Fitness Seller

Got periodisatie?

klempic

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Ben weer 101% keihard aan het trainen. Meisje zie ik minder (als afgesproken ;) en ik eet ook weer goed en regelmatig.Ben nu al 1,5 week weer echt goed bezig. Nou surf ik veel rond op het internet op zoek naar nieuwe theorieeen en info. En kwam periodisatie tegen. Een principe dat door de Sovjet-Unie vroeger werd gebruikt. En wat hun veel succes op leverde. Ze wonnen bijna altijd op de Olympische Spelen in bepaalde sporten. Ook het HST en DFHT gaat van dit principe uit.

Nou zou ik graag hier een grote discussie willen hebben over da periodisatie fenomeen. My4daY mag aftrappen :D . Ervaringen, info, klachten etc....

Hier nog wat info om in te lezen:
[Link niet meer beschikbaar]

Tja wel, periodisatie is de key :D

Het is bewezen dat er een grotere slow-twitch naar fast-twitch overgang is na een periode van deloading (ga een maand niet trainen en begin weer te trainen, je komt na een paar weken sterker terug)

Volgens periodisatie schema is meer hypertrophie gericht:

Ik ben van mening dat het ook veel beter is.
Moet wel zeggen dat ik het nog moet testen in de praktijk en daar begin ik morgen mee.

maar dit heeft alleen nut als je 4 keer per week, of meer traint lijkt me.
of zou het ook gelden voor de mensen die maar 3 maal per week trainen?

liquid_ice zei:
maar dit heeft alleen nut als je 4 keer per week, of meer traint lijkt me.
of zou het ook gelden voor de mensen die maar 3 maal per week trainen?

ja. 3keer per week een full body schema.

• Topic Starter Topic Starter
M4yD4y zei:
ja. 3keer per week een full body schema.

daar ben ik dus tegen, tegen die full body dingen. gewoon alle spiergroepen in één keer trainen. Dat kun je nooit goed en intensief doen. Of voor ieder spiergroep een hardcore setje. maar de stress en overload zal dan niet genoeg zijn om van te groeien. denk ik dan.

je kunt beter gewoon de oldskool way aanhouden maar dan iets van het periodisatie principe erin verwerken. Bijv. :
1e week: 4-6 reps trainen, snelen explosief
2e week: 8-10 reps, gecontroleerd, redelijk snel met accent op uitvoering.
3e week: langzaam, rond de 8 reps,
4e week: licht trainen, rond de 12 reps en niet to failure gaan
nog een cycle en dan bij de 9e week een rustweek nemen (deloading).

What do you guys think?

klempic zei:
daar ben ik dus tegen, tegen die full body dingen. gewoon alle spiergroepen in één keer trainen. Dat kun je nooit goed en intensief doen. Of voor ieder spiergroep een hardcore setje. maar de stress en overload zal dan niet genoeg zijn om van te groeien. denk ik dan.

je kunt beter gewoon de oldskool way aanhouden maar dan iets van het periodisatie principe erin verwerken. Bijv. :

What do you guys think?

full body dingen ben ik ook op tegen. en wat de periodisatie betreft zal ik dan eerder zoiets doen:
4 weken: 4-6 reps trainen, snelen explosief
4 weken: 8-10 reps, gecontroleerd, redelijk snel met accent op uitvoering.
4 weken: langzaam, rond de 8 reps,
4 weken: licht trainen, rond de 12 reps en niet to failure gaan

En dan komen er uiteraard nog weken van opbouwen, onderhoud, rust etc. bij.

klempic zei:
ben er ook niet voor, maar liquid_ice kan maar 3x per week trainen, dus dan gaat het moeilijk...

Wauw wat een info allemaal weer heerlijk.

Deejay_Spike zei:

zoo hey, vet interessant. maar als je bijv. met een laag volume bezig bent, dan kijk je dus naar het totaal aantal sets ipv het aantal reps bijv. 4- 6 reps?
nou zie ik het volgende staan:

'Neem nu een 12 weken schema dat je in 4 delen van 3 weken onderverdeelt.

