AndroidHealthClinic

Nieuws Faillissement Griekenland nadert

Morgen/dinsdag is er een Eurogroep en aansluitend een speciale Europese top waar Griekenland op het programma staat.
Europese leiders beseffen dat het snel moet gaan, als er nog een oplossing zou komen. Griekse bankiers bevestigden vandaag wat iedereen al vreesde: de Griekse banken blijven langer dicht. Zeker tot vrijdag, of zelfs tot maandag. Dat is nodig, zeker omdat de ECB de noodkredieten niet verhoogt, maar enkel handhaaft op het peil van 26 juni.

ecb zegt ier, tis nu of nooit :p

Hopen op een grexit morgen na het overleg. Banken gaan hoe dan ook failliet als de ECB niet van besluit veranderd.

Voor de grieken heerst er nu ook enorme onzekerheid, ook al wordt er nog verder overlegd, als de banken nog een hele week of langer dichtblijven is dat een groot probleem.

Humanitaire hulp in de vorm van geld voor basisbehoeften zoals voedsel en medicijnen krijgen ze toch wel uiteindelijk, ook al gaan ze daadwerkelijk uit de euro.

Manuel valls pleit er ijverig voor om griekenland in eu te houden.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw mening, Willem. Moet Griekenland er in blijven of niet?

Ik denk dat Poetin Finland gaat aanvallen.

Haha mooie gedachten scheet van Willem vertaald tot een cartoon. Ja die Willem heeft me toch veel kennis. :D

Jij weet duidelijk waarover je praat!

Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw mening, Willem. Moet Griekenland er in blijven of niet?

Ik ga niet mijn hele visie over Griekenland hier uit typen, maar mening is nog steeds in grote mate de volgende.

Ik denk dat een akkoord waarbij Griekenland geloofwaardig structurele hervormingen doorvoert in ruil voor debt relief (nu of binnen enkele jaren, wanneer ze dus duidelijk kunnen aantonen dat ze de hervormingen hebben doorgevoerd) nog altijd de beste optie.
Diegenen die dit enkel vanuit een enge, economie visie bekijken, slaan de bal compleet mis (e.g. "die luie Grieken hebben mij al duizenden euro's gekocht"). Het gaat veel verder dan dat: een gefaalde staat op de zuidelijke periferie hebben, een land dat mogelijks korter naar Rusland trekt, het precedent dat wordt geschept doordat een land de eurozone verlaat (geen "irrevocable currency union" meer), etc. wegen zeker zo zwaar door.
Uiteraard zijn er ook argumenten voor de andere kant (i.e. moral hazard, het verkocht kunnen krijgen aan kiezers, etc.).
Nogmaals, mijn volledige mening is veel genuanceerder, maar om alles in detail te gaan uitleggen, daar heb je een boek voor nodig.

Het grootste gedeelte van de noodhulp die naar Griekenland is gegaan (250 miljard?), werd direct gebruikt om leningen af te lossen die voornamelijk Duitse en Franse banken hadden afgesloten (hoezo hulp aan de Grieken, meer EU). Deze noordelijke banken wisten dat Griekenland deze nooit alleen konden aflossen maar dat de belastingbetaler in Europa hiervoor zou opdraaien. Griekenland zelf heeft (zover ik heb begrepen) amper 10% van de noodhulp daadwerkelijk kunnen steken in zorg, onderwijs e.d. Absurd overigens dat Griekenland geld kon lenen tegen dezelde rente als toentertijd Duitsland. Er zijn nooit sancties geheven op het feit dat Griekenland zich niet aan de 60% norm hield, waardoor het hek van de spreekwoordelijke dam was.

---------- Toegevoegd om 12:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:05 ----------

Het geld dat NL heeft geleend aan Griekenland kan je net zo goed afschrijven want betalen kunnen ze niet. Dat er geen controle is op de ECB schiet ook niet op. De injecties (kwantitatieve verruiming) van de ECB gaan c.q mogen niet naar Griekenland terwijl alle noordelijke landen hier wel gebruik van maken (waar overigens maar weinig van in de reële economie terechtkomen). Dit laat zien dat het systeem niet goed in elkaar steekt. Het ontvlechten van de eurozone is onuitvoerbaar in de praktijk.

Met een ''ja'' was er sowieso nog veel meer geld in de bodemloze put gegooid. Op dit moment is dat minder zeker, hoewel al die pro Europese rukkers alweer aan het draaien zijn.

Ja, de omstandigheden wijzen in de richting van een Grexit maar met de EU weet je het nooit. Er zit arrogantie bij beide partijen, de EU is natuurlijk bang dat er een domino-effect komt, en moeten toegeven dat ze fout waren willen ze ook niet. Het zal uiteindelijk wel weer een waardeloos akkoord worden.

.

