XXL Nutrition

Groenten en fruit in relatie tot kanker

Motivatie: Om wat meer duidelijkheid te scheppen in de relatie tussen voeding en kanker ben ik begonnen met het verzamelen van alle beschikbare wetenschappelijke studies hierover. Dit doe ik omdat de meeste internetsites willekeurige informatie geven over alleen die studies die ze interessant vinden. Voor een correct beeld is het nodig om alle beschikbare informatie systematisch te verzamelen en presenteren (= systematic review). Dat doe ik dus met mijn site: Cancer and diet. A systematic review of prospective studies.
Verder was er tot nu toe geen internetsite die informatie gaf over alle beschikbare informatie van specifieke groente- of fruitsoorten in relatie tot kanker.

In dit draadje zal ik de zgn. "systematic reviews" die ik heb geschreven in het kort beschrijven in het Nederlands. En omdat verschillende internetsites een vertekend beeld geven van de beschikbare informatie, zal ik tevens een poging doen om misverstanden die ik ben tegengekomen te verduidelijken.

Doel: Het maken van een internetsite waar zowel wetenschappers als "normale" mensen toegang hebben tot alle beschikbare clinisch-relevante informatie (1) over de relatie tussen voeding en kanker.
Definitie hiervan: Het schrijven van een systematic review van alle "prospective studies" (Studies waarbij mensen een lijst invullen met hun dieetgewoonten. Vervolgens wordt in de daaropvolgende jaren gekeken welke ziekten zich binnen deze populatie ontwikkelen. Tenslotte wordt gekeken of de dieetgewoonten in relatie staan tot de ziekten). Prospective studies (cohort- en nested case-control studies) (2) zijn de vorm van epidemiologisch onderzoek met de wetenschappelijk meest-betrouwbare opzet (1) aangezien randomized studies zelden/nooit worden uitgevoerd over de relatie dieet/ziekte.
In de toekomst wil ik ook nog alle beschikbare informatie van wetenschappelijk minder-betrouwbare case-control studies (3) toevoegen. Maar aangezien dit enorm veel tijd kost en ik niet altijd de beschikking heb over toegang tot wetenschappelijke databases, kan ik weinig beloven.

Data gebruik: Ik zocht op de "Medline database" (4) naar alle relevante studies gepubliceerd tussen januari 1966 en 4 april 2007. Prospective
studies gepubliceerd in de Engelse taal werden gebruikt. De volgende zoektermen werden gebruikt: Cancer and diet. Search terms.

Ik verklaar dat ik geen belangenverstrengeling heb,

R. Hoenselaar

Referenties:
1. SUNY Downstate EBM Tutorial
2. SUNY Downstate EBM Tutorial
3. SUNY Downstate EBM Tutorial
4. PubMed Home

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Groenten en fruit in relatie tot longkanker.

1) Groenten en fruit in relatie tot longkanker:

Een systematic review van prospective studies naar de relatie tussen groenten of fruit en longkanker. Bron: Lung cancer vs vegetables and fruit. A systematic review of prospective studies.
Ik heb informatie kunnen vinden van 39 studies naar 26 onderzochte cohorts (groepen mensen).

Totale groenten: In 20 cohorts werd de relatie tussen groenten en longkanker bekeken. Niet alle studies maakten een onderscheid in mannen vs vrouwen. Binnen de studies die dit wel deden werd een mogelijke, vaak niet-significante, beschermende werking voor mannen gevonden. Voor vrouwen werd geen beschermende werking van groenten gevonden. De beschermende werking is beperkt tot huidige-rokers, terwijl weinig effect is gevonden op voormalige- of niet-rokers.

Totaal fruit: In 23 cohorts werd de relatie tussen groenten en longkanker bekeken. Niet alle studies maakten een onderscheid in mannen vs vrouwen. Binnen de studies die dit wel deden werd een waarschijnlijke, vaak-significante, beschermende werking voor mannen gevonden. Voor vrouwen werd een mogelijke, zwakkere beschermende werking gevonden. Weer is de beschermende werking beperkt tot huidige-rokers, terwijl weinig effect is gevonden op voormalige- of niet-rokers.

