Fitness Seller

Gewicht toenemen of afnemen?

WillemVN

Novice
Waardering
0
Hey

Ik zit al heel lang met deze vraag, heb het al aan verschillende mensen gevraagd en ze geven allemaal een verschillend antwoord.

Als je gewichten heft om massa te kweken, hoe kan je dan het best je seriekes doen?

Na elk serieke het gewicht laten toenemen? Dus je begint met een gewicht dat je 12 keer kunt en dan meer gewicht erop, deze kun je dan maar 10 keer heffen, terug meer gewicht, deze kun je dan maar 8 keer heffen.

Of na elke serie je gewicht afnemen? Dus je begint met het zwaarste dat je max 12 keer kunt heffen, je neemt gewicht eraf, je doet verder, enz....

Wat is dus nu het beste voor je massa trainingen? Omhoog gaan in gewicht? Of omlaag gaan in gewichten?

Dank bij voorbaat

het beste is wat blijkt voor jou het beste te werken, iedereen reageert anders.
maar je kan ook gewoon een gewicht pakken en dit 6-12 keer te rammen, zonder het lichter of zwaarder te maken.

alles proberen gewoon.

mij hebben ze ooit eens gezegd dat je voor kracht 2-4 herhalingen moet doen met heel veel gewicht ... voor massa was het 6-12 herhalingen ...

Ik heb de gulden middenweg gekozen en ik doe vier setjes 10-8-6-4 ... met oplopend gewicht, werkt heel goed voor mij! Mijn massa gaat omhoog en mijn kracht ook :)

Het belangrijkste is dat je werksets tussen de 70-100% van je 1RM zitten. Hoe jij op of afbouwt moet jij zelf weten. Houd alleen rekening met je volume/intensiteit en daarbij je herstel tot de volgende keer dat je een spier weer belast.

Vind zelf een voordeel van opbouwend dat het over het algemeen minder blessurig gevoelig is, omdat je je spieren goed opwarmt

edit: Opbouw qua hoeveelheid in kilo;s en dus afbouwen in herhalinge.

Laatst bewerkt:
als je massa wilt bouwen 6-8 reps. maken . Ik zelf pak zonder opwarmen er bij te pakken 8x4 en met de powerlift oefeningen zo zwaar pakken dat je der maar 1 a 2 reps uit kan halen uiteraart nadat je je 8x4 heb gepakt.

Ik doe vaak eerst opbouwen 12-10-8-6 bv, en daarna met een licht gewicht nog ff leegpompen, meestal meteen na de laatste set, nog eens 10 tot 12 herhalingen.

niemand kan vertellen wat het beste voor JOU is, moet je zelf achter komen.. lekker experimenteren, keeps you motivated ;)

Terug
Naar boven