AndroidHealthClinic

Front pulldown + rear delt row

partysander

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Wat ik gisteren toch meegemaakt heb in de sportschool...

- Maar is er nu echt iets fout aan de front pulldown zoals ik hem uitvoerde?
- En bij rear delt row moet je toch juist je ellebogen haaks op je rug zetten, omdat anders de rug mee gaat helpen, toch?

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk waren dat mensen die net vers een uitleg-rondje gehad hebben van de instructeur en even willen laten zien dat ze iets "geleerd hebben".

Als iemand echt verstand van zaken heeft dan weet je dat direct wel.

Maar ik ga ook NOOIT in discussie met mensen op de sportschool omdat ik meestal (bij 90% van de mensen) al na de 1e ziin die ze zeggen weet hoe laat het is.
Dat is dus alleen tijdverspilling.
en iedereen is "quasi-expert" en weet altijd alles beter.
ik ben echt allergisch voor al die zogenaamde "fitness-instructeurs" die bij ons rondlopen en opmerkingen als :" ik ben hiervoor opgeleid hoor" om z'n verhaal kracht bij te zetten.
BEHALVE als ik het idee heb dat degene echt weet waar ie het over heeft en dat weet je meteen.

voorbeeld:

Ik was met iemand aan het praten over dat ik begonnen was met cutten.
1e zin van hem : "veel herhalingen doenbla bla"

dan ben ik dus meteen uitgepraat, verder discussieren haalt me alleen maar uit m'n concentratie.

maar volgens mij doe je die oefeningen wel goed hoor.

Laatst bewerkt:
Laat me raden, je traint in een gym met allemaal moderne apparaten etc. en dumbbells tot 20KG :) En die personen die je aan hadden gesproken waren wandelende bezemstelen..

Je doet niks verkeerd als ik het zo hoor kerel. De volgende keer scheld je ze verrot omdat je gewoon bezig bent. Ik zei altijd tegen die personen: ik heb geleerd nooit advies aan te nemen van mensen die nog geen 50% zijn van je eigen massa.

wat een idioten zijn het als ze zeggen dat dumbbell rows zijn om te strekken! maar let op het is geen rear delt row zoals je zelf zei, het is een oefening voor je rug.

Haha, laat die gasten maar lullen, niks van aantrekken.

Ze vertellen dat je bij de volgende keer interrumperen je ze de skullcrusher zal laten zien.

dat verhaal van die dumbbell row komt me ook bekend voor..had ik vorige namelijk ook....ik deed de variant voor achterkant schouder (wel wennen, maar ik voelde hem goed)..en allerlei mensen kwamen naar me toe, dat ik mijn elleboog langs mijn zij moest houden.

Discussiëren heeft idd geen zin, iedereen weet het altijd beter (ik ook dus :P)...te vaak hoor je mensen dingen zeggen als dat neckpress voor achterkant schouders is, smal bankdrukken voor binnenkant borst, tricep kickback de beste oefening voor triceps als je hem maar strict uitvoert...allemaal van dat soort dingen..en dat zijn dan vaak mensen die instructeur zijn, en ook nog best breed zelf.
Veel mensen geloven eerder de instructeurs en andere volgespoten brede gasten in de gym, die bullshit uitkramen, dan de jongens die zich echt diep verdiepen in de anatomie en fysiologie van de spieren.

Af en toe willen mensen nog wel eens iets van mij aannemen, maar pas nadat ik nadrukkelijk heb gezegd, dat ik kan bewijzen met één of ander wetenschappelijk artikel dat bijv. neckpress toch echt voor de voorkant schouder is :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
Muis zei:
Waarschijnlijk waren dat mensen die net vers een uitleg-rondje gehad hebben van de instructeur en even willen laten zien dat ze iets "geleerd hebben".
sanniejj zei:
En die personen die je aan hadden gesproken waren wandelende bezemstelen..