Specifieke groente- en fruitsoorten: De meest consistente beschermende werking werd gevonden van appels (11 van de 12 studies), bloemkool (3), sinaasappel/grapefruitsap (7), sinaasappels/mandarijntjes (7), en (niet-significant) van sla (5).
Verdere interessante vondst is een verhoogd longkanker risico door knoflooksupplementen en paprika's. Dit is echter slechts onderzocht door 1 studie. Verse knoflook had geen effect op longkanker (ook 1 studie).

groenten en fruit in relatie tot prostaatkanker

2) Groenten en fruit in relatie tot prostaatkanker:

Een systematisch overzicht van alle "prospective" studies naar de relatie tussen groenten of fruit en prostaatkanker:
Prostate cancer vs vegetables and fruit. A systematic review of cohort and nested case-control studies.
Ik heb informatie kunnen vinden van 27 studies naar 15 ondezochte cohorts.

Totale groenten: In 10 cohorts werd naar de relatie tussen de inname van totale groenten en prostaatkanker gekeken. 1 studie vond een verminderde kans op overlijden. Een andere studie vond een beschermende effect tegen uitzaaiingen buiten de prostaat. De overige 8 studies vonden geen associatie.

Totaal fruit: In 13 cohorts werd naar de relatie tussen totale fruitinname en prostaatkanker gekeken.
Een kleine studies vonde een beschermende werking. Een andere studie vond verschillende associaties naarmate de groep mensen langer werd gevolgd, waardoor de resultaten moeilijk te interpreteren lijken.

Broccoli: Van broccoli wil men ons altijd doen geloven dat het een speciale beschermende werking tegen kanker zou hebben. 3 prospective studies keken naar de relatie tot prostaatkanker. Binnen alle 3 de studies was het mogelijk beschermende effect van bloemkool sterker dan dat van broccoli.

Tomaten: Je leest vaak dat tomaten toch wel zeker zouden beschermen tegen prostaatkanker. Prospective studies onderbouwen deze theorie niet/nauwelijks. 2 van de 6 studies vonden een preventieve werking tegen prostaatkanker, maar 1 van deze 2 studies vond ook een verhoogde kans op de snelheid waarmee een eenmaal aanwezige prostaatkanker zich ontwikkelt!
Verder is er geen relatie gevonden tot tomatensap (4 studies) en ketchup (1 studie).
Mogelijk is er wel een beschermdende werking van tomatensaus tegen prostaatkanker in een vergevorderd stadium (2 studies). Tabel:
Cancer and diet. A systematic review of prospective studies

WANNEER JE INTERNETSITES INTERPRETEERT, DIEN JE ALTIJD REKENING TE HOUDEN MET DE VOLGENDE RICHTLIJNEN:

Het internet is een enorme bron van informatie. En adviezen die worden gegeven zijn vaak tegenstrijdig, zelfs onder experts. Veel reviews (overzicht van informatie gebaseerd op wetenschappelijke studies) zijn niet systematisch in hun aanpak. Wanneer een van de volgende punten toepasbaar lijkt op de informatie die je leest, zou ik me serieus afvragen of de informatie van de auteur betrouwbaar is

a)Het is niet duidelijk welke wetenschappelijke bronnen de auteur gebruikt.
Een auteur dient de wetenschappelijke database (bijvoorbeeld Medline/Pubmed) + eventuele toegevoegde literatuur definieren die hij gebruikt heeft om aan zijn informatie te komen. Tevens dient hij de zoektermen te benoemen aan de hand waarvan hij gebruik heeft gemaakt om aan zijn informatie te komen.
Beide punten scheppen duidelijkheid over de mogelijke compleetheid van de informatie en laten meteen de beperkingen van de referenties zien.

Denk je dat iemand je een goed advies kan geven wanneer wordt gesuggereerd dat hij zijn advies heeft gebaseerd op slechts een deel van het beschikbare bewijsmateriaal?

b)Een auteur dient een overzicht te geven van alle beschikbare studies.
Aan de hand van vooropgestelde criteria dient de auteur alle beschikbare studies te verzamelen en hier een overzicht van te maken.
Een auteur dient altijd uit te leggen waarom hij beschikbare relevante informatie niet heeft gebruikt. Aangezien het weglaten van studies de resultaten/conclusies op ene willekeurige manier kan beinvloeden.

c)Advies is gebaseerd op zwakke/irrelevante studies.
Wanneer een site suggereert dat het risico op kanker wordt beinvloedt door een bepaalde stof waarbij hij refereert aan in-vitro of dierstudies, dien je altijd te controleren of er geen mensstudies zijn uitgevoerd. Indien dat wel het geval is, zou ik me zeker afvragen waarom de auteur niet melding heeft gemaakt van deze sterkere vorm van bewijslast.