Laatst bewerkt:
Hoe zouden de financiële markten hebben gereageerd toen de schuld nog grotendeels in handen was van de private sector en Griekenland zou failliet worden verklaard/Grexit ?
Dat is een interessante vraag. Maar ik heb er verder niet in verdiept, ik heb ook zeker niet de waarheid of wijsheid in pacht. Ik schrijf nu alleen op in flarden wat ik er tot dusverre van heb begrepen.
Als de private sector deze verantwoordelijkheid had moeten nemen, zoals m.i. had moeten gebeuren, had het plaatje er vast anders uitgezien. Op het moment dat Griekenland toetrad a.g.v. boekhoudkundige trucs door Goldman Sachs (heb je ze weer) wist de politiek er ook van (Zalm e.d). Waarom worden deze onbekwame lui nooit verantwoordelijk gehouden. Toen Jan Kees zat te wauwelen over dat het geld terugkwam wist hij al dat een dubbele vinger in zijn kont eerder zou gebeuren.

The Greek referendum has been dismissed as an 'irrelevant circus' by European Commission president Jean-Claude Juncker, who admitted he is still trying to 'understand' the result.

Speaking in Brussels today, Juncker criticised the wording of the referendum question as 'intelligible', adding that has left him wondering what exactly the Greek people were voting to say.

With his country struggling to stave off financial collapse, Greek Prime Minister Alexis Tsipras will try to convince European creditors - including Juncker - to agree on a new bailout program when they meet for an emergency eurozone summit later this afternoon.

Zo kennen we de EU weer.

Laatst bewerkt:
Ik ga niet mijn hele visie over Griekenland hier uit typen, maar mening is nog steeds in grote mate de volgende.

Ik denk dat een akkoord waarbij Griekenland geloofwaardig structurele hervormingen doorvoert in ruil voor debt relief (nu of binnen enkele jaren, wanneer ze dus duidelijk kunnen aantonen dat ze de hervormingen hebben doorgevoerd) nog altijd de beste optie.
Diegenen die dit enkel vanuit een enge, economie visie bekijken, slaan de bal compleet mis (e.g. "die luie Grieken hebben mij al duizenden euro's gekocht"). Het gaat veel verder dan dat: een gefaalde staat op de zuidelijke periferie hebben, een land dat mogelijks korter naar Rusland trekt, het precedent dat wordt geschept doordat een land de eurozone verlaat (geen "irrevocable currency union" meer), etc. wegen zeker zo zwaar door.
Uiteraard zijn er ook argumenten voor de andere kant (i.e. moral hazard, het verkocht kunnen krijgen aan kiezers, etc.).
Nogmaals, mijn volledige mening is veel genuanceerder, maar om alles in detail te gaan uitleggen, daar heb je een boek voor nodig.

Het probleem van de Grieken en structurele hervormingen is het feit dat ze hier al jaren de tijd voor hebben gehad. En met een stem op Tsipras en de ''nee'' van afgelopen weekend bevestigen ze dat hier eigenlijk geen zin in hebben.

De dreiging van Rusland vind ik wat overrated. Wat moeten ze met Griekenland? Ze hebben al genoeg zorgen, vanwege alle financiële sancties. Daarnaast betekent een vertrek uit de euro niet automatisch een vertrek uit de EU.

Tot slot denk ik dat een (gedeeltelijke) kwijtschelding niet mogelijk is. Je beloont de Grieken voor jarenlang wanbeleid, terwijl andere landen zoals Spanje en Portugal ook pijnlijke maatregelen hebben genomen die een paar jaar terug zijn opgelegd in combinatie met steunprogramma's. Vergeet niet dat Spanje binnenkort mag gaan stemmen en Podemos(Syriza van Spanje) het in de peilingen vrij goed doet. Waarom zou zij zich nog aan de afspraken houden als ze zien wat Griekenland bereikt met de huidige tactiek?

---------- Toegevoegd om 16:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:06 ----------

Ja, de omstandigheden wijzen in de richting van een Grexit maar met de EU weet je het nooit. Er zit arrogantie bij beide partijen, de EU is natuurlijk bang dat er een domino-effect komt, en moeten toegeven dat ze fout waren willen ze ook niet. Het zal uiteindelijk wel weer een waardeloos akkoord worden.

Dat laatste ben ik ook bang voor.

Griekenland laat alle ministers van financiën opdraven en komt met helemaal niets. Dit gedrag zegt genoeg, ze hebben de EU bij hun ballen en geven daar bovenop nog een dikke middelvinger. Laat daar je kennis maar eens op los.

Ontbinden EU is misschien onwenselijk maar niet onmogelijk, niets is onmogelijk. De fundering is volledig aan het wegzakken, beter breek je het af en begin je opnieuw want hierop verder bouwen is het recept tot veel meer ellende.

Griekenland laat alle ministers van financiën opdraven en komt met helemaal niets. Dit gedrag zegt genoeg, ze hebben de EU bij hun ballen en geven daar bovenop nog een dikke middelvinger. Laat daar je kennis maar eens op los.

Ontbinden EU is misschien onwenselijk maar niet onmogelijk, niets is onmogelijk. De fundering is volledig aan het wegzakken, beter breek je het af en begin je opnieuw want hierop verder bouwen is het recept tot veel meer ellende.

ik denk dat juncker en co liever een derde wereldoorlog beginnen

Ik snap de Grieken wel, het is daar al jaren misère.

de banken zijn gered en het volk leeft in armoede....

Terug
Naar boven