Nou, ze waren wel breder dan ik ben. Maar ik train dan ook pas 3mnd serieus, vol er tegenaan (niet bedoeld als excuus ;) ). Van persoon #1 had ik hoger ingeschat. Hoewel hij wel al een keer lullig zat te doen toen ik een keer cheatcurlde, maar toen had ik zelf wel door ik teveel aan het cheaten was.
Persoon #2 is iemand die een lekker hoog bf% heeft en altijd door andere laat zeggen welke oefeningen ze gaan doen. Persoon #3 wou me gewoon helpen, dacht dat ik een DB row aan het uitvoeren was.

Muis zei:
Als iemand echt verstand van zaken heeft dan weet je dat direct wel.
en iedereen is "quasi-expert" en weet altijd alles beter.
Ik heb het gemerkt ja. Deed in het begin een keer een DB curl, waarbij ik begon met suprenatie van mijn hand en eindigde in een neutrale stand. Toen vroeg iemand gewoon vriendelijk wat ik aan het trainen was, omdat hij die oefening nog nooit had gezien. Toen ga ik aan biceps + onderarm tegelijk. Hij gaf aan dat dat best eens zou kunnen (terwijl hij zelf de beweging nadeed) en trainde verder. ZO kan het ook!
3kneedead zei:
ik deed de variant voor achterkant schouder (wel wennen, maar ik voelde hem goed)..en allerlei mensen kwamen naar me toe, dat ik mijn elleboog langs mijn zij moest houden.
Jah, ik voel hem ook altijd goed. Few, ben ik toch niet de enige die er last van heeft dat mensen deze oefening beter weten. Ik doe gdv een totaal andere oefening!

3kneedead zei:
Veel mensen geloven eerder de instructeurs en andere volgespoten brede gasten in de gym, die bullshit uitkramen, dan de jongens die zich echt diep verdiepen in de anatomie en fysiologie van de spieren.
Jah, ik troost me dan maar met de gedachte dat ik beter weet waar ik mee bezig ben. Laat ze het maar lekker op hun manier doen, maar val mij er niet mee lastig. Vooral het gebrek aan respect en de manier waarop ik benaderd werd schoten mij in het verkeerde keelgat.
sanniejj zei:
wat een idioten zijn het als ze zeggen dat dumbbell rows zijn om te strekken! maar let op het is geen rear delt row zoals je zelf zei, het is een oefening voor je rug.
Dat plaatje komt van exrx.net en is toch echt de rear delt row.
Hier de bent-over-row
oBdlISz41nUIWt4Ch7EeAJ4JHVsc5jXf.gif

Deze deden ze mij voor.
Maar ik was de rear delt row aan het doen, deze:
oBdlISz41nUIWt4Ch7EeAJ4JHVsc5jXf.gif

Het staat er zelfs nog bij in de uitleg:
Preparation
Kneel over side of bench with arm and leg to side. Grasp dumbbell.

Execution

Pull dumbbell up out to side with upper arm perpendicular to trunk until upper arm is just beyond horizontal. Lower and repeat.

Comments
If upper arm travels closer than perpendicular to trunk, latissimus dorsi becomes involved.
Je armen moeten dus loodrecht zijn, anders wordt je rug erbij betrokken. Dan kan je dus onmogelijk je ellebogen langs je lichaam houden. Ik trainde dus wel degelijk achterkant schouders.

Laatst bewerkt door een moderator:
partysander zei:
Dat plaatje komt van exrx.net en is toch echt de rear delt row.
Hier de bent-over-row
dBtruDlFv_U3wfnOdPPhsi9l7E5LlJiq.gif

Deze deden ze mij voor.
Maar ik was de rear delt row aan het doen, deze:
dBtruDlFv_U3wfnOdPPhsi9l7E5LlJiq.gif

Het staat er zelfs nog bij in de uitleg:

Je armen moeten dus loodrecht zijn, anders wordt je rug erbij betrokken. Dan kan je dus onmogelijk je ellebogen langs je lichaam houden. Ik trainde dus wel degelijk achterkant schouders.

