AndroidHealthClinic

gevolgen als turkije nu bij de EU komt?

djeeez wat een opmerkingen hier weer hé

Turkije mag van mij gewoon bij de EU, betaalmiddel is daar al Euro dus :D
Geloof ook niet dat de Turken uit hun mooie land ergens anders heen willen.
Het gespuis en de "hoofddoek" turken zitten voor het grootste gedeelte sowiezo al in het buitenland, de rest v/d turks zijn zo gek niet hun land te verlaten ;)

De mensen die destijd er voor gekozen hebben om hun land te verlaten, hebben dit gedaan omdat ze een grote gelegenheid kregen en deze wilde benutten.

Er zullen niet veel mensen op eigen wil, zonder dat ze zich daartoe gedwongen voelen, hun vaderland verlaten voor een land waar je dagelijks als buitenlander word behandeld.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, just like every other thing.

Wat kan Turkije voor de eu bijdragen ?
Het lidmaatschap van Turkije van de Europese Unie heeft zowel grote politieke als economische voordelen. Turkije kan bijdragen aan de energievoorziening en veiligheid in Europa. Dat stelt een groep van vooraanstaande Europese politici
De groep, onder leiding van de Finse ex-president Ahtisaari, doet een beroep op de Europese regeringsleiders een besluit over onderhandelingen met Turkije over lidmaatschap van de EU niet langer uit te stellen, als de Europese Commissie volgende maand ook stelt dat Turkije klaar is voor gesprekken.
Het dagelijks bestuur van de EU presenteert 6 oktober een rapportage over de voortgang in Turkije. Vanuit Ankara liet eurocommissaris Verheugen (uitbreiding) maandag al weten tevreden te zijn over de ontwikkelingen in Turkije. Wel vindt hij dat er meer vooruitgang moet worden geboekt. Eerder liet Verheugen zich nog wat kritischer uit over Turkije.
Ankara vroeg in 1963 al het EU-lidmaatschap aan. Het land zit nog steeds in de wachtkamer, omdat veel politici geen overwegend islamitisch land bij de EU willen. Twee jaar geleden stelden de EU-leiders nog extra eisen aan Turkije, onder meer op het gebied van mensenrechten en het terugdringen van de rol van het leger. Daarin is nu grote vooruitgang geboekt, meent Verheugen.
Onder leiding van premier Balkenende, die de tweede helft van dit jaar de EU-toppen voorzit, moeten de Europese leiders in december besluiten of zij nu echt gaan onderhandelen met Turkije. Balkenende liet eerder weten dat de vraag of de meeste Turken moslim zijn niet doorslaggevend mag zijn.
De commissie onder leiding van Ahtisaari zegt ook dat Turkije een seculiere staat is, die geloof en staatszaken voldoende scheidt. Door de onderhandelingen met de EU aan te gaan, wordt dat seculiere karakter alleen maar meer versterkt, meent de Finse politicus. De Italiaanse europarlementariër Bonino zegt verder dat de Turkse strijd voor gelijkheid van vrouwen alleen aan kracht kan winnen door onderhandelingen met Ankara te beginnen.
Critici wezen Verheugen maandag bij het begin van zijn vierdaags bezoek aan Turkije op het voortduren van martelingen in Turkse gevangenissen. Verheugen erkent het voortbestaan van deze praktijken, maar zegt wel dat het nog om uitzonderingen gaat. Hij weigerde commentaar te geven op het Turkse voornemen overspel strafbaar te stellen.
Ahtisaari betoogde maandag in Brussel verder dat onderhandelingen met Turkije zullen leiden tot nog meer hervormingen op democratisch en humanitair vlak. Hij gaf toe dat de gesprekken met Turkije wel tien jaar in beslag kunnen nemen.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/13677781/_Turks_lidmaatschap_EU_goed_voor_economie_.html

Turkije in de EU heeft 10x meer voordelen dan al die oostblok landen erin...

