XXL Nutrition

Gewicht hetzelfde, Wel progressie kracht

Gekte

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
2m
Massa
97kg
Ik wist niet in welk topic ik het moest plaatsen dus heb ik het hier maar geplaatst.

Al een half jaar schommelt mijn gewicht tussen de 96-99 kilo.
Ik heb elke week 2x KT gedaan.
Overal lees ik dat je als je wilt groeien je boven je onderhoud moet eten, dus aankomen. Hoe kan het dan zijn dat ik wel progressie boek met mijn kracht terwijl ik in gewicht niet groei?

Is het dus zo dat je met meer eten alleen meer massa creeert? Ik merk namelijk wel dat mijn armen gegroeid zijn.

Waarschijnlijk is je Bodyfat% gewoon omlaag gegaan? Meer spieren = meer kracht, maar tegelijkertijd minder vet kan inhouden dat je gewicht gewoon hetzelfde blijft.

Overigens kan de 'kracht' van je spieren ook wel enigszins toenemen zonder dat je spieren in gewicht toenemen.

Je kunt sterker worden zonder een toename in spiermassa. Tijdens de cut kan je 1 rm ook omhoog gaan, bijvoorbeeld door verbeterde techniek.

• Topic Starter Topic Starter
Je kunt sterker worden zonder een toename in spiermassa. Tijdens de cut kan je 1 rm ook omhoog gaan, bijvoorbeeld door verbeterde techniek.

Denk dat dit niet alleen door een verbeterde techniek komen, maar opzich is het ook wel logisch de "kwaliteit" van de spier omhoog gaat. Anders zou iedereen met hetzelfde gewicht en BF en een gelijke techniek dezelfde kracht moeten hebben.

Spiermassa staat niet gelijk aan kracht, er is een bepaalde marge tussen de massa en kracht (als techniek even niet mee telt). Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat je bv 600KG deadlift terwijl je 70KG weegt, en je kan ook geen 1RM deadlift van 70KG hebben als je 150KG weegt bij 5% BF (om even wat erg rigoreuze dingen te noemen). Uiteindelijk zal je als je op puur kracht traint in massa toe moeten nemen om verder te komen, en zo zal je uiteindelijk ook in kracht vooruit moeten gaan om in massa toe te nemen.

Dit zal echter niet altijd in de zelfde lijn vooruitgaan. Maar met slechts 2x per week KT denk ik dat het net iets te weinig zal zijn. Als je over een halfjaar zo ongeveer het zelfde weegt maar wel in kracht vooruitgaat dan is het misschien tijd om 3x per week te trainen en je voeding ietsjes op te schroeven.

Terug
Naar boven