Sorry, ik zag het niet goed. De dumbbell moet een beetje verticaal liggen voor dumbbell rows. Een wereld van verschil :) Ze lijken ook zo op elkaar ;D

Maarja, laat ze lekker lullen en doe het zoals de mensen het hier zeggen! Mensen die mij afkraakten 8 maanden terug toen ik begon gooien nu hoge ogen tegen me op en verdampen zodra ik de gym weer kom binnenlopen in mn tanktop. Ben nu toch een lekkere 101kg tegen 70 die hele tijd terug. Train jezelf gewoon helemaal kapot en focus je alleen op je training. Niet laten afleiden.

Laatst bewerkt door een moderator:
sanniejj zei:
De dumbbell moet een beetje verticaal liggen voor dumbbell rows. Een wereld van verschil :)
Al kan ik met een verticale DB er nog steeds een rear delt row van maken hoor. Ligt aan de stand van je ellebogen he ;) (al zal bij rear delt row een horizontale ligging waarschijnlijk beter zijn)

sanniejj zei:
Maarja, laat ze lekker lullen en doe het zoals de mensen het hier zeggen! Mensen die mij afkraakten 8 maanden terug toen ik begon gooien nu hoge ogen tegen me op en verdampen zodra ik de gym weer kom binnenlopen in mn tanktop. Ben nu toch een lekkere 101kg tegen 70 die hele tijd terug. Train jezelf gewoon helemaal kapot en focus je alleen op je training. Niet laten afleiden.
Goed gegroeid! Ik zoek zelf mijn info bij elkaar en luister daarna. Wordt lachen volgende week, als ik vrolijk dezelfde oefeningen ga doen. Kijken of ze er nog steeds iets van zeggen :D Lekker focussen op training ja, persoon #1 had tenminste nog wel het fatsoen om te wachten tot mijn set over was. Maja, mijn training en rust is goed op orde. Nu mijn voeding nog optimaliseren en dan lekker groot worden (groei nu overigens ook al hoor :p )

Als je nou gewoon zegt dat ze zich moeten bemoeien met hen eigen training, waarom laat je je trashtalken door wat van die stakkers..
Gewoon zeggen dat ze lekker stil moeten houden en op zichzelf concentreren..

Ik vind het niet erg als iemand _advies_ geeft op hoe ik train maar dan moet het wel ergens op slaan :D

ziek! dat soort gasten moet je gewoon heel duidelijk vertellen dat ze met hun eigen zaken moeten bemoeien!

Ik train zelf al vier 1/2 jaar, waarvan ik het laaste half jaar echt serieus aan het trainen ben. Daarvoor deed ik oefeningen. Nu train ik een tijdje als 'bodybuilder' (te groot woord voor mij). Waar ik train komen wekelijks veel groentjes binnen. Soms zeg ik er wat van, als ze aan het lucht fietsen zijn. Haalt meestal niet veel uit, want dan moet je ze bij de andere 10 oefeningen corrigeren. Daarom laat ik dat maar, als iemand naar mij toe komt met een vraag, dan help ik graag. Maar die lui van Partysander zijn gewoon botte apen. Als ik wat tegen een gevorderde zeg (alleen als ik hem ken), doe ik dat na de oefening, en in de trant van nou ik dacht dat het zus en zo moet. En dan overleg je wat, en kijkt ie maar of hij wat met de kritiek kan.

