Hai Oxygene,
Super dat je zo met je vriendin begaan bent en haar graag op weg wilt helpen..misschien kan ik nog iets aan de reeds geplaatste posts toevoegen?
allereerst: er zijn diverse soorten vegetariërs:
Pesco-vegetariër: eet alleen vis, verder geen vlees, eieren of zuivel
Ovo-vegetariër: eet alleen eieren, geen vis, zuivel en vlees
Lacto-vegetariër: eet allen zuivel, verder geen vis, vlees, of eieren
en dan natuurlijk alle combinatievormen hiervan (bijv. lato-ovo-vegetariër, zoals ik zelf ben; geen vis en vlees, wel zuivel en ei)
Daarnaast heb je ook nog de veganist; die eet niet alleen NIKS dierlijks (dus geen zuivel, vis, vlees, ei, maar ook geen honing bijvoorbeeld), maar gebruikt ook geen dierlijke producten zoals wol en leer (althans...zo is de definitie)
Mijn mening is dat je eigenlijk pas een vegetariër bent als je niets eet waarvoor een dier is gestorven (aan het rapen van een ei en het melken van een koe gaat het dier niet dood). Bij vis ligt dat anders; voor een stukje zalm zal het beestje namelijk toch echt eerst het leven moeten laten...maar goed, dat is weer een hele andere discussie...
wat betreft je vraag over het broodbeleg:
ik begrijp dat je vriendin ook graag iets af zou willen vallen?
dan zoeken we dus naar iets low-calorie-vegetarisch, dus dan zou ze kunnen kiezen voor bijvoorbeeld:
- alle soorten rauwkost (zonder liters dressing natuurlijk)
- plukje atjar taugé (uit een potje)
- alfalfa, tuinkers of evt zelfgekweekte kiemen
- mager zuivelbeleg zoals, huttenkase, philadelphia ligt etc
- een 'prakje' van tofu met wat (verse) kruiden, peper, zout en een likje magere kwark
- mocht ze vis eten (ik begrijp dat dat het geval is) dan kan ze het beste kiezen voor tonijn op waterbasis. Vis is wel erg gezond (ook de vetten die erin zitten) maar je moet wel even de juiste soort kiezen en zeker geen gefrituurde vis (kibbeling/lekkerbekjes etc)
ik hoop dat je hier iets mee kan?
groetjes en jij en je vriendin veel succes!