MuscleMeat

goeie training schema voor bulk?

bodyup

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
61kg
Vetpercentage
10%
Ik ben hier nieuw op dit forum, ik heb net een trainingsschema gemaakt en vraag me af of dit goed is. Ik heb al eerder aan krachttraining gedaan alleen niet met serieuze schema's. Mijn doel is om meer massa te ontwikkelen vooral bredere armen schouders rug en borst

Hier mijn schema:

Maandag
Benen schouders borst

Woensdag
biceps rug

Donderdag/Vrijdag
Borst triceps schouders

Zondag
Biceps triceps rug

Schouder oefeningen:
Dumbbell Shoulder Press
Dumbbell Side Raise

Been oefeningen:
Leg Extension
Squats
Leg press

Borst oefeningen:
Dumbell fly
Cable Crossover
(Incline?) Dumbbell Press

Triceps oefening:
Dips
Reverse Grip Triceps Pushdown
Kickbacks
Lying Dumbbell Triceps Extension

Biceps oefening:
Dumbell curl

Rug oefening:
Pull up
Chin up

ik zal benen op een aparte dag doen.
Train je thuis of kan je naar de sportschool?

• Topic Starter Topic Starter
Ik train in de sportschool, en waarom benen op een aparte dag dan?

Geen bankdrukken, geen deadlifts, is daar een rede voor?
En een reden waarom zo'n split en niet bijv 3x. pw full body?
Waarom niet een bestaand schema?
Waarom geen OHP of bent over row?
Ik zeg niet dat dat allemaal moet, maar ik vraag me af welke 'rechtvaardiging' erachter zit.

Geen bankdrukken, geen deadlifts, is daar een rede voor?
En een reden waarom zo'n split en niet bijv 3x. pw full body?
Waarom niet een bestaand schema?
Waarom geen OHP of bent over row?
Ik zeg niet dat dat allemaal moet, maar ik vraag me af welke 'rechtvaardiging' erachter zit.

Bankdrukken niet omdat ik alleen train en niet met iemand die me ondersteunt bij de laatste reps, deadlifts zal ik idd toevoegen.
Ohp en bent over row zou ik eventueel ook kunnen verwisselen

Ik heb voor een split schema gekozen omdat het me verstandiger leek omdat ik me dan meer kan focussen op bepaalde spiergroepen en die ook zwaarder kan trainen. Ik weet niet met welke je het meeste massa aanmaakt maar een split schema leek me beter

Je kan prima veilig bankdrukken zonder een vast trainingsmaatje. Sowieso, je kan de roll of shame doen, zeker bij laag gewicht (hoewel er dan meetal iemand uit het niets inspringt om je te helpen). Je kan iemand vragen of ie effe wil spotten (gewoon rondkijken en iemand die net klaar is met een set effe vragen, of ervoor of ie erna wil zegmaar). Niet tot failure trainen. Je kan spot bars van een squat rack gebruiken eventueel. En altijd je elebogen locken als je de bar 'rackt' na de laatste rep. Ik vind het geen reden om niet te bankdrukken.

Met full body train je al je spiergroepen 3x per week in tegenstelling tot 1x (Hoewel, met de meeste oefeningen die je doet train je ook andere groepen mee.), dus daar maak je meestal ook wat sneller vooruitgang mee.

---------- Toegevoegd om 00:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:06 ----------

Je kan prima veilig bankdrukken zonder een vast trainingsmaatje. Sowieso, je kan de roll of shame doen, zeker bij laag gewicht (hoewel er dan meetal iemand uit het niets inspringt om je te helpen). Je kan iemand vragen of ie effe wil spotten (gewoon rondkijken en iemand die net klaar is met een set effe vragen, of ervoor of ie erna wil zegmaar). Niet tot failure trainen. Je kan spot bars van een squat rack gebruiken eventueel. En altijd je elebogen locken als je de bar 'rackt' na de laatste rep. Ik vind het geen reden om niet te bankdrukken.

Met full body train je al je spiergroepen 3x per week in tegenstelling tot 1x (Hoewel, met de meeste oefeningen die je doet train je ook andere groepen mee.), dus daar maak je meestal ook wat sneller vooruitgang mee.

Hmm wat is dan beter split of full? Want ik was van plan me meer op me bovenlichaam te richten omdat me benen al groot genoeg zijn en ik wil graag zoveel mogelijk massa in me bovenlichaam winnen. Als dit met full body beter is dan zou ik dat ook kunnen doen

Met me split schema train ik trouwens de meeste spiergroepen 2x per week

In een bulkschema moet je vooral niet teveel oefening doen en knallen op de oefeningen die je wel doet. Zolang je geen 150kg drukt hoef je echt geen extra setjes triceps te doen in de vorm van isolatie, dan zou me concentreren op de zware compounds. Kijk eens bij 'russian bear' training. Paar oefeningen, 1 setje zwaar, hierna veel setjes om te groeien. Het schema zelf krijg je al honger van. Als je alles op gaat splitsen met frankenstein isolatieoefeningen (met al die aparte bulten overal) ga je geen algehele groei stimuleren.