KaLe zei:
ziek! dat soort gasten moet je gewoon heel duidelijk vertellen dat ze met hun eigen zaken moeten bemoeien!
mkl zei:
Als je nou gewoon zegt dat ze zich moeten bemoeien met hen eigen training

Daar had ik ook de neiging toe. Maar ik verlaag me niet tot hun niveau, ik ben wel goed opgevoed. :D

Pat Bateman zei:
Als ik wat tegen een gevorderde zeg (alleen als ik hem ken)
Ik ben daar nog het groentje. Train er nu 3 mnd vaker in de week, daarvoor slechts 1x p. wk. Denken natuurlijk ff lekker groentjes te gaan corrigeren. Er niet vanuit gaande dat ik me goed geinformeerd heb en wel degelijk weet waar ik mee bezig ben.

afgelopen zomer kreeg ik ook steeds dat soort commentaar.. gewoon koppig zijn en hard doortrainen, zijn bij ons maar een handjevol die echt weten wat ze doen, en we helpen elkaar altijd met spotten etc. en nú, haha ik lach ze uit als ze moeite hebben met de gewichten waar ik mn warmdraaisetjes mee doe :p :D

Soms heb ik echt zin om iemand met een dumbbell te bewerken, want er zijn zulke arrogante klootzakken bij. Laatst ook weer met dumbbell press was ik samen met een maat van mij aan het trainen. Helpt iemand in de gym me maat zomaar met de oefening :eek: . Zegt ie: ja je moet hem wat meer helpen want anders haalt ie de laatste rep niet helemaal :rolleyes: .
Wat een loser zeg! Dat zijn van die kneuzen die gewoon elke training de helft van de set aan de spotter overlaten. En hij kleedt zich ook nog es vet sneu :mad:
Doet ie van die kleding aan die Coleman nog niet eens aan kan :rolleyes:

he dat moest er even uit :p
Kzal me voortaan proberen te concentreren op mijn eigen training want dit kost allemaal alleen maar energie die ik wel beter kan gebruiken.

had ik in t begin bij mn oude gym ook, maar nu bij mn nieuwe gym (waar serieuze BB'ers komen) zien ze hoe ik train en als ze naar me toe komen doen ze dat met respect.

voorbeeldje: was laatst aan t opbouwen om te toppen met DL, komt er een vent naar me toe die daar al een lange tijd traint en hij zegt:

hij: ben je aan t toppen?
ik: ja goed gezien
hij: ik zie dat je je voeten vrij ver uit elkaar hebt, zo kan t ook maar ik doe t wat dichterbij heb je t zo wel eens geprobeerd?
ik: nee niet echt
(hij doet t effe voor en ik probeer t ook eens)
ik: voelt goed aan, zal t volgende keer eens in mn training meenemen.

daarna blijft hij nog ff kijken en aanmoedigen toen ik mn oude DL record probeerde te breken (van 110 naar 120)
en t lukte..... :)

zo kan t dus ook!

Mugje zei:
Laatst ook weer met dumbbell press was ik samen met een maat van mij aan het trainen. Helpt iemand in de gym me maat zomaar met de oefening :eek: Wat een loser zeg! Dat zijn van die kneuzen die gewoon elke training de helft van de set aan de spotter overlaten.

Man man man, hoe herkenbaar.
Hierover heb ik ook nog een mooie anekdote. Ik was aan het bankdrukken. Komt een vent naar me toe: 'hoeveel setjes nog'? Ik: 'nog eentje' Dus hij even wachten. Ik was bij de achtste rep, natuurlijk een moeilijk gezicht, maar ik voelde dat ik op eigen kracht nog wel tot de tien zou kunnen komen. Nou, komt-ie me bij de achtste rep al meehelpen. Ik voelde dat hij echt bijna alles zelf aan het tillen was, ik hoefde bij wijze van spreken alleen ff mijn armen mee te bewegen. Gvd, blijf er gewoon af! Als je helpt, doe het dan zo dat ik de kracht lever, niet ja. Die vent wou natuurlijk dat ik er lekker snel mee klaar zou zijn. Eigenlijk had ik gewoon nog een setje moeten doen en zeggen dat ik het dit maal op eigen kracht zou doen. Maja, achteraf spreken is altijd makkelijker.

word ik ook gek van, mensen die de barbell grijpen als je hem niet binnen 1 seconde omhoogdrukt

Terug
Naar boven