Bijvoorbeeld: bonen zouden het risico op longkanker verlagen volgens in-vitro en dierstudies, terwijld dit effect niet is teruggevonden in mensstudies.
Indien bonen het risico op kanker in mensen zouden verlagen, zou je deze effecten terug moeten kunnen zien in studies waarbij grote groepen mensen - die verschillende hoeveelheden bonen consumeerden - onderling werden vergeleken

Een systematische analyse (systematic review) van mensstudies sluit deze zwakheden uit en is daarom zullen de resultaten en conclusies van de review dezelfde zijn indien deze volgens de criteria hiervan worden herhaalt.

Het probleem met fonteine.com is dus alsvolgt:

Er wordt ogenschijnlijk alleen informatie geplaatst die men zelf interessant vindt.

Wat fonteine aantoonbaar doet:

-Geen of slechte bronvermelding. Bovendien geldt als bronvermelding meestal een internetsite en niet een studie waaruit dient te blijken dat het verhaal wat wordt verteld wetenschappelijk onderbouwd is. Dit blijkt direct uit beide links die je hebt geplaatst.

-Er wordt informatie gegeven gebaseerd op dierstudies of in-vitro (simpel gezegd: reageerbuisstudies). Terwijl mensstudies veel betrouwbaarder - en vaak gewoon beschikbaar - zijn.

-Er wordt niet gecontroleerd of de informatie die ze geven onderbouwd wordt door andere studies! Hierdoor geef je altijd een vertekend beeld van de totaal beschikbare informatie.

Mijn vraag is dan als volgt:
Geloof je dat de informatie die een site geeft betrouwbaar, objectief en compleet is wanneer duidelijk is dat deze site voldoet aan alle 3 bovengenoemde zwakheden?

Netjes :thumbup:

fonteine is een leuke site maar gaat idd niet altijd diep genoeg wat betrefd bronnen.

Ik raad je aan je site iets gebruiksvriendelijker te maken, maar daar werk je wellicht nog aan. Veel succes met je verdere research, dit is heel interessant om te lezen.

Mijn vraag is dan als volgt:
Geloof je dat de informatie die een site geeft betrouwbaar, objectief en compleet is wanneer duidelijk is dat deze site voldoet aan alle 3 bovengenoemde zwakheden?

eh ik ging er vanuit dat het wel betrouwbaar is omdat het een goeie verzorgde en uitgebreide site is (dom ja). maar met die 3 genoemde punten niet meer nee. en zoals je zegt is internet een enorme bron aan info wat bij mij echt tot veel verwarring leidt.

ik waardeer je inzet in dit onderwerp echt:) ik geloof er in dat kanker en vele andere ziektes door natuurlijke producten zoals groente en fruit, (maar ook andere middelen zoals b.v. sommige natuurlijke drugs) te bestrijden zijn en dus functioneren als medicijn. succes met je site!!:thumbup:

Weet iemand hoe het zit met vitamine b17?

Las dat beschavingen die veel b17 in hun dieet hadden nauwelijks kanker kregen. Er was een hele scheikundige onderbouwing, maar aangezien ik dat nooit in mijn pakket heb gehad.....

Het lijkt me wel logisch dat juiste voeding kanker kan voorkomen.

Anyways, voor de geinteresseerden, zit b17 in amandelen, appel/peerzaadjes, lijnzaad, e.d.

Foods Containing Vitamin B17 (Nitrilosides)

Netjes :thumbup:

fonteine is een leuke site maar gaat idd niet altijd diep genoeg wat betrefd bronnen.

Ik raad je aan je site iets gebruiksvriendelijker te maken, maar daar werk je wellicht nog aan. Veel succes met je verdere research, dit is heel interessant om te lezen.

De site moet inderdaad nog wat gebruiksvriendelijker, maar ik weet nog niet precies hoe. Als iemand ideeen heeft.... Graag!

Wat ik wel wil doen is bovenin de mainpage een soort balk maken net als hier bij DBB (waar "GebruikerCP, FAQ, etc staan). Daar moeten de individuele kankersoorten staan waar je op kunt klikken, waarna je kunt kiezen uit het voedingsmiddel waar je geinteresseerd in bent.

Verder wil ik aan de linkerkant van de mainpage een kolom maken met voedingsmiddelen waar je op kunt klikken, waarna je een overzicht krijgt van de informatie van studies die erover gedaan zijn.

Zo kun je dan vanuit het perspectief van kanker kijken (handig voor kankerpatienten) en vanuit het perspectief van voeding (mogelijk en hopelijk ter preventie).

Binnenkort zal ik contact opnemen met de Wageningen Universiteit in de hoop om ook toegang te kunnen krijgen tot de complete oude studies.

