AndroidHealthClinic

Goed eetpatroon aanleren?

Waardering
1
Lengte
1m70
Massa
57kg
Hoi!
Ik zal me even voorstellen, ik ben een meisje van 17 jaar en heb al 3 jaar lang een eetstoornis. Eerst was het een restictieve versie van nao/anorexia (niet anders omschreven, maar ik paste ook binnen diagnose anorexia. Dit is gediagnostiseerd door een arts) maar dit is na een poging tot herstel omgeslaan in een, volgens de artsen, ernstige vorm van bulimia. Ik ben in totaal 10 KG aangekomen en weeg nu 57KG met 1.70. Voor mijn eetstoornis woog ik 68kg, ik weet niet of dit relevant is maar ik probeer gewoon een duidelijk beeld te geven ;)

Ik weet dat dit een gezond gewicht is, en ik ga binnenkort ook in behandeling voor mijn eetstoornis (vooral het mentale deel). Ik ben op het moment door de weeks opgenomen op een psychiatrische afdeling jongeren van het RGC. Ik wil nu, na 7 maanden, echt een punt zetten achter die eetbuien. Mijn eetpatroon nu is echt verschrikkelijk slecht; voornamelijk vasten afgewisseld met eetbuien die ik vervolgens compenseer door te braken. Het is een vicieuze circel en het is enorm moeilijk om eruit te komen. Ik ben al meerdere malen naar een dietiste geweest maar ik heb daar nu geen vertrouwen meer in. Ik zou heel graag beginnen aan fitness, maar wil dit pas doen als mijn lichaam hersteld is en mijn relatie met eten beter is (het is nu gevaarlijk om intensief te gaan sporten ivm mijn hart).
Ik ga over een paar uur terug naar de kliniek, en ik wil het ook met de begeleiding overleggen dat ze me in de gaten houden wbt eten (dit hebben ze de afgelopen week niet gedaan, ook op mijn verzoek). Ik heb vaak de neiging om als ik probeer verspreid en ''normaal'' te eten, dat ik bijvoorbeeld in de ochtend geen honger heb en dan mijn ochtendfruit maar skip, en mijn lunch, en mijn middagfruit.. etc. en dat resulteert natuurlijk in enorme eetbuien. Het is ook een emotioneel ding en het gaat enorm moeilijk worden om hieruit te komen, maar ik moet wel. Mijn leven hangt er vanaf.

Ik heb in het verleden trouwens intensief aan kickboksen gedaan en dat mis ik ook enorm! Mijn enige beweging nu is in de ochtend met de groep een halfuur wandelen en soms een kwartiertje hoelahoepen (Dit vind ik overigens erg leuk). Meer bewegen vind ik eng ivm mijn hart en pijn in mijn lichaam, ik zou het wel graag willen. Dokters hebben niet veel te zeggen over mijn toestand, helaas word bulimia vaak nog als minder erg gezien dan anorexia.. terwijl een eetstoornis een eetstoornis is en het is allebei een hel.

Zo, na dit lange verhaal mijn vraag: Wat zou een goed voedingsschema zijn? Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten? (eiwitten, carbs, oid? ) Alvast bedankt voor het lezen, en ik hoop dat iemand hier wat ideeën heeft :) Mijn doel qua gewicht is stabiel blijven.

P.S. Ik heb net de FAQ gelezen, en ik moest wel lachen om sommige vragen. Voor de duidelijkheid, ik vraag hier niet om een kant en klaar voedingsschema. Alleen om tips voor wat ik erin zou kunnen verwerken :) Ik zal daarna zeker aan de slag gaan met de tips, en een schema voor mezelf maken. Als iemand er dan kritiek op zou kunnen geven zou dat heel fijn zijn!

Laatst bewerkt:
Je kan hier zeker uitkomen meid. Ik heb ook heel wat jaren gekampt met eetbuien, strikt clean eten en veel sporten(lees: cardio). Kwam na een weekend makkelijk 3 kg bij en ging dan maandag fanatiek weer aan het joggen om dat gewicht er weer tegen het volgende weekend af te krijgen.

Ik ben hiervoor ook ondermeer bij een psycholoog geweest om het mentale stuk hierachter op te lossen. Maar daar sprak je al over.

Ik zou zeggen, kies voor voeding die je graag eet. Ik ben gek op havermoutpap gemaakt met raw cacaopoeder, chiazaad en eiwit erdoor en plan dat dan ook 2 keer per dag in. Zowel 's morgens als als tussendoortje in de namiddag. Zorg dat je uitkijkt naar je maaltijden omdat je ze lekker vind. Anders hou je het niet vol.

Succes! ;)

Als je sochtends wel eet, gaat het de rest van de dag dan wel goed? Of schuift het probleem dan op en sla je dan later op de dag alsnog over omdat je dan geen trek hebt?

Waar heb je sochtends wel trek in? Desnoods vloeibaar?

Het klinkt trouwens ook wel een beetje alsof serieus sporten voor jou bij goed eten hoort. Zou weer met iets structureels bezig zijn ook je eetpatroon helpen? Is je dokter/begeleiding er ook mee bezig in de gaten te houden wat wanneer weer kan?

• Topic Starter Topic Starter
Als je sochtends wel eet, gaat het de rest van de dag dan wel goed? Of schuift het probleem dan op en sla je dan later op de dag alsnog over omdat je dan geen trek hebt?

Waar heb je sochtends wel trek in? Desnoods vloeibaar?

Het klinkt trouwens ook wel een beetje alsof serieus sporten voor jou bij goed eten hoort. Zou weer met iets structureels bezig zijn ook je eetpatroon helpen? Is je dokter/begeleiding er ook mee bezig in de gaten te houden wat wanneer weer kan?
Ik denk inderdaad dat als ik bijvoorbeeld x keer in de week een workout zou hebben, structureel, dat het eten dan ook beter zal gaan. Ik heb op het moment een tussenjaar en dat worden er misschien twee door alle behandelingen, dus heb eigenlijk teveel tijd waardoor ik maar aan het emotionele eten ga. Mijn dokters laten me nu gewoon mijn gangetje gaan (helaas.. geeft de eetstoornis 100 keer meer ruimte.. ) Maar ik denk dat minder intensieve sporten doen, voor een iets langere tijd wel zou kunnen. Zolang mijn hartslag maar niet ''through the roof'' gaat zegmaar ;)

Als ik s'ochtends eet schuift het probleem zich helaas door, of ik ben de rest van de dag maar eetbuien aan het houden en aan het compenseren (meestal dat... )

Ik vind havermout wel heel lekker, maar dat is weer moeilijk om mezelf toe te staan op de een of andere manier, ik kan het altijd proberen. smooties vind ik ook erg lekker!

Hoi! Ik ben zelf ook in het herstel van een eetstoornis (atypische anorexia). Voor goede eetschema's kan je ook op proud2bme kijken, daar hebben ze goede voorbeelden! :)
En ik zou een schema maken en daar vooral niet van afwijken (niet voor altijd natuurlijk maar voorlopig). Dat zorgt dan voor veel minder spanning en gerommel.
En zoals hier boven wordt genoemd, zorg dat het eten lekker is, en ook niet te uitdagend. Dan is de drempel niet zo groot.
En havermout in de ochtend vind ik zelf ook erg lekker, maar het vult wel flink, wat het mss moeilijk maakt om het ochtendtussendoortje te eten. Heel veel succes! X

Hoi! Ik ben zelf ook in het herstel van een eetstoornis (atypische anorexia). Voor goede eetschema's kan je ook op proud2bme kijken, daar hebben ze goede voorbeelden! :)
En ik zou een schema maken en daar vooral niet van afwijken (niet voor altijd natuurlijk maar voorlopig). Dat zorgt dan voor veel minder spanning en gerommel.
En zoals hier boven wordt genoemd, zorg dat het eten lekker is, en ook niet te uitdagend. Dan is de drempel niet zo groot.
En havermout in de ochtend vind ik zelf ook erg lekker, maar het vult wel flink, wat het mss moeilijk maakt om het ochtendtussendoortje te eten. Heel veel succes! X
ahw superbedankt! Proud ken ik idd allang haha :D maar ik ga er zeker eten in verwerken wat ik echt lekker vind, anders zul je zien dat ik enorme hunkeringen krijg naar bepaald eten en dan gaat het weer fout.
Ik ben opeens zo gemotiveerd nu, ik word er gewoon helemaal blij van!

Je kan hier zeker uitkomen meid. Ik heb ook heel wat jaren gekampt met eetbuien, strikt clean eten en veel sporten(lees: cardio). Kwam na een weekend makkelijk 3 kg bij en ging dan maandag fanatiek weer aan het joggen om dat gewicht er weer tegen het volgende weekend af te krijgen.

Ik ben hiervoor ook ondermeer bij een psycholoog geweest om het mentale stuk hierachter op te lossen. Maar daar sprak je al over.

Ik zou zeggen, kies voor voeding die je graag eet. Ik ben gek op havermoutpap gemaakt met raw cacaopoeder, chiazaad en eiwit erdoor en plan dat dan ook 2 keer per dag in. Zowel 's morgens als als tussendoortje in de namiddag. Zorg dat je uitkijkt naar je maaltijden omdat je ze lekker vind. Anders hou je het niet vol.

Succes! ;)
Dankjewel! Ik herken het heel erg, de gewichtschommelingen. Vreselijk! Ik ga er zeker maaltijden in verwerken die ik echt lekker vind. wat op crackers met kipfilet leven is niks voor mij (misschien wel voor anderen, maar ik zou dan echt breken). Ik weet nog dat ik eerst, tijdens mijn eerste herstelpoging, echt verliefd was op havermout met banaan en pindakaas, dus misschien moet ik dat weer opnemen!

