Fitness Seller

(hardcore) sportschool oprichten. Tips??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Super Ted

Novice
Waardering
0
Na 11 jaar fanatiek getraind te hebben op een paar verschillende sportscholen heb ik het wel gezien. Ik wil zelf een sportschool oprichten.
Geen gedonder met groepslessen ofzo, gewoon een bedrijfshal tot de nok toe vullen met fitnessapparatuur en dan vooral veel powerracks, losse banken, dumbbells en smithmachines. Natuurlijk een paar cardio-apparaten voor het opwarmen en de 'cutters'. (mijn idee is hier wel heel simpel uitgewerkt, maar je snapt waar ik naar toe wil)

Maar wat heb je nog meer nodig voor een sportschool dan alleen een bak met geld om alles te financieren??

-zijn er bijvoorbeeld nog verplichte diploma's?
-moet je aangesloten zijn bij bepaalde organisaties?

Alle weetjes en tips zijn welkom. (en nee, het plan is nog in een te vroeg stadium om te verklappen in welke plaats ik woon en/of wil vestigen:D )

Na 11 jaar fanatiek getraind te hebben op een paar verschillende sportscholen heb ik het wel gezien. Ik wil zelf een sportschool oprichten.
Geen gedonder met groepslessen ofzo, gewoon een bedrijfshal tot de nok toe vullen met fitnessapparatuur en dan vooral veel powerracks, losse banken, dumbbells en smithmachines. Natuurlijk een paar cardio-apparaten voor het opwarmen en de 'cutters'. (mijn idee is hier wel heel simpel uitgewerkt, maar je snapt waar ik naar toe wil)

Maar wat heb je nog meer nodig voor een sportschool dan alleen een bak met geld om alles te financieren??

Alle weetjes en tips zijn welkom. (en nee, het plan is nog in een te vroeg stadium om te verklappen in welke plaats ik woon en/of wil vestigen:D )

:sad:

• Topic Starter Topic Starter
haha, leuke smiley heb je uitgezocht "The Nose", maar wat kan ik eruit opmaken??

(ik volg trouwens je DC-logboek op de voet, bedankt voor de info!)

Studenten fysiotherapie die ook doen aan BB als fitnessinstructeur bv. Zoals ik:).

Waar wil je m openen?

Tip: geen grote bedrijfshal, maar kleinere ruimte. Het zal echt niet storm lopen.

Begin in een kleine ruimte. Weinig lidgeld vragen, en dan zullen de mensen waar je op doelt wel komen.Kneteman is ook begonnen in een hokkie met 10 apparaten. Is nu de bekendste in Den Haag.
Diploma`s niet nodig, wel misschien als je geld leent bij een bank. Als je zelf startkapitaal heb kun je zo starten. Regio Den Haag wil je? Dan heb je in mij misschien je eerste lid;)

Zoals je al zegt heb je een grote bak met geld nodig om een sportschool op te richten.
Ik neem aan dat je dit niet op je bankrekening hebt staan en hiervoor zul je dus een lening moeten aangaan bij de bank.

De bank die eist van jou een goed ondernemingsplan om jou een lening te verstrekken. Hierin onderzoek je allerlei zaken zoals wetgeving, regels, concurrenten en nog veel meer zaken. Ook vermeld je hier de doelgroep, en of er genoeg animo/ potentie is.
Uiteraard zal je ook een (ruwe) schatting doen van de omzet en eventuele winst. Op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden van zo'n ondernemingsplannen, iig de opzet hiervan.

Het is essentieel om zo'n plan te maken als je aan zoiets begint. Het zou zonde zijn als alles opgezet hebt en je zou binnen een jaar failliet gaan.

Mijn advies is dus om eerst alles goed te analyseren en kijken of een sportschool wel rendabel is.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt. Als je wat meer wilt weten dan mag je me ook een prive bericht sturen.

In ieder geval succes.

Ik zou ten eerste voor een eigen pand gaan, want met dat huren blijf je echt aan de gang.