Waarom wil de EU Turkije er graag bij?
- Turkije heeft bijna 70 miljoen inwoners: mogelijke consumenten van producten uit overige EU-landen.
- Europa vergrijst. Het relatief jonge Turkije zou arbeiders kunnen leveren
- De EU zou invloed krijgen op het handelsgebied van het geografisch zeer interessant gelegen Turkije.
- Turkije ligt ingeklemd tussen explosieve regio’s als de Balkan (in het noordwesten), de Kaukasus (in het noordoosten), Centraal-Azië (in het oosten) en het Midden-Oosten (in het zuidoosten) en is daarmee van groot strategisch belang. Het zeer sterke Turkse leger zou bij de EU-defensie een grote rol spelen.
- Turkije is zo goed als geheel islamitisch en zou als dusdanig het eerste land in het overwegend joods-christelijke Europa zijn. Er wordt gesteld dat toetreding tot de EU zou aantonen dat ook moslimstaten in staat zijn om in vrede (met hun omgeving) en welvaart te bestaan. Daarnaast zou het bestaan van een islamitisch EU-land de geloofwaardigheid van de EU als gesprekspartner met andere moslimstaten (bijvoorbeeld in de dialoog over terrorisme) zeer ten goede komen. Tevens hebben de Verenigde Staten om die reden heel graag een moslimstaat binnen de ‘vriendenkring’., en zoals bekend is de V.S. binnen de EU niet zonder invloed.

En wat zijn de bezwaren?
- Turkije zou na Duitsland het grootste EU-land worden en daarmee een belangrijke stem krijgen in het Europees parlement. Een stem die alleen maar groter zal worden aangezien de Turkse bevolking als enige (van de EU-lidstaten) groeit.
- Turkije is islamitisch, wat critici zien als ‘niet-Europees’.
- Qua mensenrechten voldoet Turkije (nog) niet aan de Kopenhagen-criteria. Critici stellen dat Turkije geen reden meer heeft om daar verandering in te brengen als ze eenmaal lid zijn.
- Turkije weigert vooralsnog EU-lidstaat Cyprus als staat te erkennen.
- Het Turkse leger is hoeder van de Turkse democratie, en een democratie die een leger nodig heeft om zichzelf te beschermen is geen echte (door het volk gekozen) democratie. De invloed van het leger op de staat zou moeten afnemen (c.q. niet mogen bestaan), maar daarbij bestaat het risico dat antidemocratische religieuze politieke partijen zich gaan manifesteren, wat in een gelovig land als Turkije makkelijk het einde van de democratie zou kunnen betekenen.
- Met het landoppervlak van Turkije en de omvangrijke landbouw (45% van de arbeidskrachten) zou het heersende EU-stelsel van landbouwsubsidies vermoedelijk direct het failliet van de EU betekenen.
- Precedentwerking. Indien Turkije – bijna geheel buiten het Europees vasteland gelegen – lid mag worden van de EU, is er geen reden om andere landen buiten werelddeel Europa te weigeren. Wit-Rusland en Oekraïne staan te trappelen, en ook… Marokko en Israël tonen belangstelling.

overigens is de betaalmiddel in Turkije gewoon de Lira en niet de euro

gr

Turkije is momenteel simpelweg niet klaar voor toetreding. Heb je die eerste minister al eens toespraken horen doen in Europese landen? 'Vooral niet integreren landgenoten' alsof ze al de baas wilen spelen en hun gewoonten wilen opdringen nog voor ze lid zijn. IMO vormt het land met de huidige regering zelfs een gevaar voor Europa. Dat ze eerst maar eens écht seculier worden en de mensenrechten leren respecteren, daarna spreken we misschien verder.

Wat vinden we van Rusland bij de EU?

Zolang de Armeense genocide wordt ontkend mogen ze van mij wegblijven. Nu maar wachten op de reactie dat het helemaal geen genocide was en er ook geen bewijzen voor zijn. Allemaal 1 grote hoax, net zoals de maanlanding, de holocaust en 9/11.

Turkije is momenteel simpelweg niet klaar voor toetreding. Heb je die eerste minister al eens toespraken horen doen in Europese landen? 'Vooral niet integreren landgenoten' alsof ze al de baas wilen spelen en hun gewoonten wilen opdringen nog voor ze lid zijn. IMO vormt het land met de huidige regering zelfs een gevaar voor Europa. Dat ze eerst maar eens écht seculier worden en de mensenrechten leren respecteren, daarna spreken we misschien verder.