Tot nu toe ben ik de enige site die alle beschikbare informatie (van prospective studies) over de relatie tussen specifieke groenten/fruit heeft verzameld en via internet aan het publiek presenteert. Dit wil ik voor alle voedingsmiddelen gaan doen!

eh ik ging er vanuit dat het wel betrouwbaar is omdat het een goeie verzorgde en uitgebreide site is (dom ja). maar met die 3 genoemde punten niet meer nee. en zoals je zegt is internet een enorme bron aan info wat bij mij echt tot veel verwarring leidt.

Dat is helemaal niet dom! Er staat veel informatie op de site en hij is leuk gepresenteerd. Daarom suggereert de site dat hij goed wetenschappelijk onderbouwd is. Ik geloof ook best dat de site goede bedoelingen heeft!

ik waardeer je inzet in dit onderwerp echt:) ik geloof er in dat kanker en vele andere ziektes door natuurlijke producten zoals groente en fruit, (maar ook andere middelen zoals b.v. sommige natuurlijke drugs) te bestrijden zijn en dus functioneren als medicijn. succes met je site!!:thumbup:

Ik ben bang dat de invloed van groenten en fruit op het ontstaan van kanker behoorlijk tegenvalt :( . Wel acht ik het mogelijk (en op basis van wat ik tot nu toe heb gelezen waarschijnlijk) dat een combinatie van voedingsmiddelen, beweging en zonlicht de kans om kanker te overleven kan verhogen.

De site moet inderdaad nog wat gebruiksvriendelijker, maar ik weet nog niet precies hoe. Als iemand ideeen heeft.... Graag!

Wat ik wel wil doen is bovenin de mainpage een soort balk maken net als hier bij DBB (waar "GebruikerCP, FAQ, etc staan). Daar moeten de individuele kankersoorten staan waar je op kunt klikken, waarna je kunt kiezen uit het voedingsmiddel waar je geinteresseerd in bent.

Verder wil ik aan de linkerkant van de mainpage een kolom maken met voedingsmiddelen waar je op kunt klikken, waarna je een overzicht krijgt van de informatie van studies die erover gedaan zijn.

Zo kun je dan vanuit het perspectief van kanker kijken (handig voor kankerpatienten) en vanuit het perspectief van voeding (mogelijk en hopelijk ter preventie).

Binnenkort zal ik contact opnemen met de Wageningen Universiteit in de hoop om ook toegang te kunnen krijgen tot de complete oude studies.

Tot nu toe ben ik de enige site die alle beschikbare informatie (van prospective studies) over de relatie tussen specifieke groenten/fruit heeft verzameld en via internet aan het publiek presenteert. Dit wil ik voor alle voedingsmiddelen gaan doen!
Klinkt goed, zo'n site heeft een groot potentieel. Eventueel wil ik wel helpen bij één en ander (horizontaal/linker menu maken is geen probleem), heb dan alleen de link titels en urls nodig. In ruil vraag ik dan enkel een linkje naar ons op je homepage (ik plaats er hier dan ook gerust een terug) :)

Klinkt goed, zo'n site heeft een groot potentieel. Eventueel wil ik wel helpen bij één en ander (horizontaal/linker menu maken is geen probleem), heb dan alleen de link titels en urls nodig. In ruil vraag ik dan enkel een linkje naar ons op je homepage (ik plaats er hier dan ook gerust een terug) :)

Dank je wel voor het aanbod!!!
Ik ben nog een beetje aan het experimenteren om het zelf voor elkaar te krijgen. Lukt het me niet dan stuur ik wel een pm. :)

Groenten en fruit in relatie tot borstkanker

3) Groenten en fruit in relatie tot borstkanker:

Een systematisch overzicht van alle "prospective" studies naar de relatie tussen groenten of fruit en borstkanker. Bron:
Breast cancer vs vegetables and fruit. A systematic review of cohort and nested case-control studies.
Ik heb informatie kunnen vinden van 27 studies naar 22 onderzochte cohorts.

Totale groenten: In 13 cohorts werd naar de relatie tussen de inname van totale groenten en borstkanker gekeken. Niet 1 studie vond een verhoogd of verlaagd risico.

Totaal fruit: In 15 cohorts werd naar de relatie tussen totale fruitinname en borstkanker gekeken. Ook hier weer vond niet 1 studie een verhoogd of verlaagd risico. Maar een zeer zwak beschermend effect (3-5% per toegevoegde inname van 100 g/dag) is mogelijk voor vrouwen die nooit orale voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt en voor premenopausale vrouwen.

