Fitness Seller

Heeft iedereen hier zo'n strak etensschema?

Calibretto

Novice
Waardering
0
Ik zie vrij vaak voedingsschema's die gepost worden, waarbij specifieke tijden staan, zoals 7:30 2 boterhammen, 250g kwark etc etc.

Ik zelf heb dat helemaal niet. Mijn dag verloopt meer als volgt:
Wordt wakker, maak een kleine shake. Wacht 30 minuten en eet ontbijt. Meestal bestaat dat uit 3 a 4 boterhammen met kipfilet of een dergelijke worst. 2 a 2 en een half uur later, of 2 boterhammen, of 500g magere kwark. 2 a 2 en een half uur later, idem. tot het avondeten nabij is. 2 en een half a 3 uur na het avondeten, brood of kwark, of wat worst (best goedkoop bij de appie). en dan voor het slapen gaan soms een shake, soms ook niet.
En tussendoor gooi ik dan een training, waarna ik een shake neem.

Ben ik de enige met deze aanpak? (wellicht komt het ook wel door een tekort van dag-nacht ritme. Dat hoor je als student immers niet te hebben)

momenteel geen super strak schema maar probeer wel gezond te eten en op mijn eiwitten te letten. Als ik dat niet doe dan groei ik voor geen meter.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Calibretto. Ik kan zelf ook geen maat houden in het schema, maar om een goed resultaat te boeken heb je nou eenmaal een vast patroon nodig, zodat het lichaam optimaal verbrandt en presteert. Een vast schema zorgt ervoor dat het lichaam went aan een patroon, zodat het zich daarop kan instellen en dus niet overwacht aan de slag moet (wat mogelijk een slechte/trage verbranding tot gevolg heeft en daardoor een slechte verwerking van voedingsmiddelen).

Het zal waarschijnlijk niet zo'n ramp zijn als je de ene dag een half uurtje later begint met een maaltijd dan de andere dag, maar de ene dag om 6 uur en de andere dag om 12 uur de eerste maaltijd zal geen positief resultaat geven ben ik bang.

Ik vreet gewon een hoop en zorg dat ik genoeg eiwitten binnen krijg.

Niemand hier zal 100% aan een schema houden,

Of je nou je brinta eet om 07:00 of of 07:10 dat maakt geen reet uit.

Zorg voor een goed voedingsschema en gebruik het als een rooie draad door je dag heen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Calibretto. Ik kan zelf ook geen maat houden in het schema, maar om een goed resultaat te boeken heb je nou eenmaal een vast patroon nodig, zodat het lichaam optimaal verbrandt en presteert. Een vast schema zorgt ervoor dat het lichaam went aan een patroon, zodat het zich daarop kan instellen en dus niet overwacht aan de slag moet (wat mogelijk een slechte/trage verbranding tot gevolg heeft en daardoor een slechte verwerking van voedingsmiddelen).

Het zal waarschijnlijk niet zo'n ramp zijn als je de ene dag een half uurtje later begint met een maaltijd dan de andere dag, maar de ene dag om 6 uur en de andere dag om 12 uur de eerste maaltijd zal geen positief resultaat geven ben ik bang.

Hmm, zit bij mij opzich niet 6 uur speling in, maar de ene dag begin ik pas om 11 uur aan een ontbijt, en de andere dag om 9 uur (ben geen ochtendpersoon). Zal een kleine speling van 2 uur zo erg zijn denk je? Ik eet immers om de 2 a 3 uur wat, wat ik eigenlijk belangrijker achtte dan het begin tijdstip van je maaltijden.

ik zorg er gewoon voor dat ik het volgende zeker binnen krijg op een dag :
1250 gr kwark
1,5 liter melk
5 eieren
de rest van de dag varieerd nogal eens maar neem bv gewoon 's ochtends 3 broodjes en smiddags 3 en als ik meer honger heb eet ik gewoon meer :

ps ben dit jaar toch al bijna 12 kg aangekomen en mijn vetpercentage is nagenoeg gelijk gebleven dus waarom een strak schema volgen :D

Hmm, zit bij mij opzich niet 6 uur speling in, maar de ene dag begin ik pas om 11 uur aan een ontbijt, en de andere dag om 9 uur (ben geen ochtendpersoon). Zal een kleine speling van 2 uur zo erg zijn denk je? Ik eet immers om de 2 a 3 uur wat, wat ik eigenlijk belangrijker achtte dan het begin tijdstip van je maaltijden.

