XXL Nutrition

Reverse diet - hulp gevraagd

• Topic Starter Topic Starter
@Galen ik eet nu ongeveer een week of 6 +/- 2500 kcal op een dag.
voorheen at ik altijd 700 kcal op een dag ( ongeveer 6 jaar lang ), dus ik eet nu al 6 weken boven mijn onderhoud.
De rede dat ik een half jaar +/- 3000 kcal wil gaan eten is omdat ik in de veronderstelling ben dat je lichaam eerst moet wennen aan de nieuwe kcal inname voordat je kunt beginnen met afvallen om zo toch nog 2000 kcal op een dag in totaal te kunnen eten zonder dat je ervan aankomt.

voorheen at ik altijd 700 kcal op een dag ( ongeveer 6 jaar lang ), dus ik eet nu al 6 weken boven mijn onderhoud.
De rede dat ik een half jaar +/- 3000 kcal wil gaan eten is omdat ik in de veronderstelling ben dat je lichaam eerst moet wennen aan de nieuwe kcal inname voordat je kunt beginnen met afvallen om zo toch nog 2000 kcal op een dag in totaal te kunnen eten zonder dat je ervan aankomt.

Fijne veronderstelling, maar je lichaam hoeft echt geen moment te wennen aan iets om af te vallen.

@Galen Als ik nu meer zou gaan bewegen om af te vallen en ik eet elke dag zoals ik voorheen at, vrees ik dat ik straks helemaal niets meer kan eten op een dag omdat ik dan ( als ik eenmaal afgevallen ben ) ineens stop met zoveel te bewegen weer aankom.
En ik at al super weinig.
Ik at letterlijk op een dag:

s'ochtends: 1 banaan
s'middags: 2 crackers met pindakaas/kaas
s'avonds: warme groente + 1 zak chips of een pak koekjes

Als ik nu meer zou gaan bewegen om af te vallen kan ik straks niets meer eten op een dag :(

Denk dat je heel het afvallen gedoe niet helemaal' door hebt. Komt nu eerder over alsof je uitleg aan het zoeken bent zodat je je beter voelt dat je zo veel eet :').

en je hebt niet jaren 700kcal gegeten trust me wat een idiote logica ook we gaan ff 3500kcal eten en je lichaam went eraan nee je gaat bijkomen in gewicht en een hogere bmr hebben. (in jouw geval op 3500kcal ga je gewoon vet worden)
Denk ook dat jouw probleem meer mentaal is dan fysiek.

700 kcals/dag gedurende 6 jaar not likely.

In die dagelijkse zak chips zit al meer dan 700kcal...

Je gedachtegang omtrent eten ( 700 kcal op een dag ) , aankomen en bang om af te vallen neigen naar een eetstoornis .

Ik zou de huisarts eens bezoeken

dit is een troll met eetstronis :yes:

Laatst bewerkt:
Dit topic kan toch niet echt zijn?

Je had beter vragen kunnen stellen voor je begon en onnodig snel in gewicht en vet aankwam.

Stel dat het echt zo zou zijn dat jouw stofwisseling veel lager zou zijn als men op basis van jouw BMR + activiteit zou verwachten. En dat je bijvoorbeeld met 700 kcal op gewicht blijft (En ik kan je nu al zeggen dat dit waarschijnlijk niet het geval is). Wat zou dan de logica zijn om 2500-3500 kcal te gaan nuttigen? Je lichaam verbruikt 700. Je stopt er 2500-3500 in. Je slaat 1800-2800 kcal op als lichaamsvet. Resultaat: Je komt snel en veel aan in gewicht en vet.

Het idee van een periode van eten om je stofwisseling terug te maximaliseren, is dat je geleidelijk aan kcal omhoog gooit. Het startpunt qua kcal is de huidige inname. In een X aantal weken tijd bouw je dit op tot 100-200 kcal boven de verwachte verbranding op basis van BMR + activiteit (de stofwisseling kan dus geleidelijk aan mee verhogen EN je gaat nauwelijks boven de verwachte verbranding op basis van BMR + acitivteit uit. Zo voorkom je aankomen qua gewicht en vet%). Dus iemand die 1200 kcal per dag nu eet (gewicht is stabiel) en op basis van BMR + activiteit zou men een verbranding van 1800 per dag verwachten. Dan zou je het als volgt kunnen aanpakken:
Week 1: 1400 kcal E100, K125, V55
Week 2: 1600 kcal E100, K175, V55
Week 3: 1800 kcal E100, K200, V66
Week 4: 2000 kcal E100, K250, V66
(Meestal kies ik voor een periode tussen de 2 en 6 weken. Lichamelijk gezien zou 2-3 weken al voldoende moeten zijn, maar vaak spelen ook andere individuele aspecten mee. Zoals bijvoorbeeld een verstoorde verstandhouding met betrekking tot voeding, geestelijke en emotionele instabiliteit, onzekerheid. Dit kunnen redenen zijn om de aanpak iets langzamer aan te pakken en het geheel iets meer uit te smeren).

------------------------------------

Terug naar jouw situatie.

Ik kan nu gaan beargumenteren dat jij geen 700 kcal per dag hebt genuttigd in de laatste 6 jaar (Een kleine rol koekjes zoals oreo is al 750 kcal. Een normale rol koekjes weegt rond de 200-300g en ligt tussen de 900 en 1300 kcal. Een kleine zak chips van 100g bevat rond de 600 kcal. Terwijl een normale zak chips van 150-200g daar nog flink boven liggen. Maar daar schieten we niets mee op.