Specifieke groente- en fruitsoorten: Ik vond informatie over 34 groente- en fruitsoorten. De enige associaties die ik vond komen van grapefruits (verhoogd risico) en linzen (verlaagd risico). In beide gevallen is dit gebaseerd op slechts 1 studie! Verder kwam er een beschermend effect van miso soep (sojaprodukt), maar niet van tofu naar voren in 2 studies.

props voor je werk, maar helaas (of ook niet) zijn er veel meer stoffen die allerlei soorten kanker kunnen tegen gaan en daarmee zou je onderzoek heel wat uitgebreider worden. Als mij zoiets als deze erge ziekte zou overkomen, dan is dat de keuze van de goden.

Groenten en fruit in relatie tot darmkanker

4) Groenten en fruit in relatie tot darmkanker:

Een systematisch overzicht van alle "prospective" studies naar de relatie tussen groenten of fruit en dikke darm- en endeldarmkanker. Bron:
Colorectal cancer vs vegetables and fruit. A systematic review of cohort and nested case-control studies
Ik heb informatie kunnen vinden over 29 verschillende cohorts (groepen mensen die over meerdere jaren gevolgd zijn).

Definities van termen die ik gebruik:
-colorectal = colorectaal (dikke darm + endeldarm).
-colon = dikke darm.
-rectal = endeldarm.
-proximal colon = het opstijgende en dwarslopende deel v.d. dikke darm.
-distal colon = het dalende deel, het einde van de dikke darm en endeldarm.
Bron definities:

Totale groenten: Een analyse van 14 cohorts + 11 extra cohorts keken naar de relatie tussen totale groenten en colorectal kanker. De meeste studies vonden geen associatie met totale colorectal (7 v.d. 9), colon (17 v.d. 19) en rectal kanker (5 v.d. 7). 4 studies vonden een beschermend effect, en 5 een verhoogd risico wat vaak niet-significant was en beperkt tot subgroepen van de populatie. De analyse van 14 cohorts vond wel een niet-significant beschermend effect tegen distal colon kanker voor mannen en vrouwen.

Totaal fruit: Een analyse van 14 cohorts + 11 extra cohorts keken naar de relatie tussen totaal fruit en colorectal kanker. De meeste studies vonden geen associatie met totale colorectal (7 v.d. 9), colon (17 v.d. 20) en rectal kanker (4 v.d. 7). 3 studies vonden een beschermend effect, en 5 een verhoogd risico wat vaak niet-significant was en beperkt tot subgroepen van de populatie. De analyse van 14 cohorts vond wel een significant beschermend effect tegen distal colon kanker voor vrouwen (maar niet voor mannen).

Specifieke soorten groenten en fruit:
Ik heb data kunnen vinden over 59 specifieke groenten- en fruitsoorten.
Hier volgen de resultaten van alle soorten waarover 2 of meer studies gegevens publiceerden:
Geen associatie werd gevonden met de meeste groenten- en fruitsoorten. Inconsistente associaties werden gevonden met bloemkool voor vrouwen (2 studies), knoflook (3), druiven voor vrouwen (2), boerenkool (3), peulvruchten (8), champignons voor vrouwen (2), pepers/paprika's (4), zuurkool (3), soja (4), en aardbeien (3).
Een significant beschermende werking tegen dikke darmkanker werd gevonden van spinazie (12 studies), en een niet-significant beschermend effect van bananen (10), wortelen (11), en broodwortel/zoete aardappelen (7).
Een verhoogd risico werd gevonden van pruimen (2 studies), maar niet van rozijnen.

Conclusie: Weinig studies vonden een associatie tussen totale groenten of fruit en colorectaal-, dikke darm- of endeldarmkanker. Voor vrouwen is een beschermend effect tegen "distal colon" kanker mogelijk van totale groenten en meer waarschijnlijk van totaal fruit. Voor mannen lijkt alleen een beschermend effect van totale groenten tegen "distal colon" kanker mogelijk. Er werden weinig consistente associaties met specifieke groenten- en fruitsoorten gevonden, en deze waren allemaal beperkt tot het risico op dikke darmkanker. Een beschermend effect is mogelijk van bananen, wortelen, en broodwortel/zoete aardappelen, en - nog waarschijnlijker - van spinazie. Een verhoogd risico werd alleen van pruimen gevonden.

Ik heb het nog al eens gehoord.

Het kan wel volgens mij

Terug
Naar boven