• fase 1 werk je ongeveer een 3 reps weg van failure en met een redelijk hoog volume;
• fase 2 train je 2 reps weg van failure, met een iets lager volume;
• fase 3 train je met 1 rep voor failure en een lager volume;
• fase 4 ga je berserk maar met een heel laag volume.'

de vragen mbt het bovenstaande zijn:
1. bij fase 1, in welke reprange zit je dan? neem aan minimaal 8 ofsow.
en hoe weet je ongeveer wanneer je bijna 2 of 3 reps verwijderd bent van die 'echte' failure? in praktijk is het toch anders en spelen er zoveel factoren mee.
2. bij fase 3, ga je dus elke workset tot 1 rep failure? positieve of negatieve failure?
3. bij fase 4, wat is berserk?
4. en welke snelheid moet je ongeveer aanhouden bij elke fase? en hoe zit het met rust? bij zware gewichten en laag volume zal de rust hoger zijn tussen de sets of nie? hoeveel rust zou dan voldoende zijn? 1,5 minuut of 3 minuten? 2 tot 3 minuten zoals bij Max-OT?

1. hangt ervan af wat je doelen zijn. en je voelt het wel ongeveer wanneer je 2 of 3 reps nog kan doen. er spelen veel factoren mee idd, daarom dat je goed moet opletten wat je doet. stel je doet meestal 10-11 reps met een gewicht, en je begint daarmee en je traint niet tot failure, dan kan dat uitkomen op een 8 reps ongeveer, maar dat voel je meestal wel.

2. ja. positieve

3. gewoon alles geven, balls to the walls

4. rust is altijd tot je opnieuw kan. dus ongeveer 2 à 3 minuten. snelheid, daar stond ook iets van in het artikel dacht ik. probeer altijd explosief te trainen, maar naarmate het gewicht zwaarder wordt ga je trager zijn. maar met een lichter gewicht moet je echt wel zien dat je explosief traint

oke I get it. maar snap alleen da schema op die page niet? is heel muf gemaakt da schema? kan er echt geen wijs uit trekken. zou je me ff da schemaatje willen uitleggen in normaal nederlands en met voor mij bekende (lees)- tekens? :)
dus dit schema bedoel ik:

Als je dit allemaal samen brengt kan ons 12 weken schema er als volgt uit zien :

Wk 1 \ \ \
wk 2 |3rF |X |HV
wk 3 / / |
wk 4 \ \ /
wk 5 |2rF |H \
wk 6 / / |MV
wk 7 \ \ |
wk 8 |1rF |N /
wk 9 / / \
wk 10 \ \ |LV
wk 11 |F |HX |
wk 12 / / /

klempic zei:

What do you guys think?

Het gaat hem niet enkel over reps varieren en snelheid van uitvoering (die btw altijd explosief zou moeten zijn) als je hebt over periodisatie.

klempic zei:
oke I get it. maar snap alleen da schema op die page niet? is heel muf gemaakt da schema? kan er echt geen wijs uit trekken. zou je me ff da schemaatje willen uitleggen in normaal nederlands en met voor mij bekende (lees)- tekens? :)
dus dit schema bedoel ik:

Als je dit allemaal samen brengt kan ons 12 weken schema er als volgt uit zien :

Wk 1 \ \ \
wk 2 |3rF |X |HV
wk 3 / / |
wk 4 \ \ /
wk 5 |2rF |H \
wk 6 / / |MV
wk 7 \ \ |
wk 8 |1rF |N /
wk 9 / / \
wk 10 \ \ |LV
wk 11 |F |HX |
wk 12 / / /

ja weet ik, via html kwam dat niet goed uit... heb't nu anders gedaan, ik hoop dat het nu duidelijker is

traininganders.gif

stel ik train 1 of 2 weken voordat ik een maand op vakantie ga, waar ik goed kan uitrusten, in die 1-2 weken elke dag full body, kom ik dan sterker terug van vakantie?

CQ_Demolisher zei:
stel ik train 1 of 2 weken voordat ik een maand op vakantie ga, waar ik goed kan uitrusten, in die 1-2 weken elke dag full body, kom ik dan sterker terug van vakantie?

los van die training vooraf kom je sterker terug (slow twitch -> fast twitch overgang na deloading)

Terug
Naar boven