Met het ondernemingsplan ben ik inderdaad al bezig. Wel lastig trouwens, want je moet zo veel dingen inschatten/gokken. Niet alleen het aantal leden, maar ook de ledenopbouw per kwartaal is moeilijk, nog maar niet te denken aan het aantal consumpties.
Komt wel goed uit dat het binnenkort FIBO is, kan ik ook gelijk eens op mijn gemakje tussen de toestellen rondneuzen!
Alvast bedankt voor de info trouwens!

Nice, kom dat ding hier maar in Belgie neerplanten in den Limburg:D

Met het ondernemingsplan ben ik inderdaad al bezig. Wel lastig trouwens, want je moet zo veel dingen inschatten/gokken. Niet alleen het aantal leden, maar ook de ledenopbouw per kwartaal is moeilijk, nog maar niet te denken aan het aantal consumpties.
Komt wel goed uit dat het binnenkort FIBO is, kan ik ook gelijk eens op mijn gemakje tussen de toestellen rondneuzen!
Alvast bedankt voor de info trouwens!

Het lijkt me dat je uiteindelijk minimaal enkele honderden leden nodig hebt. De bar omzet moet ook goed zijn. Het moet aantrekkelijk zijn om nog ff te blijven hangen. Dus een beetje een afgescheiden ruimte voor de bar, niet in een looproute.

- allerlei fitnessdiploma's en 'instructor' certificaten zouden wel eens een totaal verkeerde indruk willen wekken bij het 'back2basics' publiek dat jij zoekt. Die krijgen nu eenmaal argwaan bij het woord "fitness".

- echt aangesloten zijn bij bepaalde organisaties hoeft niet per se, maar je hebt ze wel broodnodig om te laten blijken dat je bestaat. Ik bedoel, ik zou zo snel mogelijk beginnen langsgaan bij alle mogelijke wedstrijden in bodybuilding, powerlifting, gewichtheffen, strongman, highlandgames etc bij alle mogelijke federaties om flyers uit te delen, posters op te hangen, etc...

- materiaal is inderdaad duur. Mijn idee : investeer flink in topkwaliteit barbells, maar schijven doen er niet zo toe. Zolang ze maar passen. Koop die desnoods tweedehands of van een goedkoper merk want je zal er een flinke hoop nodig hebben. Goede banken zijn ook belangrijk, maar als je vriendjes wordt met een lasser kan je vrij goedkoop een stevig heavy duty power rack zelf maken of laten maken... Een houten oly-lifting platform is ook snel gemaakt, en wie weet verzamel je er snel een handvol gewichtheffers mee. Machines : tja, eigenlijk is plate-loaded de enige zinvolle optie, en dan kom je al snel bij het merk Hammerstrength uit. Duur spul, maar ook tweedehands te vinden. Liever 5 plate-loaded toestellen dan 10 met steekgewichten (die laatste worden te licht na een paar jaar trainen). Een biervat of wat atlas stones ergens in een hoekje aan de kant kan genoeg zijn om een groep strongmen aan te trekken.

- theorie van het sneeuwbaleffect : nodig een aantal mensen die wedstrijden doen in om het even welke ijzeren sport uit om bij jou een tijdje gratis te trainen. Naarmate zij resultaten halen groeit jouw reputatie en bekendheid en verzamel je meer mensen die serieus bezig zijn. Organiseer zelf wedstrijden in de sport naar jouw keuze.

- contacteer eens enkele top bekende gyms die erin slagen om 'hardcore' en 'commercial business' met elkaar te verzoenen. Genesis Gym in Londen, Temple Gym in Manchester, Metal Gym in Helsinki,...

allerlei fitnessdiploma's en 'instructor' certificaten zouden wel eens een totaal verkeerde indruk willen wekken bij het 'back2basics' publiek dat jij zoekt. Die krijgen nu eenmaal argwaan bij het woord "fitness".

Misschien, maar hoe zit dat verzekeringtechnisch? Lijkt me niet dat zij alleen maar ongediplomeerd personeel willen hebben rondlopen.

Qua diploma's, volgens mij moet je je sociale hygiene (anders mag je geen drinken schenken) gaan halen en een EHBO diploma, er moet altijd iemand aanwezig moet zijn die een EHBO diploma heeft.

