MuscleMeat

Flauwgevallen na hardlopen?

Ano_1992_1

Competitive Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
19
Ik ben gisteren rond 18.45 gaan lopen, het laatste kwartier ging het wat rapper. Ik was thuis rond 19.30 en voelde me niet uitgeput ofzo, ik had wel wat langer kunnen lopen. Ik stretchte een beetje en liet me wat uithangen aan mijn chin-up bar. Bij het hangen keek ik naar de baar, en daardoor duizelde ik. Ik viel bewusteloos voor zo'n 15sec schat ik en toen kwam ik helemaal suf weer wakker.

Waaraan ligt dat nu?

Zuurstof maybe....dont know :)

Nja kan je niet echt helpen maar ik heb zelf ook wel eens dat als ik me stretch of even rek dat ik dan eff heel duizelig word en alles draaierig word maar na een paar seconde is het weer voorbij.

• Topic Starter Topic Starter
Is het iets om me zorgen over te maken of niet?

Hmm ik zou zeggen van niet , maar ben dan ook geen dokter. Mocht het vaker voorkomen dan zou ik wel even langs de huisarts gaan.

toevallig dit gevonden;

Zonder voldoende vloeistof wordt het bloed dikker zodat het minder zuurstof kan transporteren. De gevolgen zijn lagere bloeddruk, vermoeidheid en klachten over de bloedsomloop, zoals duizeligheid. Bovendien stroomt er niet meer voldoende bloed door de hersenen hetgeen tot concentratiestoringen kan leiden; sommige mensen zien sterretjes voor de ogen.

misschien dat je er iets aan hebt

Ik ben ook overlaats even knock-out gegaan na een bb-row-set.. ik lag en wou toen te snel opkomen, dat gecombineerd met pijn in mijn rug was de druppel zei de dokter. mss heb je ook te snel bewogen met je hoofd ofzo?

kan het ook een tekort aan suiker zijn? bedankt voor jullie hulp alvast ;) ik had die middag goed gegeten, maar verder enkele snacks om 5 uur

kan ook zijn , herinner me nog een dag waar me vader en m'n stiefmoeder een loopwedstrijd aan het lopen waren , en m'n vader komt binnen 5min later komt m'n stiefmoeder binnen en valt ze flauw net voor de finish , ze hebben haar direct cola gegeven.

ik voel me soms ook helemaal duizelig als ik al snel opsta ofzo.

de bekende 'headrush' , weet iemand wat dit precies is?
Kan van alles zijn.. heel veel mensen hebben het. Zo niet iedereen wel 'es. Als je het gevoel krijgt flauw te vallen: kruis je benen en span je been- en buikspieren zo hard mogelijk aan. Hierdoor wordt er bloed naar je hoofd geforceerd en val je, als't goed is, niet meer flauw.

Kan van alles zijn.. heel veel mensen hebben het. Zo niet iedereen wel 'es. Als je het gevoel krijgt flauw te vallen: kruis je benen en span je been- en buikspieren zo hard mogelijk aan. Hierdoor wordt er bloed naar je hoofd geforceerd en val je, als't goed is, niet meer flauw.

meen je dit?:p zoja thx

Ja, dat werkt echt. De reden dat je flauw valt is zodat het je verticaal ligt en het bloed weer naar je hoofd stroomt. Straaljagerpiloten bijvoorbeeld trainen heel specifiek in het aanspieren van hun been/buikspieren om deze reden.

ik voel me soms ook helemaal duizelig als ik al snel opsta ofzo.

hebk ook vaak, alleen in de zomer, dan zakt het bloed even weg uit je hoofd
dokter zei dat t komt omdat je te snel opstaat en er vooral last bij krijgt als je t heet hebt
tja schiet er nog niet veel mee op, ze zei dat je eerst even met je voeten moet tikken of even bewegen met je kuiten, voordat je opstaat:mad:

heb soms ook als ik lang stil sta, dat ik dreig flauw te vallen, erg irritant :P

Mss heb je hier wat aan:

Wanneer iemand flauwvalt, ook wel een collaps genoemd, is er sprake van een kortdurend bewustzijnsverlies dat niet wordt veroorzaakt door een uitwendige oorzaak en zonder direct blijvende gevolgen is. Een aanval duurt meestal slechts enkele minuten. De oorzaak is een verminderde hersenfunctie door primair disfunctioneren vd hersenen (epilepsie) of door tijdelijk verminderde perfusie vd hersenen.

Er zijn verschillende mechanismen die verminderde perfusie van de hersenen kunnen veroorzaken:

* Voorbijgaande initiële orthostatische hypotensie (bij opstaan treedt een kortdurende krachtige daling van de bloeddruk op.
* Vasovagale collaps, relex syncope (uitlokkende situaties (bv pijn, emoties) veroorzaken een heftige vasovagale reactie met hypotensie en bradycardie, parasympathische activiteit en orthosympathische remming, vaatverwijding waardoor verminderde cerebrale circulatie. De symptomen zijn: het geleidelijk beroerd worden met vagale verschijnselen, zoals bleekheid, misselijkheid, profuus transpireren, geeuwerigheid, bradycardie, pupildilatatie).
* Neurogene orthostatische hypotensie, door falen van het autonome zenuwstelsel blijft de normale sympathische vasoconstrictieve reactie op orthostatische stress uit.