Feit is dat jij in de laatste 6 weken heel erg ruim boven je behoefte hebt gegeten (gezien de 6 kilo gewichtstoename). Je hebt dit gedaan door een buitenproportioneel groot overschot qua kcal te consumeren. Terwijl je om gewichtstoename te beperken het anders had kunnen aanpakken (Zie eerder gegeven voorbeeld). Je verbranding zal nu gewoon op een normaal en verwacht niveau liggen en verdergaan met het door jou voorgestelde plan zorgt er alleen maar voor dat jij in januari 2019 boven de 85 kilo weegt (zonder enig bijkomend voordeel).

Het voordeel van krachtsport is dat het invloed heeft op zowel de korte als langere termijn verbranding. Het sporten zelf verbruikt natuurlijk energie. Maar de spieren die je opbouwt worden tijdens alle activiteiten gedurende de hele dag gebruikt en verbruiken door hun toegenomen omvang meer energie (hoger BMR). Een ander voordeel van krachtsport is dat het een positieve invloed heeft op wat je lichaam met een overschot aan kcal doet. Bij een overschot zal dan een deel van de kcal verbruikt worden voor de opbouw van nieuwe spiermassa en de rest als vetmassa (als je geen (kracht)training doet zal vrijwel het volledige overschot eindigen als vetmassa)

Hoe nu verder? Wat zou ik je adviseren:
Week 1 - Week 16:
Ga aan de slag met krachttraining (serieus trainen, je moet goed moe zijn), Drie maal per week een uurtje full body.
Doe 2 maal per week 30 minuten bewust iets voor je conditie (Zwemmen, fietsen, hardlopen, etc).
Eet elke dag 1800 kcal. E100, K200, V66 (met een fatsoenlijk eetpatroon).

Door het sporten zal je dagelijkse verbranding niet 1800, maar eerder 2300 zijn. Je zult dus ongeveer een pond per week verliezen.
Na deze periode verwacht ik wel dat je rond de 60 kilo zult komen, met een fitter, sterker en beter gevormd lichaam dan voorheen.

Als je daarna niet meer wilt sporten, of veel minder kan dat prima. Je zult dan echter ook minder als 2300 kcal verbruiken. Bij niet sporten wellicht weer de 1800. Het is dan aan te raden om de kcal inname dan rond die 1800 te houden. Als je stopt met sporten, zul je wel geleidelijk aan weer uit 'vorm' geraken ondanks dat gewicht gelijk blijft.

Om dit te voorkomen kun je ook proberen het allemaal wat te onderhouden door 1x per week een uurtje krachttraining fullbody te blijven doen en 1 x per week een half uurtje conditioneel trainen. Met anderhalf uur sporten per week kun je je lichaam dan vrij goed onderhouden op dit niveau. (verwachte verbranding met deze hoeveelheid sport: 1900 kcal. Dus je kunt dan dagelijks 1900 kcal eten).

------------------------------

Als je helemaal niet wilt sporten of aan krachttraining wilt doen:
Week 1 - Week 16:
Eet elke dag 1400 kcal. E75, K150, V55 (met een fatsoenlijk eetpatroon).

Je verbranding zal rond de 1800 liggen en bij de inname van +-1400 kcal zul je geleidelijk aan afvallen. Na een 16 weken verwacht ik wel dat je terug bent op de 62 kilo met een vergelijkbaar lichaam als je ook had toen je 62 kilo woog. Je bent dan terug bij af en hebt in ieder geval de 'schade' ongedaan gemaakt.
--------------------

Laatst bewerkt:
Hoe nu verder? Wat zou ik je adviseren:
Week 1 - Week 16:
Ga aan de slag met krachttraining (serieus trainen, je moet goed moe zijn), Drie maal per week een uurtje full body.
Doe 2 maal per week 30 minuten bewust iets voor je conditie (Zwemmen, fietsen, hardlopen, etc).
Eet elke dag 1800 kcal. E100, K200, V66 (met een fatsoenlijk eetpatroon).

Door het sporten zal je dagelijkse verbranding niet 1800, maar eerder 2300 zijn. Je zult dus ongeveer een pond per week verliezen.
Na deze periode verwacht ik wel dat je rond de 60 kilo zult komen, met een fitter, sterker en beter gevormd lichaam dan voorheen.

Als je daarna niet meer wilt sporten, of veel minder kan dat prima. Je zult dan echter ook minder als 2300 kcal verbruiken. Bij niet sporten wellicht weer de 1800. Het is dan aan te raden om de kcal inname dan rond die 1800 te houden. Als je stopt met sporten, zul je wel geleidelijk aan weer uit 'vorm' geraken ondanks dat gewicht gelijk blijft.

Om dit te voorkomen kun je ook proberen het allemaal wat te onderhouden door 1x per week een uurtje krachttraining fullbody te blijven doen en 1 x per week een half uurtje conditioneel trainen. Met anderhalf uur sporten per week kun je je lichaam dan vrij goed onderhouden op dit niveau. (verwachte verbranding met deze hoeveelheid sport: 1900 kcal. Dus je kunt dan dagelijks 1900 kcal eten).

@A User B Echt heel erg bedankt voor je uitgebreide en goede uitleg!
Hier heb ik echt iets aan!
Ik ga het dan doen op de manier die jij mij aanraad: elke dag 1800 kcal eten ( E100, K200, V66 ) en 3 keer in de week een uurtje full body + 2 keer per week 30 minuten conditietraining.
Daarna als ik weer 62 weeg, blijf ik 1 keer per week een uurtje full body doen en 1 keer per week 30 minuten conditioneel trainen.
Nogmaals super veel dank voor het uitgebreide en goede advies, dan ga ik het op deze manier doen! :)

967.png

Terug
Naar boven