XXL Nutrition

Geen krachtwinst met bankdrukken

chrisclovis

Cool Novice
Waardering
1
Beste forumleden,

Ik ben sinds 3 weken begonnen met een cut maar heb daarvoor 3 maanden een bulk gedaan en heb veel krachtwinst geboekt maar niet met bankdrukken. Volgens wat andere mensen bij mij op de fitness is de techniek wel goed. Ik kom niet verder als 3×8 30kg (excl. gewicht stang) is al een aantal maanden (5 maand) mijn max terwijl ik met dumbbeldrukken wel krachtwinst boek, ben begonnen met dumbbels van 8kg en nu gebruik ik 18kg.

Met squat doe ik 3×8 60kg en met deadlift 3×8 40kg ( ik deadlift pas sinds 3 weken).

Als ik bijvoorbeeld 40kg pak of 50kg met bankdrukken dan krijg ik de stang simpelweg niet vaker als 3 á 4 keer omhoog.

Iemand enig idee? Het is nogal frustrerend.. ???

Bedankt alvast voor de hulp!

Chris.

Laatst bewerkt:
hoe ziet je schema er verder uit?
maar als je wel winst boekt op de dumbell press is dat een indicatie dat er of met je dumbell, of normale bench, er waarschijnlijk toch een techniek fout is.

niet elke keer tot failure gaan en goede techniek toepassen

meer eten, meer massa=meer kracht

Je kunt minder gewicht gebruiken (70KG) en langzaam opvoeren. Ik zat ook een tijd vast op 80kg wat bij mij heeft geholpen is om jezelf te overtuigen dat het gaat lukken en je wilskracht vergroten. Nu heb ik iedere keer zin om te bankdrukken en mezelf te bewijzen dat ik meer en meer kan drukken.

• Topic Starter Topic Starter
hoe ziet je schema er verder uit?
maar als je wel winst boekt op de dumbell press is dat een indicatie dat er of met je dumbell, of normale bench, er waarschijnlijk toch een techniek fout is.

Doe nu een full body 4× p/w (tijdens bulk 3× p/w en meer gewicht).
Ik heb verder (barbell) squat en deadlift, military press, push down, barbell curl, calf raises, bent over barbell row, lateral raises, lat pulley (front&back), leg raises, dumbbel shrugs, standing dumbbel side bends!

Bedankt voor de reacties ik ga toch eens naar de techniek kijken en met minder gewicht trainen en dan rustig opvoeren.

Tips of suggesties altijd welkom :).

hoe ziet je indeling er verder uit, want je hebt nu alleen een lijstje oefeningen zonder context:)
zou graag de oefeningen per training zien met daarbij je sets en reps planning.

p.s.: ik zou een fullbody gewoon bij 3x per week houden of je nu cut of bulked.

hoe ziet je indeling er verder uit, want je hebt nu alleen een lijstje oefeningen zonder context:)
zou graag de oefeningen per training zien met daarbij je sets en reps planning.

p.s.: ik zou een fullbody gewoon bij 3x per week houden of je nu cut of bulked.

Bedankt voor je reactie! Excuses met die info kon je inderdaad niet veel! :o

Indeling is als volgt, in volgorde zoals het er staat, ziet zo mijn training eruit:

Opwarming:
1. 5 min cardio 80% max.HRM
2. Ik doe elke oefening 1 á 2 sets van 8 reps warming up met 1/3-1/4 van het uiteindelijke gewicht.

Training (sets×reps, totaal gewicht excl gewicht stang):
Deel 1 (60 sec rust na elke set):
1. Squat (3×8, 60kg )
2. Deadlift (3×8, 30kg)
3. Bent over barbell row (3×10, 30kg)
4. Bench press (3×8, 30kg )

Deel 2 (30 sec. rust tussen elke set, excl gewicht eventuele stang):
5. Military press (3×8, 17,5kg)
6. Barbell curl - rechte stang (3×8, 17,5kg)
7. Lat pulley front (3×8, 30kg)
8. Lat pulley back/rear (3×8, 35kg)

Deel 3 (30 sec. rust tussen elke set):
9. Push down (3×8, 30kg)
10. Dumbell shrugs (3×8 met dumbbells van 16kg)
11. Standing dumbbell side bends (3×8 met dumbbells van 16kg)

Hopelijk kun je hier wat mee!

