XXL Nutrition

Help - Schema voor explosiviteit/kracht/massa

Sunlight

Cool Novice
Waardering
6
Hi allen,

Ik wil een schema maken, maar ik heb hele specifieke behoeften.

Als hobby's heb ik dansen en de sportschool. Ik doe op dit moment 3x in de week een full body schema met ongeveer allen compound oefeningen (soort stronglift). Nu ben ik steeds actiever met dansen en merk ik dat ik mijn limiet hebt bereikt met dansen omdat mijn benen (en daarmee hele lichaam) simpelweg niet snel genoeg is om snel mijn gewicht te verplaatsen van A naar B naar C. Je kan het lichaam van een danser in mijn ogen zien als een soort sprinter die opeens van Noord naar Zuid naar West beweegt en razendsnel van richting moet veranderen. Tegelijkertijd moet een danser dan ook weer super veel controle hebben om eerst een hele snelle beweging te maken en vervolgens weer een hele slome (aka michael jackson) beweging. Dat vereist dus ook weer veel kracht om te remmen en vervolgens kracht om langzaam te bewegen in de benen. Ik ben zelf niet in staat om die snelle bewegingen met veel controle te maken...ik kan niet genoeg kracht en explosiviteit, maar aan de andere kant ook rust en controle, om het er vloeiend te laten uitzien en voelen.

Zo, die introductie hebben we gehad. Waarom vertel ik dit? De reden is dat ik graag een schema wil hebben dat mijn dansen bevordert. Nu wil ik dus meer explosiviteit/kracht/controle in mijn benen/core om een betere danser te worden. Het lijkt mij echter dat mijn benen niet al te breed moeten worden omdat dat het dansen ook niet bevordert (let maar op willekeurige hip hop dansers, geen van allen heeft brede benen).

Nu de hamvraag...hoe zou zo'n schema eruit moeten zien? Zou ik veel reps moeten doen (12-15) en die explosief moeten uitvoeren zoals squats/lunges en dergelijke? Train ik daarmee wel alle juiste spieren om mijn gewicht sneller te kunnen verplaatsen van A en B? Het lijkt mij dat er ook een stuk kracht moet zijn dus wellicht ook dagen dat ik juist laag in de rep range ga (3-5x) en zo zwaar mogelijk?

Verder wil ik ook wel gewoon wat aankomen. Ik ben nu trouwens 78KG en 1.83m met laag vetpercentage. Ik wil richting de 83-84KG.

Ik zat zelf te denken aan een soort van Student-Aesthetics Upper/Lower, maar dan misschien geen Hypertrofy dagen maar ook richten op explosiviteit. Dus onderstaand schema (= Student Aesthetics) maar dan nog dingen aanpassen eraan.

(Day 1 - strength upper body) (sets / reps)
Paused Bench Press 3 / 5
Incline Bench Press 3 / 5
Weighted Pullups 3 / 5
Barbell OR Pendlay Row 3 / 5
Overhead Press 3 / 5
Rope Facepull 2 / 8
Incline Dumbbell Curl 3 / 7
Decline Skullcrusher 3 / 7

(Day 2 - strength lower body)
Squat 3 / 5
Deadlift 3 / 4
Hack Squat 3 / 7
Glute-Ham Raises 3 / 6
Standing Calf Raises 5 / 5
Weighted Knee Raises 4 / 10
Cable Crunch 4 / 10

(Day 3 - hypertrophy upper body)
Incline Dumbbell Press 3 / 10
Cable Flyes 3 / 10
Dumbbell Row 3 / 10
Close Grip Pulldown 3 / 10
Seated Dumbbell Press 2 / 10
Reverse Flyes (Dumbbells or Machine) 3 / 10
Hammer Curl 3 / 10
Pushdown 3 / 10

(Day 4 - Hypertrophy lower body)
Front Squat 3 / 9
Stiff Legged Deadlift 3 / 9
Lunges 3 / 10
Leg Extensions 2 / 10
Leg Curls* (pause at the bottom)
Standing Calf Raises 2 / 10
Seated Calf Raises 3 / 20
Ab Roller 4 / MAX
Hanging Leg Raises 4 / Max

Ik zoek iemand die echt veel ervaring heeft met trainen en een goed besef heeft van hoe een lichaam werkt. Iemand die ervaring heeft met dansers zou helemaal super zijn... Ik begrijp dat dit verzoek echt specifiek is en als iemand echt serieus is en mij verder kan helpen ben ik er ook zeker bereid voor om om er goed voor te betalen (dus gewoon een soort personal training en helpen een schema op te stellen).
Ik weet niet of dit vragen tegen de forum richtlijnen is?