Het lijkt me dat je uiteindelijk minimaal enkele honderden leden nodig hebt. De bar omzet moet ook goed zijn.

Denk eerder aan stuk of 1000. Je moet dus goed kijken naar je potentiele verzorgingsgebied. Het is leuk om te trainen in een hardcoregym maar hoever willen mensen ervoor (om)rijden (een paar keer per week)?

Ik zou ten eerste voor een eigen pand gaan, want met dat huren blijf je echt aan de gang.

Is leuk een eigen pand maar daar komt ook een hypotheek bij.

Wat denken jullie van de openingstijden??

Ik zit zelf te denken van 's ochtends 6 uur tot 's avonds 10 uur. Rond de lunchtijd denk ik dan een paar uurtjes te sluiten.

Met mijn huidige baan zou ik het geweldig vinden als ik voor mijn werk kon gaan sporten, dus om 6 uur. Je bent dan natuurlijk niet in de beste vorm van de dag, maar nu komt het regelmatig voor dat ik door overwerk niet meer kan of 's avonds om 9 uur nog richting gym moet. Ook in de zomer, als er weer wat vet van het lijf moet zou het mooi zijn dat je effe voor het werken, op een nuchtere maag een half uurtje of 3 kwartier cardio doen.
Dan een paar gezonde maaltijden serveren, kwark, yoghurt, melk, havermout, brinta, eieren en je kan er weer een dag tegenaan!

Zondag zou ik zelf dicht blijven denk ik. De doelgroep is toch de wat jongeren en van wat ik in mijn huidige sportschool om me heen zie, gaan die toch 's zaterdagsavonds nog tot laat stappen. Ik denk niet dat die 's zondags nog in de sportschool te vinden zijn. (ik zelf meestal ook niet trouwens)

Wat is jullie mening?

Wat denken jullie van de openingstijden??

Ik zit zelf te denken van 's ochtends 6 uur tot 's avonds 10 uur. Rond de lunchtijd denk ik dan een paar uurtjes te sluiten.

6u is veel te vroeg. Volgens mij geen gegadigden om al zo vroeg te komen trainen. ik zou eerder voor 8.30-12.30 14.00 -22.30 kiezen tijdens weekdagen. 18.00-22.00u tijdens het weekend. Hardcoregym is elke dag open.

Mss uurtje later ope en uurtje later sluiten?
7u open als je persé zoe vroeg wilt openen en 23u sluiten?
Denk dat er meer mensen wat later gaan trainen dan zo vroeg, maar dat denk ik dan maar ik heb nu eenmaal geen gym om te kijken of het zo is:D
Ik ga meestal zelf toch tegen de avond trainen ik ga vandaag ook pas tege 21u.
Succes nog!

hoe ruimer je openingstijden = meer personeel onthoud dat goed, en zie maar eens iemand te vinden (naast jezelf) die er om half 6 wil zijn. En dan, opengaan voor 2 mensen loont dat de moeite? of voor 4 mensen? waar wil je de grens leggen.

en zondag dicht? daar stoot je denk ik juist een hoop mensen mee af, bijna elke sportschool hier in de regio is op zondag open. meestal van 10.00 - 12.00 of 14.00. je wilt toch opvallen? ga dan op zondag open.

je hoeft niet meteen aan 1000 leden te denken.
Als je een klein zaaltje hebt en dus niet alle toestellen en halters 4 keer kan een honderdtal leden ook goed volstaan om te beginnen(dus stel een 400 personen)
Eens je dat aantal leden hebt is het misschien geen slecht idee om wat korte enquetes uit te delen mbt" wat zoek je in een sportschool" en zo proberen de ideale sportschool voor je klanten op te richten. Vragen wat de klant wil is essentieel.
Verder hangt het er ook vanaf wat je eraan denkt te verdienen. Volstaat het voor jou als je uit de kosten komt en ietswat overhoud of moet het echt winstgevend zijn? Als het echt winstgevend moet zijn zou ik al maar aan powerplate en andere" dikke wijfe rommel" gaan denken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven