Fitness Seller

Goed schema voor tengere vrouw (beginner), jullie advies nodig

A30

Novice
Waardering
2
Lengte
1m68
Massa
52kg
Hallo iedereen,

Ben een maandje bezig met krachttraining voornamelijk met losse gewichten, tot nu toe heb ik me niet serieus aan een schema gehouden.. ik heb eerder gewoon een paar oefeningen uitgeprobeerd om te zien hoe het zou gaan. Nu wilde ik echter een goed schema om vooruitgang mee te boeken.

Ik wil graag trainen voor massa (of nou ja.. vorm). Mijn prioriteiten.. tsja alles kan verbeterd worden, dus veel maakt dit voor mij niet uit. Ik zou wel erg graag willen dat mijn bovenlichaam (borst, armen, schouders vooral) er minder tenger uit zou zien.

Mijn sportschool heeft (voor zover ik weet) haast alle soorten gewichten en apparatuur, alleen kettlebells zijn er niet aanwezig.

Drie keer per week trainen zou voor mij ideaal zijn.

Van de sportschool uit heb ik een split schema gekregen dat in het bijzonder gericht is op het vormen van mijn benen en billen, misschien kan een verbeterde of uitgebreidere schema hierop voortborduren:

DAG 1
- dumbell squat
- Leg extention
- Leg curl
- Standing gluteus
- Leg press
- Achterwaartse lunges

DAG 2
- Leg press
- Abductor (staand)
- Single leg deadlift
- Hip thrust
- Knee lift

Algemene info:

- 48 kilo, 1.68 m
- eetschema: IIFYM, 2020 ckal per dag (net aan begonnen, moet dus nog in gewicht aankomen)

Foto's van hoe ik er nu uit zie (zodat jullie op basis hiervan me misschien verder advies kunnen geven).. hierdoor misschien NSFW:
http://www.flickr.com/gp/78938716@N05/97QrVx/

Laatst bewerkt:
Net zoals bij de mannelijke beginners: stronglifts 5x5

Als je de barbell van 20 kg niet kunt benchpressen dan doe je dumbbell bench press in de plaats tot je 12 kg in elke hand hebt en dan kun je met de barbell proberen.

Military press net hetzelfde (of een lichtere barbell nemen, als je gym die heeft)

Ik zou beginnen met een full body schema, 2-3x per week. Om direct met 'stronglifts 5x5' te kunnen beginnen heb je o.a. wel deskundige begeleiding nodig, met name voor squat en deadlift, om de techniek goed aan te leren. Ik begrijp niet waarom je bovenstaand schema hebt gekregen, terwijl je doel een minder tenger bovenlichaam is.

Waar is dag 3 trouwens :)

Als je wilt werken aan je tengere gestalte wil je natuurlijk ook aan je bovenlichaam werken.

Mag ik een suggestie doen?

Dag 1: Benen en buik
Legg press
Lunges / achterwaartse lunges
Leg curl (hamstrings)
Standing gluteus
Adductor en abductor
en misschien wat buikspieren erbij pakken

Dag 2: Borst en schouders
Flat bench dumbell press
Incline bench dumbell press
Dips (als ze daar een machine voor hebben) anders decline bench of cable cross over
Overhead press voor schouders
Lateral raise voor schouders

Dag 3: Rug
Lat pull down
Back extension
Single arm row of seated row
reversed fly (kan ook met dumbells als je voorover staat)
Shrugs

Dat lijkt me in het begin, de eerste paar maanden afdoende. Daarna wil je al snel wat uitgebreider denk ik :P sporten werkt verslavend :D

Nadeel van bovenstaand schema is dat elke spiergroep maar 1x p/w wordt geprikkeld. Om progressie is maken is 2x p/w effectiever voor beginners. Vandaar mijn suggestie 2/3x p/w full body te doen.

Lees de startersguide onderaan mn post ff door, de basisprincipes gelden zowel voor mannen als vrouwen

Heel veel adviezen, die elkaar lijken tegen te spreken als je er nog niet zo goed in zit. Maar het meeste komt op hetzelfde neer.

Als beginner zit je in de gelukkige situatie dat je de komende maanden al je spiergroepen twee maal per week kunt trainen, vandaar dat je het advies krijgt voor trainingen die dit doen (lees je gaat twee maal per week in gewicht dat je tilt omhoog... hoe leuk is dat?)

Beginners blijken het snelste te groeien met compound oefeningen (hele lichaam oefeningen), welke je ook weer terug ziet in de stronglift. Daarnaast kun je een nieuw bedacht schema gaan gebruiken of een schema dat zich al bij miljoenen beginners heeft bewezen. Ik zou die laatste doen, zodat je beschikt over de bijbehorende informatie, jezelf kunt vergelijken met miljoenen andere qua progressie en zeker weet dat je een schema hebt dat werkt. Waarom het risico nemen met iets anders?

Dit gezegd hebbende zou mijn advies net als hierboven gaan naar Stronglift 5x5 of "starting strength", beiden zijn even goed mijnsinziens.

Oja, erg verwarrend in dergelijke schema is dat je alle spieren twee maal traint, maar de benen 3 keer per week en deadlift 1 x per week. Dit is omdat het squaten minder belastend is voor je benen (helaas voelt het anders :( ), en omdat de deadlift juist erg zwaar is.

Mijn vriendin heeft stronglift ook gebruikt omdat ze zichzelf tenger vond (tot die tijd vond ze het een stomme sport hahaha). Ze probeerde het een weekje ofzo en na enige overtuiging van mijn kant hield ze een logboekje bij met haar vooruitgang, heel motiverend. Je ziet dat je twee tot drie maal per week sterker wordt. Haar armen en benen waren na drie week al wat dikker (significant dikker duurt helaas iets langer, maar altijd leuk om vooruitgang te zien).

Laatst bewerkt:
Stronglift 5x5 kan natuurlijk ook ja. Misschien inderdaad anders beetje verwarrend. Ziet eruit als een goed basisschema, al lijkt me die 3x per week squat wel een uitdaging :P

Ja, dat is pittig, maar toen ik SL deed waren mijn benen wel op hun best

Terug
Naar boven