Hopelijk is mijn post niet te lang. Ik word er bijna depressief van dat ik niet beter word in dansen dus ik wil echt koste wat het kost mijn lichaam gewoon beter trainen voor dansen.

Ik heb geen ervaring hiermee, maar voor explosiviteit wordt meestal plyometrics aangeraden. Ik kan me zo voorstellen dat speedladder drills ook handig zouden kunnen zijn voor dansers. Maar nogmaals: ik heb er geen ervaring mee en dit is puur gebaseerd op mijn eigen redenering.

Olympische lifts en de varianten zijn heel geschikt voor je explosiviteit. Kijk eens naar power cleans, snatch grip high pulls, muscle snatches etc. Box jumps en explosieve push ups zijn ook prima.

• Topic Starter Topic Starter
Olympische lifts en de varianten zijn heel geschikt voor je explosiviteit. Kijk eens naar power cleans, snatch grip high pulls, muscle snatches etc. Box jumps en explosieve push ups zijn ook prima.
Hi Starx6673, dit ziet er goed uit qua oefeningen. Misschien dan ook lunges erbij en die explosief uitvoeren + speedladder drills? Hoeveel setjes/reps zou je ze dan doen? Zou jij dan je schema splitsen voor explosiviteit dagen en niet? Als ik 4 dagen per week train dan 2 explosiviteitsdagen en 2 normale dagen ofzo? Ik denk dat 4 keer per week explosiviteit trainen me niet genoeg herstel geeft (geen idee maar lijkt me).

Jumping lunges zijn wel ok, maar wordt je voornamelijk heel moe van! :p

Ik zou zelf gewoon kijken om wat explosief werk in je normale trainingen te doen, en dan wat van die calves rommel en been isolatie eruit. Box jumps en/of horizontale jumps zou je erbij kunnen doen op je LB dagen en dan puur focussen op explosiviteit: minder reps op een wat hogere box, bijvoorbeeld 5 sets van 3 reps. Absoluut geen cardiosessie van maken. Op je UB day kun je de snatch grip high pull eens proberen. Hou de reps laag om de techniek en explosiviteit optimaal te houden: 5x3, 8x2 etc. Vooral blijven letten op die explosiviteit: merk je dat deze minder wordt dan zet je je ego opzij en gaat terug in gewicht of kiest een lagere box.

Powerlift oefening zijn over het algemeen de basis voor explosieve sporten, zoals starx ook al aangaf. Deze vul je dan beperkt aan met oefeningen die iets meer nadruk leggen op explosiviteit. Het gaat hier om balans, niet te veel oefeningen nemen, zeker niet voor kracht en explosiviteit.

Je huidige schema ziet er meer uit als een hyperthrophy schema dan eentje voor kracht en power, zo zou ik het niet opzetten, helemaal niet als je net begint.

Verder gaf je weinig info over je huidige ervaring met kracht training, maar ga ervan uit dat je net wilt beginnen. als dit klopt zou ik adviseren om te starten met een schema dat gemaakt is voor sporters zoals starting strength van mark rippetoe.

