De trainingsmythes in dit stuk geloofde ik al tijdje niet meer in. In enkele voedingsmythes echter wel. In de relatief korte tijd dat ik serieus train en nauwkeurig op mijn voeding let, heb ik eigenlijk altijd Tom Venuto's boek "Burn the fat, feed the muscle" als bijbel gebruikt. Nu kom ik erachter dat daar tal van onwaarheden in staan welke ik tot nu als leidraad heb genomen. Wellicht wat te naïef. Desalniettemin progressie geboekt maar dat terzijde.
Enkele vragen die bij mij opkwamen bij enkele mythes:
Maaltijdfrequentië: oké, geen invloed op metabolisme. Maar er zijn wel voordelen van hogere frequentie voor spieropbouw?
Eiwitgrens: tuurlijk is er niet echt een grens, maar het is neem ik aan niet zo extreem als hier wordt beweerd (1 keer X gr eiwitten of X gr verdeeld over de dag), toch? Dat wordt voor mij niet helemaal duidelijk in dit stuk. Want schrijver geeft ook aan dat eiwitten na een training wel verstandig is. Voorbeeld: 14.00u eet ik aan 100gr aan eiwitten, duurt laten we zeggen tien uur om te verteren. Heb ik dan na mijn training om 19.00u aanvulling nodig?
Clean eten: ik geloofde ook in verschil in koolhydraten (grote/kleine moleculen). Maar is het echt zo dat als ik een maaltijd kip en rijst oversla en de hoeveelheid overgeslagen kcal vervang voor bijv. drop (met iets van 60gr suikers (per 100gr), en geen vet), en ik de gemiste vitamines en mineralen (die in de rijst zaten) uit pillen haal, ik geen verschil merk?