Beste forumleden,

Ik ben sinds 3 weken begonnen met een cut maar heb daarvoor 3 maanden een bulk gedaan en heb veel krachtwinst geboekt maar niet met bankdrukken. Volgens wat andere mensen bij mij op de fitness is de techniek wel goed. Ik kom niet verder als 3×8 30kg (excl. gewicht stang) is al een aantal maanden (5 maand) mijn max terwijl ik met dumbbeldrukken wel krachtwinst boek, ben begonnen met dumbbels van 8kg en nu gebruik ik 18kg.

Met squat doe ik 3×8 60kg en met deadlift 3×8 40kg ( ik deadlift pas sinds 3 weken).

Als ik bijvoorbeeld 40kg pak of 50kg met bankdrukken dan krijg ik de stang simpelweg niet vaker als 3 á 4 keer omhoog.

Iemand enig idee? Het is nogal frustrerend.. ???

Bedankt alvast voor de hulp!

Chris.

Beetje verkeerde timing wanneer je met een krachtwin vraag komt terwijl je net een cutfase in bent gegaan. Meeste antwoorden die je ivm krachtwinst krijg zal je door je cut nog niet kunnen verwerken.

Beetje verkeerde timing wanneer je met een krachtwin vraag komt terwijl je net een cutfase in bent gegaan. Meeste antwoorden die je ivm krachtwinst krijg zal je door je cut nog niet kunnen verwerken.

Je hebt gelijk maar ook in de bulk 3 maanden ervoor was mijn begingewicht 30kg (2× 15) met bankdrukken.. dit is nooit omhoog gegaan en de uitvoering lukt goed met dat gewicht maar zodra ik iets hoger ga loop ik vast. Maar wellicht dat er in de volgende bulk weer licht aan het einde van de tunnel is, alleen ik vind het vreemd dat ik op alles krachtwinst heb geboekt behalve op bankdrukken.. dumbbelldrukken zit wel progressie in :wl:

---------- Post toegevoegd 15 September 2013 om 16:48 ----------

Is de volgorde van de oefeningen wel o.k.? Wellicht dat er dan toch een techniekfout is..

Als je kracht wilt winnen op je bankdrukken moet je deze prioriteit geven, maw als eerste in je schema en niet als .....

verders zou ik er eens aan denken m'n rust te verhogen tot 1.5-2 minuten ipv 1 minuut

Als je kracht wilt winnen op je bankdrukken moet je deze prioriteit geven, maw als eerste in je schema en niet als .....

verders zou ik er eens aan denken m'n rust te verhogen tot 1.5-2 minuten ipv 1 minuut

Oke bedankt voor de tips ik ga er wat mee doen! :)

Wanneer je dumbell benchpress sterker is dan je barbell benchpress heeft het waarschijnlijk met uitvoering te maken. zorg ervoor dat je je schouderbladen bij elkaar houdt en breng de stang naar de onderkant van je borst.
De stang laten zakken tot je borst en niet 20 centimeter daarboven zoals je veel mensen ziet doen.

Wat bij mij helpt is tijdens de training steeds zwaarder tot dat ik nog maar 1 rep kan.

Wanneer je dumbell benchpress sterker is dan je barbell benchpress heeft het waarschijnlijk met uitvoering te maken. zorg ervoor dat je je schouderbladen bij elkaar houdt en breng de stang naar de onderkant van je borst.
De stang laten zakken tot je borst en niet 20 centimeter daarboven zoals je veel mensen ziet doen.

Wat bij mij helpt is tijdens de training steeds zwaarder tot dat ik nog maar 1 rep kan.

Thanks voor je tips! :) Ik ga ermee aan de slag!

Wat bij mij een wereld van verschil maakte was je echt mentaal voorbereiden om dat gewicht gewoon te drukken, benen gespannen op de grond, veel druk op je boven rug/traps en die stang kapot knijpen. Ben gelijk van 80 kilo naar 90 en 2 weken later 100 gegaan.

Bankdrukken en cutten gaan sowieso niet goed samen, ik ben heel veel kracht verloren.

Probeer stronglifts 5x5 shema focust zich vooral op kracht.
Het werkt voor mij

Probeer de herhalingen eens te verhogen naar 20. Pak het gewicht wat je 12-15 keer kan en probeer af en toe eens meer reps eruit te persen. Als lichter gewicht nog lichter wordt. Dan zal zwaarder gewicht ook lichter worden naar verloop van tijd.

Terug
Naar boven