namens ons allemaal mogen nemen, zoals Dijsselbloem.

Nieuw Grieks voorstel tegen Europese top dinsdag
15:25 -
Tijdens een telefoongesprek met de Duitse bondskanselier Merkel heeft premier Tsipras beloofd om morgen/dinsdag op de Europese top een nieuw voorstel op tafel te leggen. Merkel houdt intussen wel de harde Duitse lijn aan, en liet eerder op de ochtend optekenen dat ze geen basis ziet voor nieuwe onderhandelingen. De Franse president François Hollande stelt zich wat milder op. Hij heeft Merkel vanavond in Parijs uitgenodigd voor een gesprek.

Grieken moeten verregaande hervormingen doorvoeren, daar is tsiparas wel bereid ertoe geloof ik. En in ruil moeten 'wij' dan hen een schuldherschikking geven. Enkel zo komen we er.
Grieken gaan nooit zware hervormingen aanvaarden zonder schuldherschikking, zeker nu niet dat ze massaal neen stemden. En merkel en co willen geen grexit, dus ze moeten daarin plooien.

Bij dit soort zaken geldt in de regel: Des te minder kennis, des te groter de overtuiging en stelligheid.

Wat is jouw mening over de situatie, Willem? Ik ben nu wel benieuwd.

Ik hoop op een Grexit, omdat het de geloofwaardigheid van de EU compleet zal ondermijnen. :)

Ik hoop op een Grexit, omdat het de geloofwaardigheid van de EU compleet zal ondermijnen. :)

Een deal zou de geloofwaardigheid eigenlijk ook ondermijnen. Daarnaast moeten we een onderscheid maken tussen de EU en de Eurozone. Griekenland moet uit de euro, maar wat mij betreft kunnen ze best in de EU blijven. Griekenland kan trouwens niet uit de euro gezet worden, maar door alle steun (met name het programma van de ECB) stop te zetten, dwing je ze in principe wel uit de euro.

Een deal zou zeker de geloofwaardigheid beschadigen. Jarenlang roepen de "realisten" dat het allemaal een ramp zou worden als Griekenland de regie niet aan de troika overlaat en allerlei bezuinigingen doorvoert, dat er geen alternatief is. Maar dan zou blijken dat dat allemaal angstzaaierij was, dat die "realisen" eigenlijk net zo hard roeptoeteren als de populisten op links en rechts. Vertrouwen in de politiek zal naar een dieptepunt vallen.

En natuurlijk is er een alternatief, een algehele schuldherstructurering van de schulden binnen de eurozone.

Terug
Naar boven