En vooral niet doen wat de rest van de sportschool doet. Kijk goed om je heen en ervaar dat niemand groeit omdat ze vooral kinderoefeningen doen (veel apparaten, veel isolatie, veel herhalingen zonder hoge gewichten).

In een bulkschema moet je vooral niet teveel oefening doen en knallen op de oefeningen die je wel doet. Zolang je geen 150kg drukt hoef je echt geen extra setjes triceps te doen in de vorm van isolatie, dan zou me concentreren op de zware compounds. Kijk eens bij 'russian bear' training. Paar oefeningen, 1 setje zwaar, hierna veel setjes om te groeien. Het schema zelf krijg je al honger van. Als je alles op gaat splitsen met frankenstein isolatieoefeningen (met al die aparte bulten overal) ga je geen algehele groei stimuleren.

En vooral niet doen wat de rest van de sportschool doet. Kijk goed om je heen en ervaar dat niemand groeit omdat ze vooral kinderoefeningen doen (veel apparaten, veel isolatie, veel herhalingen zonder hoge gewichten).
En als je 100 kg drukt setjes van 4 x 10 dan moet je wel extra triceps doen?

Ik ga ook niet alle oefeningen op 1 dag doen maar gewoon afwisselen, maar met de training schema die ik nu heb en goeie voedingschema zal ik dus niet zoveel groeien?

Simpel is het moeilijkst. Volgens mij kan je beter een schema als hieronder gebruiken dan wat je nu doet:
Oefeningen: Bench, squat, chinup. Rust tussen setjes = 1,5-2min. Aan het eind van elke training nog 2 setjes L-sit op tijd.

Alle oefeningen doe je op 1 dag en bijv 4 dagen in de week. Je begint met 3x3 herhalingen met een gewicht wat je 8x kan (makkie dus). Volgende dag doe je 6x3hh, dag daarna weer 9x3hh, dag daarna 12x3hh (12x3hh is dus ook je langste training). Dit alles met een gewicht wat je 8x aankan.
Week erop verhoog je 2,5kg op bankdrukken en chinup en 5kg op squat. Weer beginnen met 3x3hh, training daarna 6x3, training daarna 9x3, dan 12x3. Week hierna weer 2,6kg op bank en chinup erbij en 5kg op squat en weer beginnen met 3x3.

Als je geen kg's meer bij kan voegen doe je een week lang 4x3 met een gewicht wat 5-10kg minder is dan je voorheen gebruikte.

Vooruitgang gegarandeerd. Durf best te zeggen dat als je dit goed volgt dat je de maand erop 5-10kg zwaarder kan bankdrukken.

En hoe zit het dan met mijn schema? Wilt dat werken voor massa opbouw vooral in het bovenlichaam of niet?

En hoe zit het dan met mijn schema? Wilt dat werken voor massa opbouw vooral in het bovenlichaam of niet?

Ga je tijd nou niet lopen verdoen met een split schema, fullbody 3x pw is voor jou het beste ...
Bij een full body schema worden alle spiergroepen tijdens één training aangesproken.

Door vaker dezelfde spiergroep te trainen gaat het totaal volume ook meteen omhoog (de belangrijkste factor voor spiergroei).
De meeste spiergroepen worden met één oefening belast, is het volume per spiergroep/oefening relatief laag en is de frequentie van de trainingen relatief hoog.

Splitschemas komen voort uit het tijdperk van Arnold, daarom is iedereen ook maar split schemas gaan volgen.

Waarom ga je het schema zelf bedenken als je er eigenlijk nog niets van weet? Dat is meer de vraag die je jezelf moet stellen. Probeer zoveel mogelijk uit zou ik zeggen, maar pin je beslist niet vast op een split schema.

Om antwoord te geven op je vraag denk ik niet dat je hier veel mee op zal bouwen, simpel is in dit geval beter.

Zouden jullie dan niet voorbeelden kunnen geven wat ik beter kan doen of wat ik anders kan doen want zo heb ik er ook niet heel veel aan

Starting Strength

Wel met chin-ups en dips.

Zouden jullie dan niet voorbeelden kunnen geven wat ik beter kan doen of wat ik anders kan doen want zo heb ik er ook niet heel veel aan

Dan moet je nog maar eens goed terug lezen. Ik zet hier net een heel schema neer. Succes. Heb niet het idee dat je het snapt.

Terug
Naar boven