Orthostatische hypotensie
Dit houdt het tekortschieten van het autonome zenuwstelsel in, de bloeddruk daalt binnen 3 minuten na het opstaan
systolisch min 20 mm kwik, of diastolisch 10 mm kwik.

Verschillende factoren kunnen invloed hebben op het ontstaan van orthostatische hypotensie:

* Persen bij mictie en defecatie (vooral bij ouderen)
* Postprandiaal
* Medicamenten (anti-depressiva, diuretica, antihypertensiva, antiangineuze middelen, analgetica en sedativa)
* Aandoeningen vd hersenen of het autonome ZC (bv ziekte van Parkinson, DM)
* Na inspanning

Hoe beeindig je je looptraining? Je loopt toch goed uit? je stopt toch niet abrupt na het lopen.
Heb dit paar maanden geleden eens voorgehad, was HIIT training aan het doen, en zat in een sprintje van 60 seconden maar moest opeens stoppen voor een auto. Dus ik volledig tot stilstand, ben van mijn stokje gegaan... :o
Ook voor een half minuutje... Gelukkig liep mijn vader mee

Later heb ik een cardiologisch onderzoek ondergaan en heb dat voorval eens voorgelegd aan de cardioloog.
Heel normaal zei ze, als je dicht tegen je max hartslag zit en je stopt abrupt, is het risico zeer groot flauw te vallen. Je hart pompt als een gek en wanneer je dan stopt krijgen je hersenen te veel zuurstof in korte tijd..

De reden dat ik naar die cardioloog geweest was, was ook omdat ik het probleem van die zogenaamde "headrush" heb.
Maar in een redelijk ernstige vorm. Ben zo ook es van mijn stokje gegaan.
Het is een plotse bloeddrukval van een paar seconden die meestal voorkomt als je plots rechtstaat uit een rustpositie. Dus als je in je bed of zetel zit/ligt.
Ik heb ook een te lage bloeddruk, dus dat hielp daar niet veel mee...

Ik ben er nog steeds niet vanaf. Iedere keer als ik rechtsta moet ik dit rustig doen, en ff paar seconden bekomen als ik rechtsta voor ik ga wandelen. Anders kan het ff zwart worden voor men ogen.

Hoe beeindig je je looptraining? Je loopt toch goed uit? je stopt toch niet abrupt na het lopen.
Heb dit paar maanden geleden eens voorgehad, was HIIT training aan het doen, en zat in een sprintje van 60 seconden maar moest opeens stoppen voor een auto. Dus ik volledig tot stilstand, ben van mijn stokje gegaan... :o
Ook voor een half minuutje... Gelukkig liep mijn vader mee

Later heb ik een cardiologisch onderzoek ondergaan en heb dat voorval eens voorgelegd aan de cardioloog.
Heel normaal zei ze, als je dicht tegen je max hartslag zit en je stopt abrupt, is het risico zeer groot flauw te vallen. Je hart pompt als een gek en wanneer je dan stopt krijgen je hersenen te veel zuurstof in korte tijd..

De reden dat ik naar die cardioloog geweest was, was ook omdat ik het probleem van die zogenaamde "headrush" heb.
Maar in een redelijk ernstige vorm. Ben zo ook es van mijn stokje gegaan.
Het is een plotse bloeddrukval van een paar seconden die meestal voorkomt als je plots rechtstaat uit een rustpositie. Dus als je in je bed of zetel zit/ligt.
Ik heb ook een te lage bloeddruk, dus dat hielp daar niet veel mee...

Ik ben er nog steeds niet vanaf. Iedere keer als ik rechtsta moet ik dit rustig doen, en ff paar seconden bekomen als ik rechtsta voor ik ga wandelen. Anders kan het ff zwart worden voor men ogen.

hebk ook, zei de cardioloog nogmeer?

thx man, misschien ligt het daaraan. uitlopen doe ik niet echt...

hebk ook, zei de cardioloog nogmeer?

eum
Voor die lage bloeddruk en schommelingen moest ik zorgen dat ik wat meer zout at.
Verder legde ze er gewoon de nadruk op van als je iets doet, vertrekkende van een periode van rust (dus als je een tijdje tv gekeken hebt, of neer hebt gezeten, of geslapen of whatever), zorgen dat je heel op je gemakje rechtstaat, en ff paar secondjes blijft staan zodat je hart kan op het goede niveau komen..
Ze kon niet echt medicatie gaan voorschrijven, daarvoor vond ze het niet ernstig genoeg.
Moest ik iedere van mijn stokje gaan als ik rechtsta zou het wel wat anders geweest zijn :)

Terug
Naar boven