Ik denk dat het bij de ene persoon belangrijker is dan bij de andere. Verder zal een speling van 2 uur niet zo'n groot probleem zijn, omdat je dan in princiepe maar 1 maaltijd zou missen en dat is makkelijk (indien nodig) aan te vullen met de overige maaltijden. Zit er structureel 6 uur verschil in, dan denk ik dat het wel zeker minder effect zal hebben, aangezien je dan 3 maaltijden mist en dat is toch al gauw 1/3 - 1/2 van het totaal. Het hangt er ook vanaf wat je wilt bereiken. Ik verwacht dat ik echt structuur moet aanbrengen in mijn maaltijden, omdat ik zeer veel moeite moet doen om ook maar 1 kilo aan te komen met gezonde voeding (en aankomen is mijn doel op dit moment). Zit je al op je streefgewicht, dan denk ik dat de structuur wat minder van belang is, zolang je maar aan je totale hoeveelheden komt.

Tot slot moeten veel mensen ook rekening houden met de tijd, zodat een georganiseerd schema noodzakelijk is. Jij hebt geluk dat je 's ochtends wat meer tijd hebt (of wat later kunt beginnen), zodat je wat meer aandacht aan je voeding kan besteden en ook vaker wat kunt eten. Er zijn ook studies waarbij je van 8.30 tot 17.00 druk bezig bent en alleen tussen de middag een uurtje pauze hebt.

Laatst bewerkt:
Ach ik zorg gewoon voor een vast eetpatroon, maar als ik het druk heb met mn afstuderen (overleg met mijn begeleider, dat soms wel 4 uur kan duren) dan wordt het gewoon opgeschoven. Lijkt me niet echt erg..

Ik ben stucent een vast schema is moeilijk, aangezien ik wel fanatiek aan het bulken ben zorg ik wel dat mijn eerste 5 maaltijden allemaal ongeveer 700 kcals brengen. Zo zit ik in ieder geval op 3500. Voor het slapen gaan nog wat een halve bak kwark met lijnzaadolie. Zo zit ik op niet traingsdagen rond de 3700-3800 kcals. Het is wel handig om te weten hoeveel kcals je eet omdat het soms kan lijken dat je veel eet, wat eigenlijk wel mee valt

Ik volg gewoon een vast schema, geen gezeik! ;) Al heb ik veel uren uitval dan sta ik wel wat eerder op om te ontbijten en des noods ga ik weer even m'n bed in. In het weekend verschuift het wat maar ben ik ook nog een trouwe volgeling van m'n schema!

Ik heb een aantal "standaard-maaltijden" en ik zorg dat ik daar elke 2 uur één van binnenkrijg. Het enige wat bij mij vaststaat is 500 gram kwark voor het slapen gaan. Heb denk ik niet genoeg discipline op voedingsgebied om me strak aan een voedingsschema te houden. Ik snaai ook redelijk veel tussendoor (geen rotzooi).

ik zorg er gewoon voor dat ik het volgende zeker binnen krijg op een dag :
1250 gr kwark
1,5 liter melk
5 eieren
de rest van de dag varieerd nogal eens maar neem bv gewoon 's ochtends 3 broodjes en smiddags 3 en als ik meer honger heb eet ik gewoon meer :

ps ben dit jaar toch al bijna 12 kg aangekomen en mijn vetpercentage is nagenoeg gelijk gebleven dus waarom een strak schema volgen :D

2.5e bak kwark per dag?:eek:

Heb ook een redelijk vast schema, op trainingsdagen eet ik ietsje meer als op niet-trainingsdagen en als ik later m'n bed uit ben eet ik miss minder koolhydraten, maar zorg altijd dat ik aan m'n eiwit+vet kom. 1x in de week neem ik dan iets lekkers zoals milkshake oid.. Ben toch al niet zo'n zoetekauw, vind m'n normale eten al heel lekker :p

Terug
Naar boven