XXL Nutrition

Gewicht toevoegen..

Fishstick_19

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m76
Massa
61kg
Ben dus begonnen met 5x5...
Lees op de site dat je moet beginnen met een licht gewicht... Staat er 20kg squat, benchpress, overheadpress en 40kg deadlift. Ik ben 16 ong 60kg dus zou ik dan lager moeten beginnen? 20kg benchpressen kan ik niet aan.
Dan begint mijn form helemaal op te fokken en gaat het scheef. En ook krijg ik bleinen van die stang bij deadlift.. Zou ik daar handschoenen voor dragen? Maar mijn vraag is dus of ik lager moet beginnen als 16-jarige? Momenteel squat ik 20kg - deadlift: 30kg en benchpress is belachelijk laag: 15kg (anders gaat mijn form helemaal naar de klote)
Gewicht toevoegen aan deadlift en squat is ook lastig aangezien daar geen 1.25kg discs zijn (alleen om te benchen maar die passen dus niet op stang voor te squatten)

Doe wat je kan. Denk niet te moeilijk.

zo is het,
gewoon gewicht nemen waar je goed mee kunt werken, en als dat lager is dan is dat zo, eerst wennen aan de bewegingen, als dat goed is komt het gewicht vanzelf.
en gewoon zelf je kleine gewichtjes kopen en in je tas meenemen, die kosten echt geen drol.
niet teveel nadenken, gewoon lekker trainen en doen wat goed voelt en volhouden

• Topic Starter Topic Starter
Probleem is als ik telkens met 5kg ga moeten verhogen het wel snel zwaar wordt

kies bv 5x5
neem een gewicht > reps maken > bv eerst 3x5.volgende keer 4x5 > als je 5x5 kan met dit gewicht verhoog je het, kan ook met bv 1 kg je zit niet aan die 5 kg per keer vast
herhalen en opbouwen. meer is het niet

• Topic Starter Topic Starter
Probleem is dat er in mijn fitness alleen 2,5kg 5kg 10kg 20kg schijven zijn en ze zouden wel raar opkijken als ik 1,25 schijven meebreng

Dan wacht je een week langer met 2,5 toevoegen? Tussen tijd eet je meer, slaap je meer, zal je vast iets sterker zijn.

Probleem is dat er in mijn fitness alleen 2,5kg 5kg 10kg 20kg schijven zijn en ze zouden wel raar opkijken als ik 1,25 schijven meebreng
Hoezo raar opkijken? Ik breng zelf ook 0.5 schijven mee voor mijn Press en Bench :o
En je kunt ook een rep toevoegen en daarna +2x2.5 en weer een rep minder

met 5 kg verhogen als je bench 15 kg is inderdaad veel teveel.

Optie 1 is inderdaad zelf schijfjes meenemen (met een beetje geluk wil de sportschool ze wel overnemen, maar in mijn geval niet helaas). Ik zou dan met maximaal 1 kg omhoog gaan (wat al ruim 6% is).

Optie 2 is progressie maken door meer reps toe te voegen
Als je nu bijv 3x8x15kg kan dan kun je proberen elke training reps toe te voegen tot je 3x15x15kg kan. Vanaf daar kun je proberen op te hogen naar 20 kg en starten met 3x5 (en dat verder opbouwen).

Techniek etc.komt vanzelf. Niet te druk om maken:)

Tel je nu de stang wel of niet mee bij die cijfers @Fishstick_19 ?

Je kan toch ook met dumbells werken?

Als je rekening moet houden met alles waar anderen raar van opkijken. Good luck dan.

En volgens mij gaat dat raar opkijken wel meevallen.

Gwn eigen schijfjes meenemen, ik denk dat mensen eerder raar gaan kijken wanneer je te zwaar doet en je form heel slecht is, dan wanneer je met kleine stappen vooruit gaat ;)

Gwn eigen schijfjes meenemen, ik denk dat mensen eerder raar gaan kijken wanneer je te zwaar doet en je form heel slecht is, dan wanneer je met kleine stappen vooruit gaat ;)
Dan kijken ze ook niet raar want de meesten hun form trekt op geen zak :)

Terug
Naar boven