Mijn buurvrouw heeft een huis (hoe vanzelfsprekend), en vroeger toen mijn moeder hier nog woonde paste ze wel eens op dat huis als de buurvrouw bijvoorbeeld op vakantie was.
Ze deed dan de gordijnen savonds dicht, gaf planten af en toe water, en gaf de kat te eten.
Het kwam soms voor dat als ze savonds de gordijnen dicht deed (deed ze 100% altijd) en ze kwam smorgens vroeg (voor der werk, uurtje of 7) weer het huis in om de gordijnen open te doen, waren ze ineens al open, terwijl niemand de sleutel had van het huis. Ook moest ze zorgen dat de kat altijd beneden bleef, en niet de trap op liep omdat de buurvrouw het niet zo fris vond dat de kat op het bed sliep etc (logisch), mijn moeder hield daardoor altijd de deuren beneden dicht, maar soms was de kat nergens te bekennen, en kwam dan doodleuk van boven lopen en had dan de hele slaapkamer overhoop gehaald.
De dochter van de buurvrouw zag vroeger toen ze klein was de overleden moeder van de buurvrouw in haar slaapkamer staan, en kon daar mee praten (dit is overigens bekend dat sommige jonge kinderen dit kunnen, en later verleren, nooit bewezen natuurlijk) ze hebben tot op de dag van vandaag nog last van gordijnen die de volgende morgen opeens open zijn, en horen soms in de nacht voetstappen op de trap.
Oordeel zelf