Jumping lunges zijn wel ok, maar wordt je voornamelijk heel moe van! :p

Ik zou zelf gewoon kijken om wat explosief werk in je normale trainingen te doen, en dan wat van die calves rommel en been isolatie eruit. Box jumps en/of horizontale jumps zou je erbij kunnen doen op je LB dagen en dan puur focussen op explosiviteit: minder reps op een wat hogere box, bijvoorbeeld 5 sets van 3 reps. Absoluut geen cardiosessie van maken. Op je UB day kun je de snatch grip high pull eens proberen. Hou de reps laag om de techniek en explosiviteit optimaal te houden: 5x3, 8x2 etc. Vooral blijven letten op die explosiviteit: merk je dat deze minder wordt dan zet je je ego opzij en gaat terug in gewicht of kiest een lagere box.
Hi dank je voor het advies! Ik ga eens rommelen met het schema en post hem hier!

Powerlift oefening zijn over het algemeen de basis voor explosieve sporten, zoals starx ook al aangaf. Deze vul je dan beperkt aan met oefeningen die iets meer nadruk leggen op explosiviteit. Het gaat hier om balans, niet te veel oefeningen nemen, zeker niet voor kracht en explosiviteit.

Je huidige schema ziet er meer uit als een hyperthrophy schema dan eentje voor kracht en power, zo zou ik het niet opzetten, helemaal niet als je net begint.

Verder gaf je weinig info over je huidige ervaring met kracht training, maar ga ervan uit dat je net wilt beginnen. als dit klopt zou ik adviseren om te starten met een schema dat gemaakt is voor sporters zoals starting strength van mark rippetoe.

Ik ben al best lang bezig met krachttraining, hoewel ik maar heel langzaam vooruit ga met gewicht. Beetje teleurstellend maar doe het wel al 4-5 jaar ofzo. Alleen ik ga niet echt vooruit qua gewicht en kracht, maar dat komt volgens mij omdat m'n lichaam gewoon fucked is. Ik eet 3500-4000 calorien per dag en ik kom nog steeds geen gram aan hehe. Ik weeg 78 kg met 1.83m, deadlift 100kg, squat 90kg, benchpress 70kg, bench over row 70kg, en military press 40kg, niet veel dus. Dit jaar heb ik full body gedaan 3x per week met alleen maar compound oefeninngen. Ik deed daarvoor Rippetoe, en daarvoor Stronglifts. Ik heb dus wel een redelijke beheersing van de techniek van de oefeningen.

Hoe zou jij het schema opzetten om zowel explosiviteit en hypertrophy te pakken, met weer niet de nadruk op groter worden van lower body? Alvast bedankt!

Ik ben al best lang bezig met krachttraining, hoewel ik maar heel langzaam vooruit ga met gewicht. Beetje teleurstellend maar doe het wel al 4-5 jaar ofzo. Alleen ik ga niet echt vooruit qua gewicht en kracht, maar dat komt volgens mij omdat m'n lichaam gewoon fucked is. Ik eet 3500-4000 calorien per dag en ik kom nog steeds geen gram aan hehe. Ik weeg 78 kg met 1.83m, deadlift 100kg, squat 90kg, benchpress 70kg, bench over row 70kg, en military press 40kg, niet veel dus. Dit jaar heb ik full body gedaan 3x per week met alleen maar compound oefeninngen. Ik deed daarvoor Rippetoe, en daarvoor Stronglifts. Ik heb dus wel een redelijke beheersing van de techniek van de oefeningen.

Hoe zou jij het schema opzetten om zowel explosiviteit en hypertrophy te pakken, met weer niet de nadruk op groter worden van lower body? Alvast bedankt!

Weet ook niet alles, maar loop lang genoeg mee om te weten dat eigenlijk niemand een fucked lichaam heeft. Iedereen groeit goed als hij alles goed doet.

In jouw geval is het antwoord wel heel makkelijk, je zegt dat je geen gram aan komt... wat simpel weg betekend dat je te weinig eet. Je eet nu op onderhoud nivea waardoor je heel langzaam sterker wordt. op jouw niveau moet je 0,5 kg per week aankomen. gewoon goed uitrekenen en eten maar. kom je niet aan dan wekelijks ophogen met 100 kcal tot je wel aankomt. desnoods wat meer vetten erin zodat je het makkelijk wegkrijgt. gooi zelf overal pindakaas of pindasaus door, perfect als je veel kcal moet wegwerken en ook nog gezond-isch.

explosiviteit en hyperthrophy? massa krijg je er ook bij op een krachtschema, dus begin met starting strength, eet meer en kijk na een paar maand of je voldoende massa aanmaakt. Op dit moment is jouw probleem gewoon dat je niet voldoende eet, wat betekend dat je ondanks dat je krach in die jaren significant is toegenomen je waarschijnlijk vrijwel geen massa heb aangemaakt, wat heel normaal is als je onvoldoend eet.