Zou een voedingsschema niet juist averechts werken? Dan ben je weer en nog steeds bezig met je eten, wat je eet, je calorieën en dientengevolge stoppen eten cq. eetbuien. Waarschijnlijk ga je je gedragspatroon dan in stand houden?? Geen idee hoor maar ik heb gewoon die neiging daar ik zelf in mn jongere jaren heb gekampt met dezelfde problemen. Inmiddels ben ik mentaal sterk genoeg en zo gegroeid dat ik die controle dwang kwijt ben, doch eten en je voeding zal de rest van mijn leven een belangrijke rol blijven spelen. Denk dat ieder dat zo zal houden, ook jij maar dat geeft niet! Zolang het maar niet meer ziekelijk is..

Zou een voedingsschema niet juist averechts werken? Dan ben je weer en nog steeds bezig met je eten, wat je eet, je calorieën en dientengevolge stoppen eten cq. eetbuien. Waarschijnlijk ga je je gedragspatroon dan in stand houden?? Geen idee hoor maar ik heb gewoon die neiging daar ik zelf in mn jongere jaren heb gekampt met dezelfde problemen. Inmiddels ben ik mentaal sterk genoeg en zo gegroeid dat ik die controle dwang kwijt ben, doch eten en je voeding zal de rest van mijn leven een belangrijke rol blijven spelen. Denk dat ieder dat zo zal houden, ook jij maar dat geeft niet! Zolang het maar niet meer ziekelijk is..
Ik moet als ik in behandeling ga voor mijn eetstoornis sowieso een voedingsschema volgen.. dus dat is iets wat sowieso gaat gebeuren vrees ik. Als ik geen schema heb eet ik ook gewoon niet, en heb ik geen richtlijnen.. Daar ben ik bang voor, dan ga ik gewoon door op deze manier en dat is alles behalve goed voor mijn lichaam. Ik ga in ieder geval echt proberen te stoppen met de eetbuien

Ik moet als ik in behandeling ga voor mijn eetstoornis sowieso een voedingsschema volgen.. dus dat is iets wat sowieso gaat gebeuren vrees ik. Als ik geen schema heb eet ik ook gewoon niet, en heb ik geen richtlijnen.. Daar ben ik bang voor, dan ga ik gewoon door op deze manier en dat is alles behalve goed voor mijn lichaam. Ik ga in ieder geval echt proberen te stoppen met de eetbuien

Okee, jijzelf weet en voelt dit als beste aan! Das al de eerste stap, het geloof in jezelf en dat jij het kan :) Wat bij mij goed werkt is fatsecret, online bij houden wat ik eet op een dag aan calorien en macro's. Zo zijn oa mijn eetbuien van 3x week naar hooguit 2x maand gegaan. Zit niet alleen mentaal, een lijf schreeuwt naar tekorten. Ik zat veels te laag in mn vetten! Sinds ik keto dieet volg functioneer ik fysiek eindelijk eens fijntjes maar vooral ook mentaal. Bye bye eetstoornis ;)

Okee, jijzelf weet en voelt dit als beste aan! Das al de eerste stap, het geloof in jezelf en dat jij het kan :) Wat bij mij goed werkt is fatsecret, online bij houden wat ik eet op een dag aan calorien en macro's. Zo zijn oa mijn eetbuien van 3x week naar hooguit 2x maand gegaan. Zit niet alleen mentaal, een lijf schreeuwt naar tekorten. Ik zat veels te laag in mn vetten! Sinds ik keto dieet volg functioneer ik fysiek eindelijk eens fijntjes maar vooral ook mentaal. Bye bye eetstoornis ;)
Jaa dat heb ik ook eens geprobeerd, alleen dat ging niet echt goed. Zou je me daar misschien iets meer informatie over kunnen geven'? In een privebericht ofzo? Ik denk dat de oorzaak bij mij ook echt bij de suikers (die ik dus vooral uit fruit moet gaan halen) en de vetten liggen. Alleen met keto is dat dan weer moeilijk denk ik.. Ik weet in ieder geval wel dat als ik geen fruit of iets wat vet bevat eet ik me heel erg flauw en duizelig voel en dan opeens begin te snaaien wat uitloopt tot een eetbui, en dat zijn dan ook altijd dingen zoals koeken en vet beleg etc. Dus misschien is keto toch een goede oplossing.. Bedankt voor je reactie! Het helpt me heel erg :) Ik hou alles al heel lang bij via lifesum (eerst via myfitnesspal) en heb ook een tijdje HCLF gedaan maar dat werkte niet voor mij

Check! U heeft PB ;)

Ook dat is persoonlijk natuurlijk, ik moet bijvoorbeeld echt niet laag in koolhydraten gaan ;)

Terug
Naar boven