Hij zei: niet assimileren. En bedoelde daarmee vooral 'vergeet je taal niet', wees geen onbekende voor je vaderland. En ik vind het vrij normaal dat een premier voor zijn bevolking zorgt, zeg maar: tips geeft.

Voor het moment is turkije ook niet klaar, daar ben ik mee akkoord. Alleen lijkt het wel voor sommigen dat ze nooit klaar zijn, ondanks hoe hard ze het beleid veranderen. Dan kunnen ze dat best nu zeggen ipv met de voeten spelen van Turkije. Het heeft wel erg lang geduurd zo...

Zolang de Armeense genocide wordt ontkend mogen ze van mij wegblijven. Nu maar wachten op de reactie dat het helemaal geen genocide was en er ook geen bewijzen voor zijn. Allemaal 1 grote hoax, net zoals de maanlanding, de holocaust en 9/11.

Who gives a **** ? Vrijbrief om Turkije wat financieel af te troggelen ????

Hij zei: niet assimileren. En bedoelde daarmee vooral 'vergeet je taal niet', wees geen onbekende voor je vaderland. En ik vind het vrij normaal dat een premier voor zijn bevolking zorgt, zeg maar: tips geeft
Nou ik heb andere dingen gehoord hoor. En waarom zouden ze vast moeten houden aan hun taal en gewoonten als ze in een ander land gaan wonen?

Elk land heeft haar eigen talen (liefst 1 taal maar shoit), cultuur en gewoonten. Daar een soepje van proberen maken heeft in de geschiedenis altijd niets dan problemen veroorzaakt.

Duitsers gaan in Turkije toch ook niet hun gewoonten opdringen?

Ik heb gemerkt dat verschillende kranten iets anders zeiden, van een 5tal kranten las ik: niet teveel integreren. (=/= niet integreren). Ik weet niet waarom precies hij zoiets zegt, maar ideologisch ga ik er wel mee akkoord. Ik hoef mij niet volledig te storten in een bepaald cultuur waar ik vertoef.
Met dit filmpje kan je zijn letterlijke woorden lezen: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/2/10/100208_erdogan.html

Best is dat je als 1 eenheid beweegt, true, maar dat is toch geen realiteit ?
Opdringen vind ik geen gepast woord. Ze mogen de vrijheid krijgen om hun geloof, tradities, etc te belijden zolang het niet tegen de wet opgaat. Dat is toch niet opdringen ?

Laatst bewerkt:

dat zegt toch niemand? 15 jaar...

Als alle doeken en moskeen uit het straatbeeld verdwijnen mag Turkije wel toetreden.
Ik ga toch ook geen kerk bouwen in Istanbul?
Turkse vrouwen die rokjes dragen mogen wel blijven.. :d

Als alle doeken en moskeen uit het straatbeeld verdwijnen mag Turkije wel toetreden.
Ik ga toch ook geen kerk bouwen in Istanbul?
Turkse vrouwen die rokjes dragen mogen wel blijven.. :d

Denk je nu echt dat er geen kerken of synagogen zijn in Turkije. Ach komaan, zo wereldvreemd ben je toch niet :p

En ik beweer ook niet dat iemand dat beweert, ik geef enkel mijn mening;)

Eerwraak in de EU grondwet :D

ik geloof echt niet dat de toestroom van turken gaat toenemen, eerder afnemen!

ja dit klopt hier zijn ze bang voor !
ze zijn bang dat een machtig land als Turkije nog machtiger wordt !
ze spelen liever spelletjes met Turkije maar er komt een dag dat alles tegen hen wordt gekeerd ;)

Duitsland is dan toch nog het grootste land in Europa. 82miljoen inwoners.

ik zeg toch niet dat Turkije groter is ofwel?
ach als je die miljoenen Turken in duitsland optelt bij Turkije, is Turkije weer groter :D

Terug
Naar boven