Weet ook niet alles, maar loop lang genoeg mee om te weten dat eigenlijk niemand een fucked lichaam heeft. Iedereen groeit goed als hij alles goed doet.

In jouw geval is het antwoord wel heel makkelijk, je zegt dat je geen gram aan komt... wat simpel weg betekend dat je te weinig eet. Je eet nu op onderhoud nivea waardoor je heel langzaam sterker wordt. op jouw niveau moet je 0,5 kg per week aankomen. gewoon goed uitrekenen en eten maar. kom je niet aan dan wekelijks ophogen met 100 kcal tot je wel aankomt. desnoods wat meer vetten erin zodat je het makkelijk wegkrijgt. gooi zelf overal pindakaas of pindasaus door, perfect als je veel kcal moet wegwerken en ook nog gezond-isch.

Weet jij nog paar producten die jij eet om maar aan je calorien te komen? Ik eet nu dit:

s'ochtends: 4 boterhammen met pindakaas + nutella pure chocolade

Middag: 4 boterhammen met kip en advocado + aardappelen + salade van werk

Namiddag: 2 bananen, 30gram pure chocolade

Namiddag2: 2 boterhammen met kipfilet

Avond: 250g zilvervliesrijst met kip en groenten. 5 eieren + blikje tonijn

Naavond: 100g walnoten + rozijnen

Kom rond de 3500 calorien uit

Het voelt nu al alsof ik echt veel eet en het is lastig om meer naar binnen te krijgen... Misschien een weightgainer toch is proberen?

Weet jij nog paar producten die jij eet om maar aan je calorien te komen? Ik eet nu dit:

s'ochtends: 4 boterhammen met pindakaas + nutella pure chocolade

Middag: 4 boterhammen met kip en advocado + aardappelen + salade van werk

Namiddag: 2 bananen, 30gram pure chocolade

Namiddag2: 2 boterhammen met kipfilet

Avond: 250g zilvervliesrijst met kip en groenten. 5 eieren + blikje tonijn

Naavond: 100g walnoten + rozijnen

Kom rond de 3500 calorien uit

Het voelt nu al alsof ik echt veel eet en het is lastig om meer naar binnen te krijgen... Misschien een weightgainer toch is proberen?

Dit is heel persoonlijk, je moet voor je jezelf een beetje testen wat je makkelijk en in grote hoeveelheden wegkrijgt. Ik heb echt een schema opgesteld hiervoor en heel erg met mijn eettijden en hoeveelheden zitten spelen om alles weg te krijgen. Tegenwoordig doe ik alleen aan recreatief sporten en hoef ik gelukkig niet meer zoveel te eten, maar het idee blijft hetzelfde.

Voor mij was het pindakaas, pindasaus en olijfolie, dit gooide ik werkelijk overal door. desnoods olijfolie met een eetlepen naar binnen werken (altijd telbaarhouden wat je eet, je moet ook bij kunnen stellen).

Je middag eten zit erg weinig vet in, hier zou je wat vetter eten in kwijt kunnen door bijvoorbeeld de kop te vervangen door runderhamburgers o.i.d. Vet sausje erbij.

namiddag netzo, daar lijkt mij ook maar 4 gram vet in te zitten.

Weightgainers zijn echt onzin, meestal ongeveer de ingredienten van havermoout, zoek het gewoon in voedsel dat je makkelijk kan krijgen en afhankelijk van je budget goedkoop is. Havermout is ook een goede weigthgainer, eventueel niet warmmaken zodat je minder volume hoeft op te eten.

Je zou kunnen proberen als je het niet weg krijgt wat meer vet en minder kh te eten.

p.s. excuus voor de late reactie.

Terug
Naar boven